گفتگوی آینه نیوز با محمد مهدی خالقی، تهیه کننده و کارگردان مستند «به توان چهل»

پرچم نظام اسلامی ایران در گام دوم انقلاب به دست جوانان سپرده شده است

پرچم نظام اسلامی ایران در گام دوم انقلاب به دست جوانان سپرده شده است
calendar جمعه 10 اسفند 1397 در 18:55
در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برنامه های مختلفی از شبکه های سیما پخش شد

ناصر قناعتی: که هر کدام بخشی از توانایی های عظیم نظام را در قلب مستند و موشن گرافیک و غیره نشان میدادند. یکی از این آثار تولیدی که هنوز در حال پخش از شبکه مستند است، «به توان چهل» میباشد. محمد مهدی خالقی، تهیه کننده و کارگردان این مستند به آینه نیوز گفت: قسمتهای آخر مجموعه مستند «به توان چهل» در حال پخش از شبکه مستند است. دو سه کار دیگر هم در برنامه داریم که درباره آنها در مرحله پژوهش هستیم.

این مستندساز جوان انقلابی درباره وظیفه هنرمندان در تبیین ارزشهای انقلاب اسلامی گفت: ما به سهم خود سعی میکنیم در مسیر ارزشی انقلاب حرکت کنیم. تولید مستند به توان چهل هم در همین راستا بوده و من به عنوان یک مستندساز وظیفه خود دیدم که به دستاوردهای انقلاب اسلامی بپردازم، چون میدانم جبهه دشمن به دنبال پاشیدن بذر ناامیدی بین مردم است.

خالقی درباره موضوع و شکل تولید مستند «به توان چهل» گفت: این یک مجموعه 15 قسمتی برای شبکه مستند بود که تا اواسط اسفندماه پخش آن ادامه دارد. موضوعش درباره پیشرفتهای کشورمان در این چهل ساله است. در زمینه های موضوعی مختلف مثل علم و صنعت و فن آوری و فرهنگ و هنر و کشاورزی و غیره که هر قسمت 26 دقیقه است. برای اینکار جدا از کارگردانی و تهیه کنندگی، براساس یکسری تحقیقات متنی نوشتم و سعی کردم به جنبه های مختلف علم و دانش و صنعت و کشاورزی و هنر بپردازم تا مخاطب اطلاعات لازم را درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی پیدا کند.

این مستندساز دارنده جایزه مردمی عمار در ادامه گفت: ما درباره طرحهای اشتغال زایی، صنعت کشتی سازی، حفاری، نانوتکنوژی، سواد آموزی، پیشرفت کشور در صنعت انیمیشن، ورزش بانوان، صنعت راهسازی و موارد مختلف در این مستند حرف زدیم. مستند به توان چهل با کلید واژه موفقیت به سراغ موضوعات مختلف رفت و سعی کردیم براساس یک پژوهش عمیق پاسخگوی سوالات مخاطبان به شکل علمی باشیم. ما در آمارهایمان کاملا علمی ایران را با دنیا مقایسه کردیم و نشان دادیم که در چهل سالگی انقلاب در چه وضعیت خوبی قرار داریم.

وی افزود: تفاوت مستند ما با کارهای مشابه ای که درباره دستاوردهای انقلاب ساخته شد، پراکندگی جغرافیای ایران در سراسر کشور بود و ما از ظرفیتهای شهرهای مختلف برای ارائه آمار استفاده کردیم. ما از چهار گوشه کشور اطلاعاتی داشتیم و دنبال این بودیم که بگوییم پیشرفت کشور فقط منحصر به پایتخت نیست. وی افزود: من خودم در تهران ساکن نیستم و معتقدم که یک هنرمند باید در هر کجای این کشور بتواند خدمت کند و با توجه به فضای رسانه های جدید و براساس استعدادها و توانی که در سراسر کشور وجود دارد، کاملا میتوان از تهران خارج شد و هنرمندان کشور میتوانند در شهرهای مختلف ساکن شده و آثار مناسبی را تولید کنند. من با وجودیکه از پایتخت دور شدم، اما آثارم حتی در سطح بین المللی هم پخش شده و از شبکه های تلویزیونی هم کارهایم پخش میشود و المحدالله بابت دوری از تهران مشکلی ندارم.

محمدمهدی خالقی درباره بیانیه گام دوم انقلاب که چند روز پیش توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، به آینه نیوز گفت: من بیانیه رهبری را مطالعه کردم و به نظرم کلید واژه اصلی بیانیه دوم آقا شامل دو مورد است. یکی افق و چشم انداز بلند نظام اسلامی ایران است که انقلاب اسلامی در مسیر تمدن اسلامی حرکت میکند و ما میتوانیم از ایران، تمدن اسلامی را به کشورهای دیگر صادر کنیم. نکته دومی که آقا فرمودند، تاکید بر حضور جوانان و امیدی است که رهبر معظم انقلاب به جوانان دارند. این هم برای من خیلی جالب بود که پرچم نظام اسلامی ایران در گام دوم انقلاب به دست جوانان سپرده شده است. من هم سعی میکنم در کارهایم از ظرفیتهای جوانان خلاق استفاده کنم و این مبنای کار من است.

این مستندساز درباره نقش فرهنگ و هنر در تجلی یافتن گام دوم انقلاب اسلامی گفت: طبیعتا هنر و رسانه نقش اصلی را در صدور تمدن به جهان خواهد داشت. همانگونه که آقا به نقش تمدن اشاره کردند، باید ما هم به عنوان هنرمند از این رسانه به شکل درست استفاده کنیم، وگرنه نباید توقع تمدن داشته باشیم. ما باید از ظرفیتهای فرهنگ و هنر برای نمایش توانمندیهای انقلاب اسلامی و تحقق نظر رهبری استفاده کنیم و این وظیفه همه هنرمندان است.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8622/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو