گفتگوی آینه نیوز با کامبوزیا پرتوی، برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه نویس سال گذشته

برای فیلمنامه نویس امنیت شغلی وجود ندارد

برای فیلمنامه نویس امنیت شغلی وجود ندارد
calendar سه شنبه 30 بهمن 1397 در 11:33
کامبوزیا پرتوی، برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه نویس در جشنواره سال گذشته، امسال فیلمی در جشنواره فجر نداشت.

ناصر قناعتی: این نویسنده قدیمی که معروفترین فیلمنامه نویس کشور بوده و بیشترین سیمرغ جشنواره را گرفته است، در گفتگو با آینه نیوز درباره شرایط فیلمنامه نویسی در شرایط کنونی گفت: نسبت به گذشته با وجود پیشرفتهایی که در تکنیک کار و تکنولوژی  داشتیم، نتوانستیم موفق عمل کنیم و هنوز عقب هستیم. نسبت به نیروی کار فعلی خیلی کم موفق هستیم. اما نسبت به دهه های گذشته نگاه ها به سینما و فیلمنامه نویسی بهتر شده است.

وی ادامه داد: مساله مهم دغدغه ای است که باید در مسئولان وجود داشته باشد. کمتر پیش می آید که یک مسئول پیدا شود که دغدغه واقعی برای سینما داشته باشد و تا این دغدغه وجود نداشته باشد، سینمای ما به آنجایی که باید نمیرسد. به نظرم با حرف نمیشود کاری کرد.

کامبوزیا پرتوی در دوره ای مهمترین فیلمهای ژانر کودک و نوجوان را ساخت. او درباره شرایط حمایت مسئولان از اهالی سینمای کودک گفت: همه کاری که مسئولان سینما درباره سینمای کودک میکنند، برگزاری جشنواره کودک و نوجوان است که فقط چند روز فیلمها نشان داده میشوند و بعد هم همه چیز تمام میشود و میرود. حتی بعضی از فیلمهای این جشنواره نمیتوانند به اکران عمومی برسد. با این شرایط سینمای کودک پیشرفت نمیکند و فقط یکسری آمار داده میشود که فایده ای ندارد. کلا وضعیت همه چیز خیلی آشفته است.

این نویسنده و کارگردان مطرح درباره لزوم تنوع ژانرها و مضامین در سینمای ایران گفت: سینماگران و مدیران فرهنگی نیاز پرداختن به ژانرهای مختلف را احساس نکردند و برای همین فرصت پرداختن به ژانرهای مختلف بوجود نیامده است. در حالیکه ما فیلمنامه نویسان خوب و توانایی داریم که میتوانند در ژانرهای مختلف بنویسند اما نیاز به توجه و حمایت وجود دارد. مخاطبان هم باید آمادگی پذیرش فیلمنامه های متفاوت را پیدا کنند. تا زمانی که از این قضیه حمایت نشود اتفاق ویژه ای نمی افتد و فقط چند نفر به خاطر علاقه ای که دارند، میتوانند فیلمهایی در ژانرهای غیر از ملودرام بنویسند و کار کنند.  الان در آموزشگاه های خصوصی اتفاقات خوبی می افتد اما زمان تحصیل انقدر نیست که بشود یک فیلمنامه نویس خیلی خوب را در آنجا تربیت کرد.

کامبوزیا پرتوی، مهمترین کمبود سینمای ایران را عدم وجود دغدغه در نزد مسئولان فرهنگی دانست و به آینه نیوز گفت: تا یک مدیر دغدغه کار درست نداشته باشد، خروجی اش هم با هزار مساله همراه میشود. مدیران سینما هر سال جشنواره فجر را طی چند روز برگزار میکنند و دیگر همه چیز تمام میشود. اما اگر یک مدیر توانا وجود داشته باشد، از شرایط میزبانی بهترین بهره را می برد.

این فیلمنامه نویس فعال درباره گرایش نویسندگان سینما به کارگردانی گفت: این مساله منافاتی ندارد و گاهی فیلمنامه نویس فکر میکند بهتر است خودش نوشته اش را تبدیل به فیلم کند. البته فیلمنامه یک ماده اولیه برای کار بوده و این کارگردان است که به فیلمنامه شکل میدهد. فیلمنامه اولین فرصت ساخت فیلم است و کارگردان تکمیل کننده این فرآیند است. اما مهمترین مساله این است که برای فیلمنامه نویس امنیت شغلی وجود ندارد. نمیشود دستور داد که فلان شخص فقط در یک حوزه کار کند و باید شرایط کار بوجود بیاید.

کامبوزیا پرتوی درباره شرایط اکران فیلم سینمایی کامیون گفت: به تازگی این فیلم توانست مجور نمایش بگیرد. با وجود اینکه در جشنواره فجر دیده شد و درخشید اما به ما گفتند که باید دوباره بررسی شود. فیلم در نهایت بدون هیچ اصلاحیه برای اکران مجوز گرفت. اما الان پایان سال است و امیدواریم که سال آینده به اکران عمومی برسد و تلاش میکنیم که فیلم کامیون اکران خوبی داشته باشد. البته هیچ چیز مشخص نیست و باید به خدا واگذار شود و ببینیم که در شرایط اکران چه اتفاقی می افتد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8560/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو