تاریخ : 14/آبان/1397 - 12:59
کد خبر : 7408
سرویس خبری : نقد
 

تغییر جنسیت در سینمای بیمار ایران

نقد فیلمی که برای رسیدن به گیشه مبدل پوشی می کند

تغییر جنسیت در سینمای بیمار ایران

مبدل پوشی بازیگران که سابقه ای 60 ساله در سینمای ایران دارد و در سینمای پیش از انقلاب از «مادموازل خاله» آغاز شده بود، به تازگی و با فیلم «هشتگ» به شکل دیگری ادامه پیدا کرده است.

تازه ترین دستپخت سازندگان فیلمفارسی این روزها در حال اکران است. شکلی از فیلم های مبتذلی که می خواهند با هر ابزاری به فروش دست پیدا کنند و از این نظر ترسی ندارند که شخصیت هایشان جلوی دید تماشاگر برقصند و یا حتی اقدام به تغییر جنسیت بدهند.

مبدل پوشی بازیگران که سابقه ای 60 ساله در سینمای ایران دارد و در سینمای پیش از انقلاب از «مادموازل خاله» آغاز شده بود، به تازگی و با فیلم «هشتگ» به شکل دیگری ادامه پیدا کرده است. فیلمی به کارگردانی رحیم بهبودی فر که پیش از این فیلم سینمایى «آدم آهنى» را به عنوان اولین کار بلند سینمایى ساخته بود و حالا ترکیب فیلم های «هزارپا»، «هشتگ» و «لس آنجلس-تهران» در اکران نشان می دهد که حال سینمای ایران چه جوری است. سینمایی که دیگر ول شده و متولی ندارد و به حال خود رها شده است وگرنه تهیه کنندگان و کارگردان ها جرات نمی کردند به این راحتی فیلمنامه هایی بنویسند که سر و ته مزخرف دارد و به سخیف ترین شکل ممکن قصه خود را روایت می کنند. فیلم هایی که در خارج از کشور فیلمبرداری می شوند، تنها به این دلیل که مساله حجاب بازیگران را دور بزنند و یا این که با رقاصی بازیگران بتوانند برای خود در گیشه کیسه بدوزند و یا مبدل پوشی کنند تا شاید بیشتر بفروشند و تاسف به حال سینمایی که به این روز درآمده است.

در دهه 80 مساله زن‌ پوشی بیشتر از گذشته وارد سینمای ایران شد و فیلم هایی مثل «زندگی شیرین»، و «کلاهی برای باران» خودنمایی کردند و خیلی زود هم از چشم مخاطب افتادند اما دوباره در سال جاری شاهد اکران فیلم هایی مثل «لازانیا» بودیم که به شکل زننده ای مرد را به شکل زن درآورد تا شاید در گیشه توقیفی پیدا کند. «هشتگ» اما از مسیر دیگری حرکت کرد و این بار شاهد مرد شدن زنی هستیم که اهدافی را دنبال می کند. فیلم ظاهرا درباره چشم و هم چشمی است اما بازی بد بازیگران و شخصیت های بی سر و ته باعث شد که چیزی از فیلم در یاد مخاطب نماند به جز ابتذالی که کل فیلم را در برگرفته است.

تغییر جنسیت بازیگر زن فیلم «هشتگ» برای رسیدن به مقاصدش اتفاق تازه ای نیست و قبلا هم همانطور که گفته شد در همین سینما، مردانی بودند که خود را به شکل زن درآوردند و پیشتاز این رفتار هم اکبر عبدی بود که 3 بار خود را زن کرد و حتی کاندیدای جشنواره شد و متاسفانه در تلویزیون هم به او اجازه داده شد تا به تکرار همان نقش زنانه در برنامه «شبی با عبدی» بپردازد. در ادامه زن شدن بازیگران مرد مثل مجید صالحی در شاخه گلی برای عروس، جواد رضویان در کلاهی برای باران، سپند امیرسلیمانی در کلاه‌ گیس، نادر سلیمانی در پسر تهرانی، مهران رجبی در آخر خلاف، امین حیایی در مزاحم، سعید پورصمیمی در قاعده بازی، مهران غفوریان در مجموعه شوخی کردم و محسن تنابنده در ابله و اکبر عبدی در عبدی شو و خوابم میاد‌ و خواب ‌زده‌ها، این بار نیوشا ضیغمی نقش یک مرد را بازی کرد تا به صف افرادی بپیوندد که برای بازارگرمی راه مبدل پوشی را انتخاب می کنند. فیلم های سطح پائینی که به راحتی مجور تولید و اکران را پیدا می کنند و ذائقه مخاطب را پایین می آورند.

زندگی لاکچری و بدون قید و بند شخصیت ها و فیلمنامه سطح پائین و بازی های مصنوعی و هزار و یک عامل دیگر باعث می شود تا فیلم هایی مثل «هشتگ» تبدیل به آثار مبتذلی شوند که نه پیام روشنی برای مخاطب دارند و نه می توانند کمی دارای محتوای قابل توجهی باشند و متاسفانه آقای مقصود جباری که قبل از این فیلم خوب «آپاندیس» را تهیه کرده بود، این بار به سراغ یک کمدی خانوادگی سطح پایین رفته است.

 همین چند وقت پیش بود که عکس زنانه و آرایش کرده ای که مربوط به فیلم مرد خاکستری بود در شبکه های اجتماعی منعکس شد و تغییر جنسیت امیرحسین رستمی از طریق گریم و لباس باعث واکنش هایی شد و این جوری که پیداست قرار است این تن پوشی در تولیدات آینده هم وجود داشته باشد و باید از مسئولان سینمایی پرسید که چرا به راحتی اقدام به صدور نمایش فیلم هایی می کنند که هیچ حرفی برای گفتن ندارند و تنها می خواهد از طریق مسائلی مثل تغییر جنسیت مشتری پیدا کنند.