گفتگوی آینه نیوز با استاد محمود عزیزی بازیگر معروف سینما و تئاتر و تلویزیون

خانه سینما دکانی است که فقط کار خودش را میکند

خانه سینما دکانی است که فقط کار خودش را میکند
calendar پنجشنبه 27 دي 1397 در 11:39
استاد محمود عزیزی، نویسنده کارگردان و بازیگر معروف سینما و تئاتر و تلویزیون دیگر نیاز به معرفی ندارد.

 

ناصر قناعتی: بازیگر نمونه سینمای ایران که بارها با چهره و صدایش آشنا شدیم در گفتگو با آینه نیوز درباره مسائل امروز سینما صحبت کرد و گفت: الان گیشه فقط وضعیت یک کالا را تعیین تکلیف میکند. قبلا هم بحث فروش مهم بود اما مثل امروز نبود که گیشه تعیین کننده باشد. وقتی فیلمی با گیشه مواجه میشد یک پوئن مثبت به آن اضافه میشد. اما مساله اصلی کیفیت فیلم بود و بعد به فروش فکر میشد. بعد هم بخش قابل توجهی از تماشاگران قادر بودند بروند و این فیلمها را ببینند. الان اما اگر یک خانواده پنج نفره بخواهند به سینما بروند باید صد هزار تومان فقط پول بلیت سینما بدهند و هزینه هایی هم مثل رفت و آمد و تغذیه و موارد دیگر هم وجود دارد، به همین دلیل دیگر نمیشود از هر خانواده ای انتظار داشت که با توجه به وضعیت بد اقتصادی به سینما بروند. خود به خود بخش زیادی از جامعه ما طبق همین داده های عینی موجود قادر به رفتن به سینما نیستند و شاید از طریق شبکه نمایش خانگی بخواهند به شکل خانوادگی فیلمها را ببینند.

بازیگر فیلم «لیلی با من است» در ادامه به آینه نیوز گفت: بحث مخاطب شناسی باید حتما مورد تحلیل روانشناسان و جامعه شناسان و صاحب نظران سینما قرار بگیرد. من به عنوان کسی که سالها با این مخاطب زندگی کردم و از توجه و لطف آنها برخوردار شدم میتوانم به بخشی از این مساله اشاره کنم. باید اقتصاد دانان بررسی کنند که چند درصد از جامعه ما آمار فروش این روزهای سینما را تشکیل میدهند و این آدمها چند بار در هفته میتوانند فیلمها را ببینند. این موارد در همه جای دنیا تحلیل میشود و حتما در مخاطب سنجی سینماگران تاثیر میگذارد.

بازیگر فیلم سینمایی بادیگارد ادامه داد: در واقع وقتی فکر به گیشه وابسته میشود دیگر سطح کیفی فیلمها از اعتبار خارج میشود. الان بحث تولید انبوه بیشتر معنا پیدا میکند و به کیفیت زیاد توجه نمیشود. اینها به سیاستگذاری های دولت برمی گردد. وقتی شرایط به شکلی شده که هر فیلمنامه ای با کمترین سطح کیفی مجوز میگیرد و خیلی راحت تولید میشود و مخاطب هم پیدا میکند، دیگر کمتر هنرمندی علاقه پیدا میکند که به سمت فیلمی برود که نیاز به دقت و توجه دارد. میرود دنبال فیلمی که هم راحت به آن مجوز میدهند و هم میتواند بخشی از گیشه را نصیب خودش کند.

محمود عزیزی به آینه نیوز گفت: این مشکلات وقتی جدی میشود که ما در ایران سینمای مستقل به معنای واقعی اش نداریم. سینما عموما دولتی و زیر نظر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است. اگر سینمای مستقلی بود اصلا بحث به این شکل معنی نداشت. به هر حال بازارآزاد است و یکسری آدمها فیلمهایی میسازند که امکان دارد فروش کند و یکسری هم فروش نمیکند. در این شرایط همه چیز بستگی به وضعیت توزیع و علاقه مخاطب دارد.

بازیگر فیلم قلاده های طلا افزود: هیچ مساله ای غیرقابل حل نیست. انسان دیگر فضا را هم تسخیر میکند. همه چیز میتواند کنترل پذیر و قابل اداره باشد. به شرطی که مسئولان فرهنگی تمایلی برای این کار داشته باشند. البته باید مفهوم کنترل را مشخص کرد. کنترل فرهنگی چندان معنا ندارد و اگر سیاست فرهنگی کلان داشته باشیم، خود به خود تمام عوامل فعال حوزه هنر در چارچوب آن فعالیت میکنند و کارشان را درست انجام میدهند. منتهی اگر نظارت به معنای ممیزی کردن باشد که سهم مهلکی برای هنر است.

محمود عزیزی با انتقاد از سیاست های فرهنگی دولت اضافه کرد: تصور دولتمردان غلط است. در جایی دولت سرمایه گذاری میکند و حق دارد که نظارت داشته باشد و مسائل مورد نظرش را در بخش تولیداتش ببیند اما در بخش آزاد که نمیتواند تمام قدرت خود را اعمال کند. اما هیچ فیلمی توان این را ندارد که بدون مجوز دولت، تولید و اکران شود. قاعدتا باید خروجی نگاه مسئول سازمان سینمایی چاره این باشد که سینمای ایران چرا این کیفیت را پیدا کرده است.

بازیگر معراجی ها در ادامه به آینه نیوز گفت: آن چیزی که می بینیم قریب به اتفاق هنرمندان سینما بیکار مانده اند. حالا به من پیشنهادی میشود اما وضعیت همکاران ما نامساعد است چون سیاست حمایتی در خانه سینما وجود ندارد. خانه سینما دکانی است که فقط کار خودش را میکند. اغلب نهادهایی که به این صورت اداره میشوند و در واقع شکلی از انجمن هستند، جایگاه صنفی مناسبی ندارند. حالا از خودشان ادا درمی آورند و از عنوان صنف استفاده میکنند اما واقعیتش این است که اعتباری ندارند.

استاد محمود عزیزی افزود: من در هنگام راه اندازی خانه تئاتر خیلی بحث کردم که به سوی صنف برویم اما قوانین وزارت کار به گونه ای است که خیلی توهین آمیز نسبت به هنرمندان است. یعنی شما باید کارفرما و چند کارگر پیدا کنید و با یک عنوان میتوانید صنف راه بیندازیم. تازه بعد از آن هم چون جایگاه قانونی ندارید هیچ حمایت قانونی نمیشوید و باز به شاخه های حمایتی دولت نسبت به شهروندان وصل نخواهید شد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8350/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو