نقد فیلم سینمایی تیغ و ترمه از فیلمهای جشنواره فجر

ترویج انحراف از طریق فیلمی ضدخانواده

ترویج انحراف از طریق فیلمی ضدخانواده
calendar شنبه 13 بهمن 1397 در 10:51
مردم کیومرث پوراحمد را با قصه های مجید میشناسند و وقتی که این مجموعه جذاب از تلویزیون پخش میشود هنوز برای مردم جذابیت دارد اما معلوم نیست که چرا خود کارگردان میخواهد عمدا آن تصور خوب را از همه دور کند

ناصر قناعتی:. کارگردان قدیمی سینمای ایران در چند فیلم اخیر خود مثل «کفش هایم کو؟» و «تیغ و ترمه» در حالت بیماری افتاده است و خیلی مطلق همه چیز را رو به زوال و تاریکی می بیند. پوراحمد که یک روز به خاطر طنازی شخصیتهای آثارش شناخته میشد و طرفدارانی داشت، چه در فیلمهایی مثل پنجاه قدم آخر و چه در فیلم ضدخانواده تیغ و ترمه نشان داد که به سقوط کامل افتاده است و کسی نیست که این پیرمرد را بیدار کند. او که یک روز فیلمهای خاطره انگیزی برای چند نسل ساخته بود، در سنین سالخوردگی خیلی شلخته و سخیف فیلم میسازد و فیلم جدیدش که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، یکی از بدترین فیلمهای وی به شمار می آید. اما چرا این کارگردان قدیمی به این حال و روز درآمده است و اصلا چرا باید فیلم ضعیف تیغ و ترمه در بخش اصلی جشنواره فجر باشد؟

فیلم تیغ و ترمه که در جشنواره فجر رونمایی شد، درباره خیانت و به عبارتی در حمایت از خیانت و جنایت است. فیلم ضد خانواده است. توصیه های نامناسب به مخاطبان میکند و اثرات منفی به جا میگذارد. فیلم خیلی راحت موارد انحرافی مثل ازدواج سفید را پیشنهاد میکند و واقعا شرم آور و زشت است که یک کارگردان بی خبر از عقاید مردم خود باشد که این نوع زندگی غربی را برنمی تابند. «تیغ و ترمه» اقتباسی از رمان «کی از این چرخ‌ و فلک پیاده میشم» به قلم گلرنگ رنجبر نویسنده جوان است اما انقدر تلخ و عبوس و تیره و تاریک است که آدم تعجب میکند که چطور کیومرث پوراحمد بعد از هفتاد سالگی به اینجا رسیده است و خود را از چشم مردم انداخته است. فیلمی ضعیف که هیچ اول و پایانی ندارد و به جای اینکه قصه بگوید فقط میخواهد از خیانت و جدایی حرف بزند. این فیلم چگونه میتواند برای خانواده ای که پایبند عقاید و اصول اخلاقی است، مفید باشد و چرا جلوی این فیلمها را نمیگیرند. فیلم تیغ و ترمه مثل فیلم قبلی فیلمساز خیلی گیج و به هم ریخته است و هچ ارزشی برای نقد کردن ندارد. فیلم میخواهد علیه مادر و خانواده باشد و همه ارزشها را زیر پا میگذارد. حیف از کارگردانی که یک روز بهترین مادر را برای مردم ساخت و حالا ضد مادر فیلم میسازد.

ترمه و مادر ترمه علیه مردها به پا خاستند تا چه چیزی را ثابت کنند. انقدر فیلم سیاه و ضدایرانی بوده که کارگردان در نشست خبری فیلمش در جشنواره فجر از مردم و تاریخ سینما عذرخواهی کرد. البته از کارگردانی که قبلا فیلم ضد دفاع مقدسی پنجاه قدم آخر را ساخته و قرار بود در ستایش شاه فیلم دیگری را بسازد که نشد، توقع بیشتری از فیلمی مثل تیغ و ترمه نمیرفت که هیچ سینمایی ارائه نمیکند و فقط تخیلات نویسنده و کارگردان را به شکل نامناسبی به تصویر درمی آورد. پرسیدن سوالاتی که بابا روز مرد یا شب؟ چه ارزشی در فیلمنامه دارد؟ اصلا چرا کارگردان کارآگاه بازی درمی آورد و مرگ پدر را جنایی میکند؟ دلیلش مشخص است. چون میخواهد ضدخانواده رفتار کند و ارزشها را نشانه گرفته است. ترویج خیانت و زندگی نامتعارف و رفتارهای حرام در فیلمی که در جشنواره فجر انقلاب انتخاب شد، همه چیز را زیر سوال می برد و معلوم است که این جشنواره با این فیلمهای ضد ارزشی هیچ جایی در میان مردم ندارد و سال بعد هم باید در انتظار اکران فیلمهای مبتذل و سیاه و ضد ایرانی باشیم.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8469/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو