گفتگوی آینه نیوز با مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون

همه چیز بستگی به گرامر تصویری دارد

همه چیز بستگی به گرامر تصویری دارد
calendar پنجشنبه 06 دي 1397 در 10:32
در خیلی از صحبت ها و نقدهای منتقدان و اهالی رسانه می بینیم که می گویند فلان فیلم یا کارگردان، تلویزیونی است و دیگری سینمایی. اما تفکیک درست و استانداردی در این باره انجام نمیشود.

ناصر قناعتی: برای شناخت بیشتر این مفاهیم که خیلی در فضای نقدنویسی رایج شده است و به دلیل بُعد آموزشی این موضوع سراغ یکی از اساتید این حرفه رفتیم که بیشتر با سریال های موفق تلویزیونی مثل «هوش سیاه» و عملیات 125» او را می شناسیم. مسعود آب پرور، نویسنده و کارگردان آثار موفق تلویزیونی، چند فیلم سینمایی مثل «قتل آنلاین» هم ساخته است. وی در گفتگو با آینه نیوز درباره فعالیتهایش گفت: الان مشغول کاری نیستم. دلیل خاصی ندارد و فعلا شرایطی برای کارکردن پیدا نشد و خبری نیست. مسعود آب پرور درباره کیفیت سریال های این روزها گفت: سریال های فعلی را زیاد ندیدم و فقط تعریف «بانوی عمارت» را شنیدم. دو سه قسمت این سریال را دیدم و خیلی خوب بود.
کارگردان «هوش سیاه» در پاسخ به این که آیا تفکیک بین کارگردان سینمایی و تلویزیونی درست است یا نه، گفت: این تفکیک خیلی مهم نیست که من چه فکری میکنم و در واقع مهم این است که دیگران چه تعریفی از من دارند. درباره بقیه کارگردانها هم همینطور است. تعریف در واقع اطلاق می شود و به نظرم فرقی ندارد که چه تقسیم بندی انجام بشود. به هر حال هر کسی تعریف خود را دارد و بر همان اساس اسم و عنوانی روی یک کارگردان میگذارد و حتما هم دلایلی دارد. به نظرم این دسته بندی ها اهمیتی ندارد که در موردش بجنگیم.
وی ادامه داد: تعریف ها توسط افراد پدید می آید. در واقع بر اساس یک مواردی تعریف هایی انجام می شود و من چندان به این تقسیم بندی ها بین کارگردانهای سینمایی و تلویزیونی حساسیت ندارم. البته به طور حتم بستگی به کثرت کارها و کیفیت آثار و گرامر تصویری و قاب بندی ها دارد و در مدیوم سینما و تلویزیون لازم است گرامر متفاوت تصویری وجود داشته باشد اما اینطور نیست که یکی بر دیگری برتری داشته باشد.
مسعود آب پرور درباره شکل فیلمسازی با توجه به بودجه پیشنهادی هم گفت: درباره بودجه هم بستگی به حجم کار و درخواست تهیه کننده دارد. مثلا در تلویزیون بودجه مشخصی وجود دارد و من بر اساس آن تصمیم می گیرم که چگونه کار کنم. طبیعی است که آن رفتاری را که ما در کار سینما داریم در تلویزیون بنا به محدودیت های مالی و اندازه قابها متفاوت خواهد بود. در سینما دستم بازتر است و دنبال ارائه یکسری کارهای متفاوت هستیم.
کارگردان سریال «لژیونر» درباره ورود کارگردانهای تلویزیون به شبکه نمایش خانگی به آینه نیوز گفت: در شبکه نمایش خانگی هم باید مخاطب را شناخت. در این سالهای اخیر بعضی از کارگردانهای تلویزیونی وارد شبکه نمایش خانگی شدند و موفق هم بودند. آقای فتحی نمونه بارزاین کارگردانها است که بعد از کارهای تلویزیونی شان رفتند آنجا و با توجه به اینکه دیگر محدودیت تصویری و روایی کمتر داشتند و دستشان بازتر بود، موفق هم شدند و به قولی با سریال شهرزاد ترکاندند.
وی افزود: فکر می کنم تا الان در تاریخ رسانه های تصویری هیچ سریالی مثل شهرزاد موفق و پرفروش نبوده است. البته من بیشتر فصل 1 و 3 این سریال را پسندیدم. به نظرم می توان در هر مدیومی براساس درک درست مخاطب و احاطه بر کار موفق بود.
 

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/8123/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو