گفت و گوی آینه نیوز با هادی حاجتمند کارگردان سینمای دفاع مقدس

باید برای کمک به سینمای ارزشمند کاری بکنیم

باید برای کمک به سینمای ارزشمند کاری بکنیم
calendar جمعه 09 آذر 1397 در 14:48
سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیاز به حمایت دارد. سینمایی که هنوز مخاطب دارد

ناصر قناعتی: اما متاسفانه از طرف مدیران فرهنگی کم کاری شد و تولیدات این سینما پایین آمد. در روزهای برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و در حالی که استقبال از فیلمها در سینما فلسطین نشان میدهد که هنوز سینمای ارزشی طرفدار در میان مردم دارد، گفت و گویی با هادی حاجتمند کارگردان سینمای دفاع مقدس انجام شد. این کارگردان که فیلم سینمایی «مدیترانه» را در جشنواره فجر امسال ثبت نام کرده است، در گفتگو با آینه نیوز درباره سینمای ارزشی دفاع مقدس گفت: همیشه سینمای دفاع مقدس برایم مساله است چون بخش مهمی از هویت و فرهنگ ما در آن شکل گرفته است. بعد از ساخت فیلم دفاع مقدسی «اشنوگل» و فیلم بعدی ام که آماده شد باز هم سراغ موضوع دفاع مقدس رفتم و الان سریال جدی دفاع مقدسی به نام «جزیره ماهی» دارم که فیلمنامه اش تمام شد اما هنوز مشخص نیست که در کدام شبکه تولید و پخش می شود.

کارگردان اشنوگل درباره سختی های تولید فیلم دفاع مقدسی گفت: خیلی کارکردن سخت است و جدا از مسائل فیلمسازی، یک گروه تولید با هزار مانع روبرو می شود. مشکلات تولید و بی عدالتی در اکران واقعا فیلمسازان دفاع مقدسی را اذیت می کند. اکران فیلم ها دست پخش کننده افتاده است و یک پخش کننده ندیده می تواند یک فیلم را بالا یا پایین ببرد. کاش اینها دغدغه فرهنگی داشتند اما ماجرا این است که اینها دنبال پول هستند. پخش کننده ها می گویند فلان استارها باید پشت فیلم باشند. می گویند آقا یا خانم فلانی باشد تا با شما قرارداد ببندم. بعد هم سینمادار وسط می آید و در درجه بعدی نظر می دهد که فیلم را در سینمایش پخش کند یا نه. متاسفانه خیلی از فیلمهای ارزشی از این بابت ضربه می خورند.

این کارگردان ارزشی ادامه داد: پخش فیلم «اشنوگل» در اختیار جایی قرار گرفت که اولین بار بود که در این زمینه کار می کرد و اصلا سابقه پخش نداشت و همین به فیلم ما در اکران ضربه زد و در نهایت اشنوگل آسیب دید. هادی حاجتمند افزود: وظیفه یک پخش کننده این است که مردم را پای سینما بیاورد. حالا اگر مردم با تماشای فیلمی حالشان بد شود و از سالن خارج شوند دیگر مشکل کارگردان و گروه فنی است اما آوردن تماشاگر به سینما کار یک پخش کننده قوی است که درباره فیلم های دفاع مقدسی مثل اشنوگل اتفاق نیفتاد. من قبول دارم که هنوز در سینما تجربه بالایی ندارم اما همان تعداد مخاطبی که فیلم من را دیدند با دلخوری سالن را ترک نکردند. فیلم هایی بودند که به دلیل تبلیغات و پخش خوب مردم را به سینما آوردند در حالی که بیننده بیشتر از 10 دقیقه تحمل نکرد فیلم را ببیند و بعد هم معترض کیفیت فیلم شد. مثال نمی زنم چون سازنده آن فیلم همکار و همشهری خودم است. دو تا اسم بازیگر تو فیلمش بود و به همین خاطر مردم به سینما آمدند و چند دقیقه ای تحمل کردند و بعد معترض شدند اما پخش کننده آن کار قدرت داشت که مخاطب را تا دم گیشه آورد و باعث شد که بلیت بخرد و وارد سالن بشود.

کارگردان فیلم اشنوگل که در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد، ادامه داد: فیلم دفاع مقدسی باید بتواند پول خودش را دربیاورد و این لازمه کار است. همه فیلمهایی که دارای ایدئولوژی هستند باید بتوانند پول خود را دربیاورند چون ذائقه مخاطب تغییر کرده و من فیلمساز هیچ تلاشی برای اصلاح ذائقه نکردم. البته نمی گویم که ذائقه من فقط درست است. مردم می خواهند در سینما فیلم ببینند اما سینمای ایران چه فیلمهایی جلوی رویشان می گذارد. در سینمای جهان فیلم های پرفروش فیلم های جدی هستند اما در سینمای ما فقط کمدی ها می فروشند. در ایران هر چیزی که بوی طنز و رضا عطاران بدهد می فروشد. من به مردم خرده نمی گیرم و به سینمای ایران اعم از کارگردان و نویسنده و تهیه کننده و پخش کننده خرده می گیرم که چرا ذائقه تماشاگران را انقدر پایین آورده است. از مسئولانی که در وزارت ارشاد تصمیم می گیرند تا پخش کننده و سینمادار وظیفه دارند که ذائقه مردم را بالا ببرند. متاسفانه الان طوری شد که فیلمهای ارزشی دیده نمی شوند و ما نیاز داریم به عنوان یک هنرمند متعهد ایرانی برای کمک به سینمای ارزشمند کاری بکنیم.

هادی حاجتمند درباره موضوع فیلم سینمایی جدیدش به آینه نیوز گفت: فیلم سینمایی «مدیترانه» که برای جشنواره فجر امسال ثبت نام کردم، موضوع اجتماعی دارد اما در آن هم باز به نوعی اشاره به مساله دفاع مقدس می شود چون برایم مهم است. «مدیترانه» درباره جنگ 8 ساله نیست و درباره اتفاقات الان است اما فرهنگ مقاومت در آن دیده می شود چون مفاهیم ارزشی خیلی گسترده و عمیق هستند.

 

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/7812/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو