تاریخ : 15/بهمن/1397 - 15:09
کد خبر : 8477
سرویس خبری : گفتگو
 

کمدی شکست خورده ترین ژانر سینمای ما است

گفتگوی آینه نیوز با حجت قاسم زاده اصل درباره وضعیت تولید فیلم و گیشه سینما

کمدی شکست خورده ترین ژانر سینمای ما است

در میان فعالان حوزه سینما و تلویزیون، آقای حجت قاسم زاده اصل تا به حال توانسته آثار موفقی را به عنوان نویسنده و کارگردان کار کند و آثارش مورد نظر مخاطبان قرار گرفته است.

ناصر قناعتی: این سینماگر اعتقاد دارد که ژانر کمدی یا اجتماعی به خودی خود نمیتواند عامل موفقیت یک فیلم محسوب شود و مهم این است که فیلم درست و خوبی ساخته شود تا بتواند مخاطبان سینما را جذب کند.

حجت قاسم زاده اصل در حال تولید یک فیلم سینمایی است و در گفتگو با آینه نیوز درباره فعالیت اخیرش گفت: فیلم سینمایی «ضدحال استمراری» را در مرحله پیش تولید دارم و امیدوارم فیلم موفقی در بیاید. این فیلم فضا و لحن شادی دارد و چند بازیگر مطرح هم دارد. مثل بقیه فیلمسازان من هم امیدوارم مخاطب زیادی داشته باشیم. همه می خواهند که مخاطب بیشتری را جذب کنند و ما هم فکر می کنیم که موفق خواهیم شد.

حجت قاسم زاده اصل در پاسخ به اینکه دلیل اقبال عمومی به فیلمهای کمدی چیست، گفت: این تصور که فقط فیلمهای کمدی میتواند بفروشد ساخته و پرداخته یکسری آمارهای اشتباه است. آمارهای واقعی چیز دیگری میگوید. از نظر تعداد فیلم های تولید شده و تعداد فیلم های موفق؛ ژانر کمدی شکست خورده ترین ژانر سینمای ما است. این را حتی امسال هم در ترکیب فیلم های اکران شده می توان دید. نباید فقط به موارد خاص و استثنایی نگاه کرد. حتی اگر تعداد فیلمهای کمدی اکران شده سه سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم، به جز چند مورد بسیاری از فیلمهای کمدی در اکران و جذب مخاطب ناموفق بوده اند.

وی افزود: همین اواخر فیلم اجتماعی «بمب، یک عاشقانه» و «مغزهای کوچک زنگ زده» را داشتیم که موفق بوده اند و مخاطب شان از بسیاری از فیلم های کمدی بیشتر بوده است. موارد دیگری هم از سینمای غیر کمدی داشتیم که فروش خیلی خوبی داشتند. واقعا چند تا از فیلمهای کمدی پرفروش بوده اند؟ تعداد شکست خورده های کمدی خیلی بیشتر است. اما فضای تبلیغاتی به شکلی است که همه فکر می کنند که همه فیلمهای کمدی پرفروش هستند. جدا از تاثیر ویرانگری که این نوع کمدی های سریالی (به جهت حضور تعدادی بازیگر ثابت و شباهت قصه ها دیگر می توان کلمه سریالی را استفاده کرد!) در تخریب سینما دارند، در عمل تبدیل به نوعی اهرم سانسور شده اند و مانع از تولید فیلم در سایر ژانرها شده اند.

این سینماگر درباره آمارهایی که درباره تاثیر فیلمهای کمدی ارائه می شود و نقش فیلم خوب سینمایی به آینه نیوز گفت: باید برای آمار رسانه ای بتوانیم تحلیل خوبی هم داشته باشیم. چند فیلم کمدی مثل هزارپا توانستند پرفروش باشند؟ در همین ژانر فیلم های بسیاری شکست خوردند و نتوانستند پول تولید خود را هم در بیاورند. تعداد شکست خورده های کمدی خیلی بیشتر از فیلم های اجتماعی بوده است. به نظرم باید یک فیلم بیشتر از اینکه جدی یا کمدی یا... باشد، فیلم خوب و استانداردی باشد و بتواند مخاطب را جذب کند. باید فیلم خوب ساخته شود و مردم فیلم های خوب را می بینند. مشکل ما در سینمای ایران این است که خیلی از فیلمهای ما نه خوب هستند و نه بد، بیشترشان غلط هستند. نه کمدی خوب ساخته می شود و نه فیلم جدی خوب.

حجت قاسم زاده اصل در پاسخ به اینکه آیا بازیگران خاصی عامل فروش بیشتر یک فیلم در گیشه میشوند، گفت: درباره بازیگران پرفروش هم آمارهای اشتباهی می دهند. شاید فقط آقای رضا عطاران را بازیگر پرفروش بدانیم آنهم در قیاس با بقیه بازیگران و به نسبت تعداد فیلم های موفق. در مورد سایر بازیگران حضور تکی شان کافی نبوده و بعضا در ترکیب با بازیگر دیگری به موفقیت هایی رسیده اند. نمی شود براساس یکسری پیش زمینه های غلط صحبت کرد که فقط مردم فیلم کمدی میخواهند و فقط بازیگران خاصی می توانند درآمدزا باشند، این نگرش سد راه سینما شده و در کمترین زمان به سینمایی غیر پویا و کهنه خواهیم رسید که قتلگاه استعدادها و سد راه جوانان خواهد شد.