نقد فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار

شبی که سینمای ایران کامل شد

شبی که سینمای ایران کامل شد
calendar دوشنبه 15 بهمن 1397 در 12:01
شب گذشته فیلم جدید نرگس آبیار که امید این دوره از جشنواره فیلم فجر بود در سینمای رسانه ها به نمایش درآمد و همانطور که حدس زده میشد کارگردان آینده دار سینمای ایران گل کاشت و یک شاهکار به سینمای ایران اضافه کرد.

ناصر قناعتی: فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد نه تنها تا به حال بهترین فیلم جشنواره فجر بوده بلکه جزو ده فیلم برتر این دهه و حتی تاریخ سینمای ایران میتواند باشد. فیلمی که همه مشخصات یک فیلم خوب ایرانی را دارد. از کارگردانی و فیلمنامه گرفته تا بازیهای خوب و فضاسازی و خلاصه هر آنچه باید یک فیلم خوب با مفاهیم درست داشته باشد. فیلمی که برخلاف فیلمهای دیگر از تهران خارج شده و محیط بومی سیستان و بلوچستان را انتخاب کرده است و با توجه به کیفیتی که دارد، نشان داد که میشود در زمینه مفاهیم ارزشی کارهای مهمی انجام داد.

فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد درباره تقابل عشق و خشونت است و کارگردان به زیبایی توانسته از یک اتفاق واقعی و حادثه تروریستی و گروهکی معروف یک درام سینمایی را بیرون بیاورد. عبدالحمید عاشق فائزه، دختر جوان تهرانی میشود و در نهایت پیوند آنها منجر به مهاجرت دختر از ایران میشود. گروه سازنده با وجود سختی کار، کشور پاکستان را برای لوکیشن فیلم انتخاب میکند تا معرف داستان تکفیری ‌های وحشی و جنایات عبدلمالک ریگی و گروه انحرافی جندالله باشد که به بهانه حمایت از مردم در مقابل مردم و بلوچ‌ ها قرار میگرفتند و از هر راهی برای انجام رفتارهای خشونت ورزانه خود استفاده میکردند. در این فیلم همانند دیگر فیلمهای نرگس آبیار شاهد بازی گرفتن درست از بازیگران شناخته شده هستیم و یک بازی دیدنی که باعث ظهور یک کاراکتر زن استثنایی در سینمای ایران میشود. نرگس آبیار در فیلم شبی که ماه کامل شد به خوبی از پس سکانسهای دشوار و صحنه های اکشن فیلم برمی آید و با توجه به تسلطی که به صحنه دارد، همه چیز را به خوبی به پیش می برد و فیلم حساب شده و منسجمی را به مخاطب ارائه میکند.

یکی از مهمترین ارزشهای فیلم شبی که ماه کامل شد، قصه گویی درست و مخاطب پسند آن است و نرگس آبیار نشان داد که در زمینه داستانگویی تخصص دارد و رمان هم نوشته است. این نشان میدهد یکی از رمزهای موفقیت، داشتن یک قلم خوب و روان و قصه گو است و لازمه یک فیلم خوب، وجود قصه و فیلمنامه درست است. مشکلی که سینمای ایران درگیر آن است و در همین جشنواره فجر خیلی از فیلمها را دیدیم که توان داستانگویی ندارند یا به بیراهه میروند و بعضی هم عملا اعلام میکنند که فیلمشان قصه گو نیست. در صورتیکه نداشتن قصه یعنی اینکه به مردم پشت کرده باشیم و آنها را در نظر نگرفته باشیم. از قدیم ایرانی ها عادت به قصه گویی و قصه شنیدن داشته اند و این از مادربزرگ های ایرانی به ارث رسیده که برای بچه ها قصه میگفتند و هنوز هم این عادت برای ایرانی ها باقی مانده که با قصه جذب ماجرا بشوند و حتی با قصه به خواب بروند. متاسفانه مدلهای روشنفکرانه که اخیرا وارد سینما شده باعث شده که بعضی ها از قصه گویی در فیلم خود دور شوند. در حالیکه سینما باید جایی برای داستان گفتن باشد و همین رمز پیوند مخاطب با یک اثر سینمایی است.

تماشای فیلم شبی که ماه کامل شد و ارزشهای هنری آن نشان میدهد که سینمای ایران هم میتواند از پتانسیل های امنیتی و دفاعی و نظامی خود به خوبی استفاده کند و اگر قصه درستی وجود داشته باشد، همین اتفاقات سیاسی و تاریخی میتواند عاملی برای طرح های سینمایی بشود. متاسفانه خیلی ها ناتوانی خود را در نوشتن فیلمنامه یا کارگردانی به گردن بعضی موارد دروغ میگذارند و مثلا میگویند فیلمهای واقعی و تاریخی و سیاسی و ارزشی تماشاگر ندارد، در حالیکه فیلمهای زیادی بودند که این ادعا را رد کردند و نشان دادند که اگر مفاهیم ارزشی به شکل درستی از طریق سینما ارائه بشود موجب گرایش مردم خواهد شد. نمونه اش همین استقبالی است که از فیلم شبی که ماه کامل شد، در پردیس سینمایی ملت و دیگر سینماهای جشنواره به عمل آمد و این نوید اتفاقات خوبی در سینما را میدهد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8478/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو