گفتگوی آینه نیوز با کوروش سلیمانی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما

نباید به نتایج جشنواره ها دلخوش بود

نباید به نتایج جشنواره ها دلخوش بود
calendar چهارشنبه 08 اسفند 1397 در 12:40
یکی از بازیگران متعهد و ارزشمند سینما وتلویزیون و تئاتر آقای کوروش سلیمانی است که چند سالی است به عنوان بازیگر در سینما و کارگردان در تئاتر حضور جدی دارد.

ناصر قناعتی: کوروش سلیمانی که در جشنواره تئاتر فجر با کارگردانی نمایش «خرده نان» حاضر بود، درباره کیفیت این دوره از جشنواره به آینه نیوز گفت: به جهت اینکه درگیر اجرای کارم بودم، در روزهای نمایش خرده نان نتوانستم به کارهای دیگری برسم و بعد از آن هم دیگر فرصت دیدن نمایشها را پیدا نکردم و نمیتوانم قضاوت کاملی درباره این دوره از جشنواره تئاتر فجر داشته باشم.

کوروش سلیمانی با انتقاد از وضعیت نمایشهای خارجی جشنواره تئاتر فجر گفت: الان که جشنواره تمام شده میتوانم درباره بعضی از مسائل اساسی جشنواره صحبت کنیم که یکی از آنها بخش بین الملل و دعوت از گروه ها و هنرمندان خارجی است. اول اینکه خسته نباشید میگویم به آقای برهانی مرند، دبیر جشنواره و همکارانشان که جشنواره را برگزار کردند. اگر چه در قسمت داوریها میشد که منصفانه تر عمل کرد.

بازیگر فیلم سینمایی روزهای زندگی گفت: این را به جرات میگویم که ما برای رسیدن به جوایز، نمایش خرده نان را کار نکردیم و برای تماشاگر و انجام وظیفه تئاتری مان کار کردیم و خوشحالیم که به جشنواره دعوت شدیم. من از آقای برهانی مرند تشکر میکنم که این فرصت را به ما داد که 2 اجرای دیگر برویم. ما به جشنواره دعوت شدیم و انتظاری هم نداشتیم. ولی از نگاه منتقدان، تماشاگران و هنرمندان اصلا تناسبی بین توانایی های بازیگران و طراحان کار ما با رای داوران وجود ندارد. یعنی به شکل غریبی نظرات تماشاگران و هنرمندان و منتقدان با نظرات داوران متفاوت است و این برایم خیلی تعجب آور است و دلیلش را نمیدانم.

کارگردانی نمایش «خرده نان» درباره داوریهای سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: با این داوری ها بیشتر متوجه شدم که نباید به نتایج جشنواره ها دلخوش بود و نباید از نتایج جشنواره غمگین شد.

سلیمانی ادامه داد: ما دو دسته مخاطب داریم. یک دسته میتواند پزشک و مهندس و کارمند باشد که بنا به علاقه به دیدن تئاتر می آید و یک دسته هم منتقدان و هنرمندان هستند که خیلی جدی تئاتر را دنبال میکنند. کاری که بتواند هم نظر مخاطبان عام و هم مخاطبان خاص را جلب کند، کار موفقی است. به همین دلیل نظر متفاوت منتقدان و مخاطبان نمایش ما با داوری این دوره از جشنواره برایم پذیرفتنی نیست. به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که اگر چه گرفتن جایزه میتواند خوشحال کننده باشد اما اینکه اگر جایزه ای نگرفتم نباید غمگین باشم. من به عنوان یک تئاتری وظیفه دارم به خاطر مردم و هنر کار کنم و نگرانی ندارم. اما مساله اینجا است که وقتی کارهای اصیل که نگاه آکادمیک دارند و نسبت به جامعه بی تفاوت نیستند، نادیده گرفته میشود، وضعیت کیفی آثار تولیدی دچار مشکل خواهد شد. وقتی کارهایی که با تلاش به صحنه میروند مورد بی توجهی جشنواره قرار میگیرند، جریان سازی میشود و جوانان و دانشجویان نگاه میکنند که کارهایی که تحلیل و اندیشه دارند هیچ توجهی به آنها نشده است، پس به سراغ کارهایی میروند که مورد توجه داوران قرار گرفتند و این باعث میشود یک جریان انحرافی در تئاتر به وجود بیاید.

این هنرمند در ادامه به آینه نیوز گفت: این نوع داوریهای پرسش برانگیز حتما در ذهن مخاطبان، هنرمندان و تماشاخانه ها تاثیرات منفی میگذارد. چون من می گویم که واقعا کارم خوب و با ارزش بود اما آن جوان به جایزه جشنواره نگاه میکند که چه کاری با چه کیفیتی جایزه گرفته است. اما در نهایت موفقیت برای کسی است که به کارش ایمان دارد، تلاشگر و خلاق است و دارای داشته های علمی، هنری، اجتماعی و بینش تئاتری است و این آدم حتی جایزه ای هم نگیرد، موفق است. اما اگر در این دسته نباشی هزار تا جایزه هم بگیری، باز هم ارزش چندانی ندارد. کوروش سلیمانی افزود: گروه نمایش خرده نان معتقد است که نمایش ما شکر خدا متناسب با نظرات و بازخوردها مثبت بوده است. حالا اگر به نظر 5 داور محترم جشنواره کارهای دیگر ارزش بیشتری داشتند، مهم نیست.

کوروش سلیمانی درباره وضعیت بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر گفت: ما به یاد داریم که در سال 76 آقای روبرتو چولی به ایران آمد که کارهای درخشانی را اجرا کرد که این نمایشهای قوی ذهنیت ما را در آن زمان متحول کرد. نکات فنی آثار ایشان با تکیه به آثار بزرگ ادبیات نمایشی جهان مثل باغ آلبالو و آنتیگونه باعث شد که شرایط کیفی تئاتر کشور ارتقا پیدا کند. الان چند مدتی است که اتفاق خاصی نمی افتد. پیشنهاد من به دوستان بخش بین الملل این است که به جای انتخاب مثلا 15 نمایش بی کیفیت از جهان، 3 نمایش اساسی و اصولی و آموزنده دعوت کنند. چون این کارهای کوچک ارزشی ندارد و با توجه به بودجه محدود جشنواره میتوانیم از تعداد آثار انتخابی کم کرده و از آثار بزرگ دعوت کنیم.

وی افزود: الان نمایشهای که به بخش بین الملل دعوت میشود، منطبق بر یکسری متن های لاغر است و بیشتر روی حرکت و رقص و وجه فرمالیستی بنا شده است. وقتی دانشجوی ما این کارها را می بیند، فکر میکند تئاتر امروز دنیا همین کارهای دعوت شده به جشنواره فجر است. جریان سازی جشنواره تئاتر فجر دانشجوی ما را به سمت کارهای فرمال و بیهوده میبرد. من به آقایان شهرام کرمی و برهانی مرند میگویم که از تعداد گروه های خارجی کم کرده و به کیفیت نمایشهای بین الملل توجه کنند.

کوروش سلیمانی در پایان به آینه نیوز گفت: الان متاسفانه وضعیت تئاتر ما متن گریز شده است. باید آسیب شناسی شود و کیفیت فدای کمیت نشود و بیشتر به انتخابهایمان فکر کنیم.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8610/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو