ابراهیم شیبانی کارگردان سریال «نجوا» در گفتگو با آینه نیوز:

عوامل سریال «نجوا» حاضر نیستند از طریق حاشیه دیده شوند

عوامل سریال «نجوا» حاضر نیستند از طریق حاشیه دیده شوند
calendar دوشنبه 12 آذر 1397 در 11:37
آخرین قسمت مجموعه تلویزیونی «نجوا» به کارگردانی ابراهیم شیبانی شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد

حالا این سریال هم فرصتی به مخاطبان میدهد تا درباره اش قضاوت کنند. کارگردان جوان سینما و تلویزیون که بیشتر با فیلم «هیچ کجا هیچ کس» شناخته می شود، با سریال «نجوا» به دنبال مخاطبانی از جنس تلویزیونی بوده است. او در گفتگو با آینه نیوز درباره فضای فیلمسازی اش صحبت کرد که در ادامه می آید.

این روزها سینما در اختیار فیلم های کمدی است و در تلویزیون هم تنها ملودرام ها مورد توجه قرار می گیرند، در حالی که ژانرهای متنوع و متعددی وجود دارد که سینماگران از آن ها پرهیز کرده اند. به نظرتان دلیلش چه می تواند باشد؟

معمولا می گوییم که حال مردم در این روزها خوب نیست و باید با فیلم های کمدی جامعه را شاد و بانشاط کرد. ساخت فیلم کمدی ایرادی ندارد که هیچ خیلی هم خوب است اما به شرط این که کمدی درست مانند ( اجاره نشینها و یا دایره زنگی ) ساخته شود نه اینکه هر جُکی را به فیلم تبدیل کنیم و نامش را فیلم کمدی بذاریم. باید فیلم هایی مثل «چند متر مکعب عشق» در سینما تولید شود که هم مخاطب دارد و هم می تواند جوایز خوبی بگیرد. اصولا در سینما ملودرام نداریم. یک ملودرام خوب عاشقانه ملاک هایی دارد که  آن را نمی بینیم. تنها از اسم ملودرام وام می گیریم اما نمی توانیم  یک ملودرام درست بسازیم .

در شبکه نمایش خانگی سریال موفقی مثل «شهرزاد» را به عنوان یک ملودرام عاشقانه داشتیم.

ملودرام خوب عاشقانه «شهرزاد» بود. یکی از مشکلات عمده سریال های تلویزیونی این است که خیلی زود قصه و شخصیت ها فراموش می شوند و در خاطر مخاطب نمی ماند.

علتش را می توان در محدودیت هایی دید که در تلویزیون نسبت به شبکه نمایش خانگی و سینما بیشتر است؟

سریال های موفقی داشتیم که هنوز ماندگار هستند. سریال «دکتر قریب» آقای عیاری را می توانید فراموش کنید؟ نباید خود را پشت محدودیت ها پنهان کنیم. نویسنده ای که بتواند ملودرام موفقی بنویسد کم هستند اما مشکل را به گردن ممیزی می گذاریم. در حالی که در همین سینما و در محدودیت های چند سال پیش فیلمسازان موفقی مثل آقای داریوش مهرجویی، آقای علی حاتمی  و خانوم بنی اعتماد را داشتیم که ملودرام های موفقی ساخته اند.

چون اشاره به قیاس آثاری داشتید که در یک زمان مشترک و با نگاهی نزدیک به هم ساخته شدند، خوب است که مقایسه ای میان سریال «نجوا» با سریال های در حال پخش شبکه های دیگر تلویزیون داشته باشیم. به نظر می رسد استقبال از سریال «حوالی پاییز» شبکه سه بیشتر بوده است که البته بخش مهمی از آن به دلیل پُربازدید بودن این شبکه و پخش بازی های فوتبال است.

متاسفانه سریال «حوالی پاییز» را به طور کامل ندیدم ، اما در فضاهایی مانند فضای مجازی مخاطبان زیادی میان سریال های «نجوا» و «حوالی پاییز» و «بازی نقاب ها» حرف زده و مقایسه کرده اند.

بخشی از جاذبه های یک سریال می تواند حواشی پیرامون آن سریال باشد که باعث می شود که آن سریال با همه نقاط ضعفش دیده بشود. متاسفانه این فضا تنها راه معروفیت یک سریال می شود و اگر سازنده ای مسیر دیگری را طی کند، محکوم به شکست است.

 هیچ وقت به دنبال حاشیه نبودم و دوست ندارم با این فضاها کاری که ساخته ایم دیده شود. به نظرم کار خوب  دیده می شود. تبلیغات درست حتما در شناساندن کار موثر است. اما اگر بخواهم با استفاده از ساختن حاشیه از موج رسانه ای و فضای مجازی کار خود را مطرح کنم و خود را نشان دهم ترجیح میدهم نه کارم و نه خودم دیده نشویم، عوامل سریال «نجوا» از تهیه کننده و نویسنده تا بازیگران ان  حاضر نیستند از طریق حاشیه دیده شوند. اگر بعضی از دوستان ما آن نوع فضا را دنبال می کنند، انتخابشان است ما ترجیح می دهیم بدون هیچگونه حاشیه مورد قضاوت قرار بگیریم.

در ارزیابی آثار سینمایی تان می توانیم 2 نوع تفکر کاملا متمایز را میان فیلم هایی مثل «هیچ کجا هیچ کس» و «زهر عسل» ببینیم.

خوشبختانه تا به حال کارهایی را که دوست داشتم، ساختم. ساخت فیلم «زهر عسل» هم یک اتفاق ویژه برایم بود. خیلی کم درباره این فیلم حرف زدم اما در آن زمان شرایطی برای من ٢١ ساله به وجود آمد که حتما باید انجامش می دادم. با چند نفر از عزیزانی که همکارشان بودم مشورت کردم و از این کار حمایت کردند. همه تلاش خود را کردم تا یک قصه کم اشتباه را به تصویر بکشم. قطعا فیلم «زهر عسل» مثل خیلی از فیلم های دیگر می توانست تبدیل به فیلم  کامل تری بشود. به طور حتم سلیقه سینمایی ام به فیلم «هیچ کجا هیچ کس» نردیکتر است. فیلم «زهرعسل» سومین فیلم پرفروش سال ٨١ شد. به قول شما شرایط ورود به سینما برایم ایجاد شد اما در کارهای بعدی سعی کردم با تامل و احتیاط بیشتری کارگردانی کنم. به همین دلیل در همان سالها پیشنهادات زیادی را رد کردم تا در نهایت فیلم دلخواهم را بسازم.

الان مقدمات ساخت فیلم بعدی تان فراهم شده است؟

فیلمنامه آماده است اما سال آینده برای ساخت آن اقدام میکنم. فضای فیلمنامه به لحاظ درون مایه شبیه فیلم «هیچ کجا هیچ کس» است اما غیرخطی نیست و در زمینه سینمای اجتماعی خواهد بود.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/7848/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو