نقد فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی ساخته مونا زندی

حضور یک فیلم ضدایرانی در مهمترین رویداد سینمایی

حضور یک فیلم ضدایرانی در مهمترین رویداد سینمایی
calendar چهارشنبه 17 بهمن 1397 در 20:09
شاید اگر کسی فیلمهای جشنواره امسال را ندیده باشد، به او بگوییم که در چهل سالگی انقلاب و در مهمترین اتفاق فرهنگی فیلمهایی اکران شدند

ناصر قناعتی: که درباره خیانت و چند همسری بوده است، تعجب میکند اما واقعا اینطور بوده و فیلم بنفشه آفریقایی یک شاهد زنده برای این ادعا است.

فیلم بنفشه آفریقایی که قبلا در جشنواره بین المللی فجر نشان داده شد یکی از خطرناکترین فیلمهایی است که با محوریت ضدخانواده بودن ساخته شده است. انگار فستیوالهای خارجی به یک فیلمساز ایرانی برای ساختن فیلمی ضد ایرانی و ضدخانواده سفارش کار داده باشند. فیلمی از ژانر چرک با نگاهی کاملا متضاد نسبت به ارزشهای انقلابی و ایرانی که خیلی راحت دست روی ارزشها میگذارد و بنیان خانواده را نشانه میگیرد. مونا زندی که قبلا هم در اولین فیلم به سراغ موضوعی خط قرمزی رفته بود و فیلمش چند سال توقیف بود، در دومین فیلمش هم نشان داد که علاقمند حاشیه است و به همین دلیل سوژه هایی را انتخاب میکند که دردسرهای مجوز دارند اما به دلیل روابط کاری و نفوذی که در بدنه سینمای ایران به وجود آمده خیلی راحت فیلمهای خط قرمزی بدون ممیز امکان تولید و اکران را پیدا میکنند و حتی در جشنواره فجر انقلاب اسلامی انتخاب میشوند و شاید جایزه هم بگیرند یا تقدیر شوند.

فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی درباره زنی است که به دنبال همسر اول و جدا شده اش میرود و او را که دچار بیماری شده به خانه همسر دومش می آورد تا در عین حال با سه نفر زندگی کنند. فیلم انقدر زشت و بی رحم نهاد خانواده را نشانه میگیرد که انگار خانواده مهمترین بنیاد یک جامعه نیست. ترویج زندگی غربی و مقابله با فرهنگ اصیل زندگی ایرانی که برگرفته از سبک اسلامی ایرانی است به شدت در میان دیالوگها و صحنه های فیلم دیده میشود. بیشرمانه است که یک همسر شاهد خاطره بازی و عشق ورزی یک زن و شوهر نامحرم در مقابل چشمان خود باشد و بعد هم بنا به فتوای کارگردان بگویند که نگاهشان اخلاقی است. این دیگر افتضاحش بیشتر است که یک زندگی غربی را به یک مساله انسانی تغییر بدهند و پیام بدهند که مسائل جنسی در فیلم مطرح نبوده است. در حالی که در دین اسلام و از نگاه هر مسلمانی تعریف زن و مرد نامحرم مشخص است و حتی اگر غرض جنسی در کار نباشد، اما زندگی مشترک دو فرد نامحرم در یک خانه پذیرفتنی نیست. کارگردان بنفشه آفریقایی پا را از این هم فراتر میگذارد و مرد غریبه را وارد خانه ای میکند که همسر دوم هم در آن زندگی میکند و متاسفانه این نوع زندگی غربی در یک فیلم ایرانی و در جشنواره ای که اسم انقلابی دارد، توسط هیات انتخاب جشنواره انتخاب میشود. فیلمی که میخواهد روابط نامشروع زن و مرد را به رسمیت بشناسد و انحراف را در زندگی امروزی عادی جلوه کند.

به طور حتم تولید فیلم بنفشه آفریقایی و انتخابش در جشنواره فجر بزرگترین ضربه ای بود که یک ضدانقلاب میتوانست در چهل سالگی انقلاب وارد کند. فیلمی که از همان دقایق اول حوصله تماشاگر را سر می برد و هی روده درازی میکند. معلوم است که کارگردان فکر کرده همین که یک موضوع خط قرمزی را به فیلم تبدیل کند، برای موفقیتش کافی است و برای همین فیلمنامه و کارگردانی را ول کرده است. فیلم حوصله سربر و ضعیف بنفشه آفریقایی که ضدفرهنگ و خانواده هم هست و تبلیغ ازدواج سفید میکند، در جشنواره فجر چه جایی دارد و چرا برگزارکنندگان جشنواره درباره انتخاب این فیلمهای ضدایرانی جوابگو نیستند. معلوم است وقتی خوانندگی زنان در افتتاحیه جشنواره فجر توسط روابط عمومی جشنواره به دروغ تکذیب میشود، نتیجه این جشنواره و رویکردش هم مشخص میشود که آمده تا ارزشها را زیر سوال ببرد. فیلمهایی که نه در اکران موفق میشوند و نه میتوانند رضایت خانواده های اصیل ایرانی را جلب کنند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8488/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو