گفتگوی آینه نیوز با ملودی آرام نیا کارگردان نمایش نگهبانان

فضای امروز تئاتر خیلی بد استپ

فضای امروز تئاتر خیلی بد استپ
calendar جمعه 14 دي 1397 در 12:07
نمایش نگهبانان به کارگردانی ملودی آرام نیا از سه روز پیش با بازی پدرام شریفی و وحید راد در ایرانشهر شروع شد.

ناصر قناعتی: به همین دلیل در گفتگو با کارگردان این نمایش از شرایط تولید و نمایش آن پرسیده شد. ملودی آرام نیا که در سالهای اخیر توانسته اجراهای مهمی را روی صحنه ببرد، درباره دلیل انتخاب این اثر برای اجرا گفت: یکی از دلایل انتخابم جمله ای از داستان بود که میگوید زیبایی مرده است. انگار اجباری برای از بین بردن زیبایی بوده است و این موضوع چه به لحاظ شخصی و چه شرایط امروز تئاتر ما خیلی تناسب داشت. من معمولا کم تئاتر کار میکنم و هر دو سال یک اجرا می برم اما در همین مدت هم دیدم چقدر اوضاع تئاتر ما به هم ریخته است و انگار زیبایی از آن دور شده است.

این کارگردان تئاتر درباره شرایط گیشه در تئاتر به آینه نیوز گفت: من قبلا زیاد به تماشاگر فکر نمیکردم که حتما باید اجراهای خیلی پرمخاطبی داشته باشم. در نمایش قبلی ام به این فکر میکردم که بازیگرهای خوبی انتخاب کنم. اما الان دیگر باید به پول سالن و چیزهای مختلف فکر کنم و این از تبعات خصوصی شدن تئاتر است. به طور حتم هر کارگردانی به گیشه فکر می کند و من هم در زمان تولید به این فکر میکردم اما بعدا دیدم که حتما باید نمایش نگهبانان را کار کنم و باید جلو برویم.

وی افزود: قطعا هیچ کاری همان چیزی نمیشود که آدم دلش میخواهد. ولی به نظر من با توجه به بودجه و همه شرایطی که وجود داشت توانستیم کار خودمان را بکنیم. این کار کاملا خصوصی است و تماشاخانه ایرانشهر درصد سالن را می گیرد و هزینه ها را هم که ما میدهیم.

کارگردان نمایش نگهبانان ادامه داد: انقدر متن این نمایش برای من درست بود و موقعیتش جالب بود که باید این کار را اجرا میکردم. برای انتخاب بازیگران هم به این فکر نکردم که چهره بفروش داشته باشیم تا تماشاگر به خاطر آنها به نمایش ما بیاید. ما گفتیم جلو می رویم و اگر کار خوب باشد تماشاگر هم استقبال میکند. ما با دید قدیم به تئاتر نگاه کردیم و دنبال کار تجاری نبودیم. اگر تئاتری تمیز باشد و حرفش را به خوبی بزند موفق هم میشود.

آرام نیا درباره انتخاب بازیگران نمایش گفت: چون در تئاتر پول زیادی وجود ندارد باید افرادی را انتخاب کنیم که آنها را بشناسیم. دو بازیگری که انتخاب کردم کاملا مطابق با تصورم از نقشها بودند. رابطه دوستی خوبی هم خارج از فضای تئاتر با هم داشتند که باعث میشد به احساسی تر کردن داستان کمک کند.

وی درباره فضای امروز تئاتر کشور ضمن انتقاد گفت: فضای امروز تئاتر خیلی بد است. برای اینکه ما قبلا از دانشگاه می آمدیم و باید چند کار انجام میدادیم تا قبولمان میکردند. کم کم به ما اجرای عمومی میدادند و میتوانستیم ورود پیدا کنیم. یادم می آید اولین اجرایم را نتوانستم در ایران داشته باشم و با هزار زحمت آن را در خارج از کشور کار کردم. باز هم در ایران قبولم نمیکردند. آن موقع خیلی ناراحت بودم اما بعدا فکر کردم با آن سختگیری دیگر هرکسی نمیتواند بگوید که من از طریق پول به اجرایی می رسم. شرایطی که امروز شاهدش هستیم. الان خصوصی شدن تئاتر مشکلات جدی برای تئاتری ها به وجود آورده است.

وی افزود: خصوصی شدن بد نیست اما لازم است که بالای سرش کسی باشد تا کارها را چک کند. باید یک مسئولی که هنر هم میشناسد بر کارها نظارت داشته باشد. چند سال پیش که برای اجرا در ایرانشهر در نوبت بودیم ، متن ها در شورا خوانده میشد و پیشنهاد میدادند. درصد قرارداد هم نداشتند و این خیلی به تئاتری ها کمک میکرد. الان دیگر بازبینی ها خلاصه به بعد محتوایی شده و دیگر به کیفیت کارها توجه نمی کنند. الان به دوستم نمیتوانم پیشنهاد بدهم که تئاتر ببیند! حالا وضعیت ایرانشهر بهتر هم هست. متاسفانه در سطح شهر کارهایی به صحنه میرود که کیفیت پایینی دارند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8233/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو