بررسی تئاتر ایران در سال 1397

سالی سرد با جولان نمایشهای بی محتوا

سالی سرد با جولان نمایشهای بی محتوا
calendar سه شنبه 21 اسفند 1397 در 12:26
معمولا در مقابل هزینه های زیاد و هیاهو و تبلیغات رسانه ای سینما، دیگر هنرها جزو موارد درجه چندم محسوب میشوند اما واقعیت اینطور نیست و در هر کشوری تئاتر جزو مهمترین و ارزشمندترین هنر هر کشور است و رشد تئاتر هر کشور نشانه پویایی هنر آن کشور است.

ناصر قناعتی: متاسفانه در کشورمان سالهای زیادی بود که تئاتر جدی گرفته نمیشد و سالنهای تئاتر فقط در اختیار عده محدودی بود. در سالهای اخیر و با تاسیس تالارهای خصوصی تئاتر و دعوت از چهره های شناخته شده برای بازی در نمایشها، شرایط تئاتر کشور کاملا تغییر کرد و به تعداد مخاطبان تئاتر و نمایشهای روی صحنه اضافه شد. بعضی ها این نوع مخاطبان را مورد نقد قرار دادند که به خاطر سلبریتی ها به دیدن تئاتر می آیند و اینها تماشاگر حرفه ای تئاتر نیستند اما برای رسیدن به شرایط تازه نیاز بود یک شوک به سالنهای تئاتر وارد شود و مردم جذب نمایشها شوند. اما بعد از گذشت یکی دو سال دیگر لازم بود که از میزان هیاهو و هیجان کاذب کاسته شود و شرایط برای رشد سطح کیفی نمایشها فراهم شود.

 در سال 1397 این انتظار وجود داشت که شاهد رشد کیفی نمایشها باشیم اما نه تنها این مساله به وجود نیامد بلکه به لحاظ کمی هم با تعطیلی تعدادی از سالنهای خصوصی شرایط نسبت به سال قبلی بدتر شد. در سال 97 بجز چند نمایش محدود، اکثر نمایشها از سطح کیفی پایینی برخوردار بودند. حتی آنهایی که امیدی به آنها میرفت و قبلا نمایشهای مفیدی را به صحنه برده بودند، در نمایشهای جدید چندان موفق نبودند. مثلا رضا ثروتی که از امیدهای جوان تئاتر بود، اجرایی را در سالن مستقل به صحنه برد که هیچ حرف تازه ای نداشت. حتی آثای مسعود دلخواه هم نمایشنامه ای از شکسپیر را به صحنه برد که به دلیل طولانی بودن و یکنواختی، مخاطبان را خسته کرده بود. در سالی که روزهای آخرش را سپری میکنیم، استاد علی رفیعی هم بازگشتی به صحنه داشت و در تالار وحدت نمایشی را به اجرا درآورد که استقبال مخاطبان را به دنبال داشت.

در بررسی سطح محتوایی نمایشهایی که در سال 97 اجرا شدند، به موارد متعددی از ممنوعه ها میرسیم که دارای دیالوگها و نشانه های کلامی نامناسب و حتی گرایش به رفتارهای جنسی گرایانه داشته است. استفاده مدارم از کلاه گیس برای زنان و آرایشهای غلیظ، شرایط و فضای نامناسبی را بوجود آورد و منزلت و حرمت هنر مقدس تئاتر را زیر پا گذاشت. یکی از مشکلات محتوایی تئاتر ما در سال 97، به کارگیری نمایشنامه های خارجی بود که اکثر کارگردانها از این نمایشنامه های غربی که با فرهنگ ما غریبه است، استفاده کردند. آنهایی هم که به قول خود خواستند تا نمایشنامه های غربی را ایرانیزه کنند، فکر کردند با به کارگیری تنبک و خواننده میتوانند اجرای ایرانی داشته باشند. یا اینکه زمان اجرا را به چند سال پیش می برند اما با این بهانه ها و تعییر لباسها و تزئین هنرپیشگان و گذاشتن کلاه گیس نه تنها ایرانی بودن نمایش بوجود نمی آید بلکه این موارد کاملا با فرهنگ و خواست ایرانیان غیور و مجاهد فاصله دارد. همین موارد باعث میشود که خیلی از ایرانیها با تئاتر فاصله بگیرند و به دلیل فضای نامناسبی که بعضی از نمایشها دارند، تئاتر را تحریم کنند در حالیکه مهمترین برنامه اداره کل هنرهای نمایشی در سال آینده باید این باشد که تئاتر را به مناطق مختلف شهر ببرد و شرایطی بوجود بیاورد که همه طبقات اجتماعی به لحاظ محتوایی و مادی بتوانند از نمایشها دیدن کنند.

یکی از بهترین نمایشها در سال 97 نمایش خنکای ختم خاطره از حمیدرضا آذرنگ بود که در زمینه دفاع مقدس به خوبی توانسته بود مفهوم انتظار خانواده های شهدا و صبوری و ایثار را نشان بدهد و استقبال خیلی زیادی هم از این نمایش شد. این نمایش نه تنها پرتماشاگرترین نمایش سال بود، بلکه وقتی برای دومین بار این نمایش در جشنواره تئاتر فجر به نمایش درآمد، انقدر استقبال زیاد بود که درب تماشاخانه ایرانشهر آسیب دید! البته کیفیت پایین نمایشهای امسال جشنواره تئاتر فجر نشان داد که اداره هنرهای نمایشی توانایی مناسبی برای اجرای تئاتر را ندارد. به نحوی که سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بدترین و سردترین دوره این جشنواره مهم بوده است. سطح پایین نمایشهای داخلی و دعوت از گروه های ضعیف خارجی باعث شد که جشنواره بی کیفیتی را شاهد باشیم.

انتظار میرود که آقای شهرام کرمی که چند ماه از انتخابش به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی میگذرد، با انتخاب یک تیم کاردان بتواند شرایط مفیدی را برای سال آینده بوجود بیاورد و نظارت بیشتری روی محتوای تئاترها داشته باشد.

 

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8687/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو