نقد فیلم سینمایی در حال اکران «ترانه»

بی خاصیت بودن فیلمهایی که فقط تولید میشوند

بی خاصیت بودن فیلمهایی که فقط تولید میشوند
calendar جمعه 17 اسفند 1397 در 15:55
فیلم سینمایی ترانه به کارگردانی مهدی صاحبی با موضوع مدلینگ و جریان‌های پشت پرده آن در سینماهای کشور در حال اکران است.

ناصر قناعتی: فیلم ترانه درباره معضلات دختری امروزی است و درصدد بوده تا مشکلات خانوادگی را نشان بدهد اما نکته اینجا است که آیا صرفا نمایش یک معضل اجتماعی کافی است یا اینکه فیلمساز اجتماعی موظف است تا دردها را ریشه یابی کرده و علتها را به بیننده نشان بدهد. در واقع یک کارگردان خوب سینمایی در محدوده سینمای ایران باید بتواند فراتر از نمایش مشکلات برای خانواده ها راهکار ارائه بدهد و از این نظر فیلم سینمایی ترانه دچار مشکل است. از همین جهت گفته میشود که چرا بعضی از فیلمها فقط میخواهند تولید شوند و به اکران برسند و آیا لزومی دارد که این همه فیلمهای اجتماعی تولید کنیم بدون آنکه به اثرات فیلمها توجه کنیم. این مورد اجتماعی زدگی سینما در چند سال پیش و با رونق فیلمهای موسوم به تقلید از سینمای فرهادی در سینمای ایران زیاد شد و کار به جایی رسید که مخاطب سینما دیگر از دیدن این فیلمها دلزده شد و برای همین امسال بیشتر مراجعات به سمت فیلمهای کمدی است که اینها هم فیلمهای مبتذل و بی مایه ای هستند.

فیلم سینمایی «ترانه» درباره دختر دانشجویی به نام ترانه است که به دلیل مشکلات زندگی و به نوعی فرار از دامن خانواده به سمت یک کار غیرعرفی و نامناسب میرود و فعالیت مدلینگ را آنهم در شرایطی غیررسمی انتخاب میکند. به طور حتم انتخاب این سوژه به دلیل تازگی میتوانست این امکان را به فیلمساز بدهد که وارد قصه ای جذاب بشود اما مشکلات خانوادگی و محدودیت های شغلی شخصیت اصلی فیلم خیلی زود به حال خود رها شده و فیلم دارای سکانسهای بیهوده و قصه های حاشیه ای میشود و نمیتواند به شکلی درست و منسجم قصه اش را روایت کند.

مشخص نیست که نویسنده و کارگردان میخواستند به موضوع مدلینگ در جامعه ایران بپردازند یا اینکه همان مسائل اجتماعی و خانوادگی منظورشان بوده است. چون به شکل صحیحی ما از معضلات کاراکتر ترانه با خانواده اش آشنا نمیشویم. یکسری معماها و رازهایی در فیلم گفته میشود که اصلا در کنار موضوع اصلی فیلم اهمیتی ندارد و مشخص است که قصه از دست نویسنده فیلم خارج شده و دچار چند دستگی شده است. وجود بعضی از خرده پیرنگ ها و مواردی مثل ارتباط ترانه با ناهید، ترانه با مهران  و با بچه های خوابگاه و جدال با مسئولان دانشگاه و با امیر و شخصیتهای متعدد باید در جهت قصه اصلی باشد و به روایت درست فیلم کمک کند اما فیلم ترانه نمیتواند به درستی داستانش را بدون پیچیدگی روایت کند و یکسری فرضیه ها درباره مواردی مثل تجاوز مطرح میکند و فکر میکند با طرح این موارد انحرافی میتواند باعث معما در داستان شود که اینگونه نیست.

پایان بندی بیهوده فیلم و سکانسهای اضافه آن از دیگر موارد منفی فیلم اجتماعی ترانه ساخته مهدی صاحبی است که نیاز به تجربیات بیشتری در آینده برای فیلمسازی دارد. نکات گنگ داستان و ریتمی که گاهی کند میشود و حوصله سر بر است از دیگر موارد قابل نقد است. از طرفی ذکر عنوان اینکه افراد زیر 15 سال اجازه تماشای این فیلم را ندارند، از جمله مواردی است که نه در سینمای ایران رعایت میشود و نه فیلم نکته ای دارد که بخواهد به آن سمت برود. چون فیلم ترانه برخلاف ایده اش فیلم خنثی درآمده و نکات عمیقی برای گفتن ندارد و همه چیز در سطح باقی میماند. با این حال ساخت فیلمهای با قصه هایی متفاوت به شرطی که خوب پرداخت شود، میتواند در سینمای ایران تنوع ایجاد کند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8664/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو