امیر دژاکام در گفتگو با آینه نیوز:

تئاتر تبدیل به بیزینس شده است

تئاتر تبدیل به بیزینس شده است
calendar پنجشنبه 06 دي 1397 در 10:38
خیلی از کارگردانهای تئاتر میگویند که ذائقه مخاطب امروزی تغییر کرده و به همین دلیل باید خوراک جدیدی به آنها داده شود.

ناصر قناعتی: آنها همین را بهانه می کنند و برای سودجویی در گیشه دنبال مواردی می روند که کاملا مغایر با قوانین شرعی و عرفی است. مثلا به تازگی رایج شده که از کلاه گیس برای بانوان استفاده میکنند و همین موضوع صدای خیلی از مراجع تقلید و روحانیون و مدافعان فرهنگ انقلاب اسلامی را درآورده است. برای کنکاش در این مورد به سراغ استاد امیر دژاکام، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر رفتیم. این کارگردان قدیمی و شناخته شده در حوزه تئاتر درباره این وضعیت آشفته حوزه نمایش به آینه نیوز گفت: من چندان شناختی از نمایشهای این چنینی ندارم. اما میدانم کسانی هستند که یکسری سرمایه خصوصی دارند و میخواهند از این سرمایه درآمدزایی کنند و برای همین درآمدزایی کارهایی را انجام میدهند که ظاهرا قانون به آنها اجازه داده یا اینکه تفاسیر قانونی به آنها این اجازه را داده است. به طور مشخص نمیدانم که کدام نمایشها از کلاه گیس استفاده کردند اما جدا از اینکه بخواهیم خیلی مصداقی درباره افراد و نمایشها صحبت کنیم، بهتر است با نگاهی جامع تر به مشکلات مهم تئاتر بپردازیم. باید به این مسائل بنیانی بپردازیم که دوستان چه دیدگاهی درباره مقوله مهم هنر دارند. آیا هدف از هنر درآمدزایی است؟ چه کسی باید به این سوال پاسخ بدهد؟ هنرمندان. فیلسوفان. جامعه شناسان و سیاستمداران. به گمان من هیچ کدام از اینها حاضر نخواهند بود در تریبون عمومی بگویند هدف از هنر درآمدزایی است!

کارگردان نمایش «نیلوفر و نفت» در ادامه گفتگو گفت: آنچه الان در حوزه تئاتر دارد اتفاق می افتد نشان میدهد که هنر راهی برای درآمدزایی شده است. حالا وقتی مسیر تنها درآمدزایی است، کلا قضیه اقتصادی و بازاریابی و تجارت است. تئاتر تبدیل به بیزینس شده است و قوانینی که بر تجارت و بازاریابی و سودآوری وجود دارد در تئاتر هم دارد حکومت میکند. در حالی که ذات هنر با این قوانین سازگار نیست.

این مدرس و کارگردان قدیمی تئاتر گفت: همین الان من با گروهم دارم مکبث را کار میکنم اما هیچکداممان نه قراردادی داریم و نه قرار است هیچ کداممان پولی بگیریم و هیچ کدام هم دنبال این نیستیم تا این اثر را به صحنه ببریم تا پولدار بشویم. خب من اگر بخواهم پولدار بشوم که تا الان راه دیگری رفته بودم. وقتی دانشجوی شاگرد اول دانشگاه بودم و هزاران راه دیگر می توانستم بروم تا پولدار بشوم ولی سالهای سال در این تئاتر ماندم و دارم کار میکنم و مصرم و باور دارم که هدف تئاتر پول درآوردن نیست.

امیر دژاکام ادامه داد: باید بدانیم که هدف تئاتر اندیشیدن است. طرح سوال کردن است. شریک شدن در احساسی تازه از زندگی است. بالابردن درک مخاطب است و اندیشه ورزی است. تئاتر باید باعث رشد و اعتلای فرهنگ و جامعه در تمام شاخه هایش باشد. اما الان ما در واقع این مسائل را نمی بینیم و تئاتر دارد راه دیگری می رود. وی ادامه داد: هنرمندانی هم که دارند فعالیت میکنند در یک شرایط ناگزیری قرار گرفته اند. آنها را صدا میزنند که آقا ما به شما پنجاه میلیون و صد میلیون میدهیم و کار را اجرا کن. نه به متن نگاه میکنند و نه به کار. الان با افرادی در کارگردانی مواجه شدیم که حتی یک بار اسم اینها را نشنیدیم اما می بینیم که با یک سرمایه سه میلیاردی دارد کارگردانی میکند. اگر این آقا با رانت بودجه کارگردان نشده پس چطوری یک شبه کارگردان شده است؟ چطوری معروف ترین بازیگر این مملکت میرود برای این آقا بازی میکند؟ معلوم است که رقم خیلی خوبی به او داده تا پذیرفته بازی کند.

این کارگردان قدیمی که نگران وضعیت امروز تئاتر کشور است، در ادامه گفت: افرادی را امروز در تئاتر می بینیم که از مسیر بودجه وارد تئاتر شده اند. همین الان شما سه میلیارد بیاورید میتوانید در تالار وحدت اجرا بروید و بهترین آهنگسازها، بهترین بازیگران و بهترین نویسندگان برایت کار میکنند. متاسفانه تئاتر ما اینطوری شده است.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8124/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو