نقد رفتار غیرحرفه ای کارگردان مسخره باز و دیگر رفتارهای ناپسند هنرمندان

محافظت از جایگاه هنر و هنرمند

محافظت از جایگاه هنر و هنرمند
calendar چهارشنبه 24 بهمن 1397 در 11:56
یکی از کارگردانهای جوان جشنواره فجر از پذیرش جایزه بخش نگاه نو به این بهانه که فیلمش نتوانست نگاه نویی به جشنواره بدهد، خودداری کرد و یک شهروند افغان را برای خواندن متن این ماجرا به صحنه آورد

ناصر قناعتی: بعد هم برای دومین جایزه اش در بخش هنر و تجربه به صحنه آمد و توضیحاتی داد. شاید خیلی زود به او منتقل شد یا خودش فهمید که اینجا مثل حوزه تئاتر نیست که بعضی از مسائل بدون جو رسانه ای انجام شود و کسی هم از آن خبردار نشود. رسانه هایی که سینما را پوشش میدهند در ثانیه ای خبر را مخابره میکنند و کلیپ های حاشیه ای هم برایش میگذارند و در فضای مجازی منتشر میکنند. شاید خوبی یا بدی فضای سینما این است که چون خیلی از رسانه ها فقط به سینما میپردازند و اخبار ریز و درشتش را پوشش میدهند برای همین نمیشود خیلی راحت هر کاری در سینما انجام داد و نگران عواقبش نبود. همایون غنی زاده که در تئاتر برای خود کسی است و کلی هم طرفدار دارد، باید بداند وقتی قبول کرد وارد سینما بشود و فیلم اولش را بسازد باید بداند در سینما هر نوع اقدامی واکنشهای شدیدی دارد. برای همین کارگردان مسخره باز در یک روز اخیر بعد از پایان مراسم اختتامیه جشنواره فجر در رسانه های مختلف و کامنتهای فضای مجازی انواع واکنشها را دیده و فهمیده که رفتار غیراخلاقی اش در نپذیرفتن جایزه بخش نگاه نو چقدر مورد خشم وانتقاد قرار گرفته است. شاید همایون غنی زاده میخواست با این کار ادای بزرگان سینما را دربیاورد و خودش را در دل مخاطبان جا دهد اما اثرات منفی کارش جایی برای هیچ طرفداری باقی نگذاشت.

اقدام همایون غنی زاده، کارگردان فیلم مسخره باز بهانه ای برای ورود به بحث عدم رعایت هنجارهای اخلاقی توسط اهالی سینما و رسانه است. چه آنهایی که بدون رعایت هنجارها در نشست های خبری و برنامه های اکران خصوصی، لباسهای نامناسبی میپوشند که نه تنها در اندازه جایگاه یک هنرمند نیست بلکه مغایر با عرف و پوشش یک انسان ایرانی است که دارای فرهنگ و قدمت است. چه آنهایی که در هر مصیبت و حادثه طبیعی و غیرطبیعی یکدفعه سخنگوی سیاسی میشوند و بیانیه میدهند و کمپین تشکیل میدهند و عکسهای غیرمرتبط را به عنوان عکس خبری و برای روشنگری در صفحه مجازی میگذارند. اینها افرادی هستند که جایگاه مهم خود را درک نکردند و نمیدانند یک هنرمند غیر از توان و استعدادی که دارد و باید از آن به خوبی محافظت کند، در قبال جامعه خود و طرفدارانش مسئولیت دارد. پوشیدن لباسهای پاره و حتی گرفتن عکس با لباسهایی با مارک خارجی افتخاری نیست که این هنرمندان میدهند. اینها پز روشنفکری نیست که یک بازیگر در کنفرانس خبری جشنواره زور میزند که کلمات خارجی بر زبان بیاورد. اتفاقا الان دوره و زمانه ای است که مردم این رفتارهای ناپسند را میفهمند و حتی برایش کلیپ و جوک میسازند.

وقتی هنرمندی در جایگاه مهم جشنواره فیلم فجر آنهم در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی که همه خوشحال از رسیدن به آن هستند، به جشنواره و داوران و مخاطبان و مردم بی احترامی میکند و یک نوجوان افغان را به صحنه می آورد، چه دلیلی غیر از عدم فهم جایگاه یک هنرمند میتواند باشد. چرا یک افغانی محترم را به صحنه آورد؟ آیا میخواست به نژادپرستی بپردازد یا مدافع حقوق مردم اقلیت باشد؟ آیا نپذیرفتن جایزه از طرف غنی زاده رسیدن به جایگاه افراد بزرگی مثل مارلون براندو بود یا اینکه میخواست ادای نرفتن فرهادی برای گرفتن جایزه اسکار را نشان دهد. آیا کارگردان بااستعداد سینمای ایران نفهمیده که براندو در دفاع از حقوق افرادی که توسط دولت امریکا مورد ظلم قرار گرفتند، آن جایزه را نپذیرفت و آن رفتارش به نفع مردمان سرخپوست و مظلوم قرار گرفت. اینها نشان میدهد که بعضی از هنرمندان ایرانی نه تنها از جایگاه خود و الگویی که در جامعه میسازند، آگاهی ندارند بلکه اصولا از انجام کاری که انجام میدهند آگاه نمی باشند و این اثرات بدی در جامعه دارد. خوب است هنرمندان جوان از بزرگانی همچون علی نصیریان یاد بگیرند که با بیش از نیم قرن تجربه با متانت جایزه مکمل بازیگری را از جشنواره فجر گرفت.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8518/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو