تاریخ : 25/مرداد/1396 - 19:42
کد خبر : 3559
سرویس خبری : سینمای جهان
 

خلق ریتمی سیستماتیک از طریق توالی نماها

نکات آموزشی سینما/ نقش «نما» در آثار «دیوید فینچر»

خلق ریتمی سیستماتیک از طریق توالی نماها

آینه نیوز: یکی از بهترین راه‌ ها برای آموختن و یادگیری از سینمای هر فیلمساز شاخصی، مطالعه‌ فهرست نماهای آثارش خواهد بود. در این خصوص، همین ماه گذشته بود که در ویدئو مقاله‌ ای ارزشمند هر ۶۷۸ نمای «خون به‌ پا می‌ شود» اثر به‌ یادماندنی پل تامس اندرسن عرضه شد که در آن، طول نماهای مختلف و نقش تدوین برای شکل‌ گیری لحن فیلم بررسی شده بود.

آینه نیوز: یکی از بهترین راه‌ ها برای آموختن و یادگیری از سینمای هر فیلمساز شاخصی، مطالعه‌ فهرست نماهای آثارش خواهد بود. در این خصوص، همین ماه گذشته بود که در ویدئو مقاله‌ ای ارزشمند هر ۶۷۸ نمای «خون به‌ پا می‌ شود» اثر به‌ یادماندنی پل تامس اندرسن عرضه شد که در آن، طول نماهای مختلف و نقش تدوین برای شکل‌ گیری لحن فیلم بررسی شده بود.

به گزارش مجله فیلم، اگر اندرسن شیفته‌ این است که دوربین در موقعیت‌ها و روی شخصیت‌ ها درنگ کند، پس باید دیوید فینچر را نقطه‌ مقابل او دانست. واشی نِدومَنسکی تدوینگر که در زن فیلم «دختری که رفت» با فینچر همکاری کرده بود، نمودارهای جدید شگفت‌ انگیزی را تدارک دیده است که تمام نماهای دو فیلم «دختری با خال‌ کوبی اژدها: و «دختری که رفت» را در یک تصویر بزرگ و در کنار هم به نمایش می‌ گذارد.

برای رسیدن به چشم‌اندازی از تفاوت فیلمسازان مؤلف یک بار دیگر به این ارقام دقت کنید که «خون به‌ پا می‌ شود» از ۶۷۸ نما تشکیل شده است و «دختری که رفت» و «دختری با خال‌ کوبی اژدها»ی فینچر به‌ ترتیب از ۲۴۰۰ و ۲۹۶۴ نما! البته چنین تفاوتی به این معنی نیست که فیلم‌های فینچر آشفته یا شتاب‌ زده‌اند. یکی از موضوع‌ هایی که هر اهل سینمایی می‌ تواند از نمودارهای تازه بیاموزد این است که فینچر چه‌ طور با نهایت استادی و مهارت، هر صحنه را از لحاظ بصری برای تماشاگران، جالب و توجه‌ برانگیز نگه داشته است. ریتم سیستماتیکی که او برای نماها خلق کرده است، به عنوان مثال در صحنه‌ شروع‌ به‌ کار شخصیت دنیل کریگ با رایانه‌ اش، یا جایی دیده می‌ شود که فینچر در گفت‌ و گوی شخصیت‌ های کری کان و بن افلک، میان مدیوم کلوزآپ و نماهای بسته رفت‌ و برگشت می‌ کند.