نقد فیلم سینمایی در حال اکران هت تریک

فیلمهای بی خاصیتی که بیخودی تولید میشوند

فیلمهای بی خاصیتی که بیخودی تولید میشوند
calendar پنجشنبه 02 اسفند 1397 در 13:05
وقتی به بعضی از فیلمهای تولیدی نگاه میکنیم واقعا تعجب میکنیم که چرا و به چه دلیلی باید بعضی از فیلمها ساخته شوند. فیلمهایی که نه داستان پررنگی دارند و نه هدفی پشت ساخت آنها وجود دارد.

ناصر قناعتی: فقط ساخته میشوند بدون اینکه دغدغه و هدف و استراتژی مشخصی داشته باشند. این موضوع وقتی هضمش سنگین تر میشود که بدانیم فرهنگ و هنر مقوله ای فراگیر است و هنرمندان ایرانی وظیفه دارند براساس تعهدی که به عهده دارند، دین خود را به مردم ادا کنند و از این بابت نباید به صرف اینکه میخواهند فعال باشند هر کاری را انجام دهند. این موضوع هم شامل سینما و هم تئاتر و دیگر حوزه های کاری میشود و مساله مهمی است که یک هنرمند ایرانی بداند برای چه مخاطبی و با چه اهداف مهمی فیلم میسازد. فیلم سینمایی هت تریک که چند روز است اکرانش شروع شده دقیقا مصادق همین بی توجهی است. معلوم نیست که چرا باید مخاطب یک داستان نیم بند و نحیف را که در حد فیلم کوتاه است، باید یک ساعت و نیم تحمل کند. وقتی که نه داستان مشخصی دارد و نه فیلم چارچوبی دارد و نه پیامی در فیلم یا لایه های زیرش وجود دارد. حتی سرگرم کننده هم نیست که مخاطب را به سمت تماشایش تشویق کند. در نهایت میماند چند بازی نسبتا خوب از امیر جدیدی با استعداد که میخواهد بار طنز کار را به دوش بکشد.

پایه و اساس فیلم سینمایی هت تریک خراب است چون با موضوع شرط بندی ارتباط دارد و میتواند در جامعه سوء برداشت ایجاد کند و ترویج قماربازی شود. نقد دیگر به فیلم درباره شخصیت پردازی های بازیگران هت تریک است. هیچکدام رفتار مشخصی ندارند و نوع ارتباط آنها با هم مشخص نیست. نقد بعدی به داستان کوچک هت تریک برمی گردد که تحمل نود دقیقه فیلم را ندارد. داستان دعوت به یک مهمانی دوستانه است که در مسیر تصادفی پیش می آید و طبق معمول اینگونه داستانها مجرم متواری میشود و اطرافیان احساس ترس و او دچار وجدان درد میشود.

 فرزاد(امیر جدیدی) و همسرش لیدا که نقشش را پریناز ایزدیار بازی میکند به همراه دوستان خود شامل کیوان(صابر ابر) و نامزدش رها (ماهور الوند) در مسیر مهمانی کسی را زیر میگذارند و از محل حادثه میگریزند. بقیه فیلم تا پایان یکسری دیالوگهای تکراری و رفتارهای عذاب آور است و این چهار نفر در یک محیط بسته تا میتوانند از همه چیز بیهوده حرف میزنند اما این دیالوگها و رفتارها گره ای از قصه باز نمیکند و اتفاق جدیدی برای شخصیتها نمی افتد. این وسط نه شغل فرزاد معلوم است و نه نسبت و رابطه ای که رها با جمع دارد. رها بی دلیل در این جمع احساس سرخوردگی و تنهایی و گوشه گیری میکند. شخصیتها به حال خود رها میشوند و این وسط فرزاد روی یکی از ضعیف ترین تیمهای اسپانیایی شرط می بندد و از قضا و برخلاف تصور همه در برابر یک تیم خیلی قوی برنده میشود. در نهایت مخاطب از خود میپرسد این همه وقت گذاشتن برای تماشای این فیلم یعنی چه و چه عایدی برایش داشته است جز اینکه ترویج شرط بندی میکند و یکسری قواعد خلاف قاعده و عرف را ترویج میدهد.

 واقعا درباره بعضی از فیلمها دائم باید از سازندگان، مسئولان و دست اندرکاران پرسید که چرا باید این فیلمها ساخته شوند و چه هدفی دارند. فیلمهایی که حتی در گیشه هم موفق نمیشوند و هیچ استراتژی مشخصی برای دوران پس از تولید ندارند. رامتین لوافی کارگردان این فیلم که قبلا هم فیلمهایش یا اکران نشدند یا اکران ناموفقی داشتند، حالا با هت تریک جمع ناکامی هایش را تکمیل میکند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8575/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو