نقد جریان فعلی موسیقی و ناکارآمدی جشنواره موسیقی فجر

صداهای جعلی و مسئولان غیر مسئول

صداهای جعلی و مسئولان غیر مسئول
calendar شنبه 27 بهمن 1397 در 18:46
موسیقی ایران در طی سالهای مختلف به شکل بدی تنزل پیدا کرده است و باید این مساله بررسی شود که موسیقی اصیل ایرانی چرا به این حال و روز افتاده است.

ناصر قناعتی: آیا به دلیل رشد کمی موسیقی و آسان شدن خوانندگی و ورود جوانان است یا اینکه مسئولان اداره موسیقی کشور و فرهنگی و ارشاد نتوانستند توقعات را مبنی بر نظارت برآورده کنند و فقط نشستند و این هرج و مرج را تماشا کردند. اینطوری بود که هر کسی ناگهان خواننده شد و یک میکروفون گرفت و ژست گرفت و با کمک گسترش فضای مجازی در عرض کمتر از یک هفته تبدیل به یک برند خوانندگی شد. در حالیکه قدیم ها میگفتند یک خواننده و موزیسین حرفه ای برای رسیدن به موفقیت باید سالها در محضر اساتید چهار زانو بنشیند و یاد بگیرد و تمرین کند و بعد از چند سال به خود اجازه بدهد که روی صحنه بیاید. تفاوت این دو نوع ورود متفاوت باعث دو نتیجه کاملا متفاوت در خروجی موسیقی کشور شده است. قبلا خوانندگان به عنوان هنرمندانی شاخص در قلب و خاطره چند نسل باقی می ماندند و آثارشان جزو گنجینه موسیقی ایران میشد اما ورود بی رویه و زیاد جوانانی که عمدتا استعدادی در زمینه هنر موسیقی ندارند و جایگاهی خلاف با استعدادشان را تصاحب کردند، باعث به وجود آمدن هرج و مرج در تولید و توزیع آثار موسیقی شده است. اینکه با یک نرم افزار و صدای تقلیدی و چند شعر آبکی و بیهوده و ضعیف بشود خود را هنرمند دانست، از نبود نظارت درست و فقدان کارشناسی در زمینه موسیقی می آید.

باید دید ماهیت و کارکرد جشنواره موسیقی فجر در حالیکه عمرش از سی هم بالاتر رفته، چیست؟ جشنواره موسیقی فجر که توسط اداره موسیقی ارشاد برگزار می شود، یک جشنواره بی مفهوم، عقب مانده، بدون بازده و حتی در ضدیت با آرمانهای انقلاب اسلامی است. در حالیکه در سرفصل آئین نامه مصوب این جشنواره آمده است که باید جشنواره موسیقی فجر در جهت  تحقق سیاست ‌های کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه هنر موسیقی باشد اما برگزاری ادوار مختلف جشنواره به خصوص در سالهای اخیر نشان داد که هیچ نوع حرکتی در جهت تحقق این مسیر و برآورده سازی حداقل انتظارات هنرمندان انقلابی به عمل نیامده و جشنواره موسیقی فقط محفلی برای افراد خاصی شده که با مدیران جشنواره و روابط عمومی اش ارتباطاتی دارند. این در حالی است که جشنواره موسیقی به نام انقلاب اسلامی سند خورده و به نام فجر انقلاب و برای بزرگداشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی راه اندازی شده و دست اندرکاران دفتر موسیقی ارشاد حتی اگر در دل هم به این مطلب اعتقاد نداشته باشند، وظیفه دارند در عمل چنین بستری را برای فعالیت هنرمندان انقلابی فراهم کنند. اما جشنواره موسیقی فجر بدون هیچگونه تاثیر و حتی خبررسانی در سطح گسترده برای طیفی محدود برگزار میشود و بی سر و صدا تمام میشود. درباره آثار انتخابی و داوری هایش هم حرف و حدیثهایی به وجود می آید اما همه چیز بدون هیچ نوع ارزشی سرهم بندی میشود و در نهایت بودجه دولت خرج رویدادی سرد و بی بهره میشود.

یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری جشنواره موسیقی فجر که در آئین نامه جشنواره هم به آن تاکید شده است، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان است. اما نه تنها جشنواره کمکی به این کار نکرده بلکه با انتخاب و پر و بال دادن به خوانندگان تازه کار و بدون استعدادی که صرفا به کپی کردن از آثار بزرگان میپردازند، عملا به تقویت موسیقی وارداتی، مبتذل و تقلیدی کمک کرده است. اگر چه جشنواره موسیقی فجر میخواهد از طریق میدان دادن به خوانندگان و گروه های معروف برای خود بازارگرمی کند، اما این رسم جذب مخاطب و هدف مهم جشنواره موسیقی فجر نباید باشد. جشنواره موسیقی فجر باید بستری را فراهم کند و انقدر مردم را درگیر خود کند که برای هر مخاطب و هر هنرمندی به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی سال شناخته شود. این جشنواره باید با انتخاب آثار ارزشمندی که در جهت فرهنگ دینی و ایرانی ما است، باعث ترویج موسیقی برتر در جامعه شود، نه اینکه خودش به مشکلات دامن بزند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8542/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو