گفت و گوی آینه نیوز با کوروش تهامی بازیگر معروف سینما و تلویزیون

در نشان دادن واقعیت ها پرهیز کردیم

در نشان دادن واقعیت ها پرهیز کردیم
calendar دوشنبه 05 آذر 1397 در 09:19
کوروش تهامی، بازیگر معروف سینما و تلویزیون این شب ها با پخش سریال «دختر گمشده» همراه با مخاطبان شبکه یک سیما است.

ناصر قناعتی: بازیگر محبوب مردم در گفتگو با آینه نیوز خیلی شفاف پاسخگوی سوالات شد که متنش در زیر آمده است.

چه شد که نقش پلیس را در سریال «دختر گمشده» بازی کردید و آیا تا به حال این نقش را تجربه کرده بودید؟

من برای اولین بار نقش یک پلیس را بازی کردم و وقتی این نقش به من پیشنهاد شد، به دلیل تازگی و این که می توانست تجربه تازه ای برای من باشد، پذیرفتم و به نظرم این نقش قابلیت های بالایی برای یک بازیگر باقی می گذارد، به شرطی که شرایط و فضای لازم برای ارائه نقش وجود داشته باشد و فکر می کنم که تا به حال سریال توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

نقش پلیس چه قابلیت هایی داشت و شما پیشنهاداتی هم برای ایفای این نقش داشتید؟

به هر حال خیلی ایده برای ایفای این نقش وجود داشت و دلم می خواست طوری بازی کنم که برای نقش پلیس بتواند یک پیشنهاد جدید بازیگری باشد. یعنی بعدها بتوان به آن رجوع شود. خیلی دوست داشتم طوری طراحی کنم که تماشاگر یک پلیس الگو را ببیند. به هر حال در این سالها آدم چیزهای مختلفی را جسته گریخته یاد می گیرد و پیرامون زندگی اش تجربیاتی به دست می آورد که می تواند به او برای ایفای یک نقش کمک کند. آن هم پلیسی که در جامعه می توان از نزدیک مشاهده اش کرد و از شکل رفتارش استفاده کرد. البته مواردی هم می شنویم که چندان خوشایند نیست و برای همین گاهی ما در سینما و تلویزیون طوری بازی می کنیم که انگار آن شکل رفتار جزو آرزوهایمان است و دوست داریم شخصیت ها در واقعیت هم همانطور رفتار کنند.

به نظرتان چگونه می شود که یک پلیس ایرانی موفق و درست را نشان بدهیم؟

بخشی از نقش که ساخته ذهن نویسنده است و یک بخش را هم خودم طراحی کردم. سعی کردم در سریال «دختر گمشده» یک پلیس ایرانی علاقمند به خانواده را نشان بدهم. پلیسی که هم وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد و هم این که حواسش به خانواده اش می باشد. پلیسی که ارتباطش با همکارانش و مافوقش و حتی مجرمین و افرادی که با او برخورد می کنند، کاملا موجه و سالم است. پلیسی که می تواند برایمان الگو باشد و دوست داریم در واقعیت هم این پلیس را ببینیم.

چرا کار پلیسی چه در سینما و چه در تلویزیون کم است؟ علت مشکلات چه چیزی است؟

مهم ترین چیز این است که ما در نشان دادن واقعیت ها پرهیز کردیم. در بسیاری از موارد محدودیت هایی وجود دارد و نمی شود به طور کامل شخصیتی را نشان بدهیم. به نظرم کارهای کمی درباره بعصی از شخصیت ها شده است و ما نیاز داریم که با نگاهی واقعی به سمت شخصیت ها برویم و اگر این کار انجام شود، نویسنده و کارگردان و بازیگر بهتر می توانند با مردم ارتباط برقرار کنند. اگر کارهای پلیسی کمی انجام شده شاید به خاطر این است که خیلی واقعی نمی توانیم شخصیت ها را نشان بدهیم.

علتش چه چیزهایی است؟ نویسنده ها توانایی لازم را برای نوشتن متن جذاب پلیسی ندارند یا این که بایدها و نبایدهایی برای نمایش کاراکترهایی مثل پلیس وجود دارد؟

من فکر می کنم از هر دو طرف بوده است. هم نیاز به نویسندگان خلاق و کاردانی داریم که بتوانند به خوبی داستانها را به شکل فیلمنامه دربیاورند و هم از طرف کسانی که درباره کارهای پلیسی تصمیم می گیرند، یک مقدار محدودیت هایی به وجود می آید. چه در زمان پیش تولید و هنگامی که فیلمنامه ها را دوستان ناجا مطالعه می کنند و هم از طریق مشاورانی که در زمان فیلمبرداری معرفی می شوند و در واقع به گروه تولید مشاوره پلیسی می دهند. صد در صد نظرات این دوستان در کار اعمال می شود و حتی گاهی پیش آمده کاری تا نزدیک ساخت هم پیش رفته اما به توافق نرسیدند و کار به تعویق افتاده است.

در سریال «دختر گمشده» مشاوران پلیس به شما کمک کردند یا موانعی به وجود آمد؟

این که دوستان کمک می کنند که تردیدی نیست. اما گاهی شاید متوجه این نباشند که با یک کار درام مواجه هستیم و به هر حال تفاوتی هست میان فصای یک فیلم با قصای واقعی. ما هر چقدر هم بخواهیم رئال کار کنیم هم گاهی نیاز به یک نگاه دراماتیک یا حتی فانتزی داریم. به نظرم نگاه دراماتیک می تواند موجب تقویت یک سریال یا فیلم سینمایی بشود و گاهی این حساسیت و نگاه دراماتیک در نزد دوستان مشاور پلیس وجود ندارد چون یک فیلمنامه سینمایی یا سریال تلویزیونی کاملا تخصصی است و نیاز است با این نگاه به آن توجه شود.

چه کار باید کرد که مشکلات در این زمینه کمتر شود و آثار تولیدی در زمینه پلیسی هم بیشتر بشود؟

به نظرم یک مقدار باید با سعه صدر به کار نگاه شود. تعاملی که میان نیروی انتظامی و گروه سازنده ایجاد می شود، باعث می شود که کمتر دچار سوء تفاهم بشوند و با همکاری دو گروه می توان از بسیاری از مسائل و معضلات عبور کرد. از همه مهمتر این که باید به گروه تولیدی اطمینان کرد و از آنها برای تولید سریال یا فیلم پلیسی دعوت کرد که سابقه خوبی در این زمینه دارند و قبلا آزمایش خود را به خوبی پس داده اند. باید تیم تولید کاملا در زمینه هنر آشنایی داشته باشند. کارهای ضعیف می تواند در نگاه مخاطب و حتی مسئولان تاثیر منفی ایجاد کند. کارهایی که بدون هیچ ارزش هنری تنها ساخته می شوند. دوستان ناجا هم باید به یک تیم حرفه ای که علاقمند و متعهد و متخصص در کارشان هستند، اعتماد کنند. یک اثر هنری قرار نیست دور از فضای واقعی ساخته شود. الان فضای مجازی باعث شده که مردم خیلی راحت از همه چیز آگاه بشوند و این که بخواهیم در آثارمان واقعیت را به شکل دیگری نشان بدهیم، حتما موجب دوری و بی اعتمادی مخاظب می شود.

سریالی که شما نقش اول آن را بازی می کنید، از نظر شما موفق بوده است؟

به هر حال گاهی یک نویسنده باید دست به عصا راه برود. ما هم این مشکلات را داشتیم و می توانست یک کار حرفه ای تر و واقعی تر را آماده کنیم اما تلاشمان را کردیم. به طور کلی هر زمان که یک تماشاگر احساس کند که از یک اثر هنری جلوتر است و اظلاعات بیشتری از آن فیلم یا سریال دارد، دیگر علاقه ای پیدا نمی کند که آن کار را دنبال کند. مخاطب باهوش است و ما وظیفه داریم که تماشگر باهوش امروز را با آثار مناسب و با کیفیت تغذیه کنیم و هر کار بی کیفیتی را به عنوان فیلم یا سریال به مردم نشان ندهیم.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/7731/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو