بررسی وضعیت امروز سینمای ایران و گیشه کاذب فروش

سقوط به دره مرگ

سقوط به دره مرگ
calendar دوشنبه 28 آبان 1397 در 10:34
محمدمهدی حیدریان در حالی صندلی ریاست سازمان سینمایی را ترک کرد که سینمای ایران دوران بیماری خود را سپری می کند.

ناصر قناعتی: البته علت این بیماری به شکل مستقیم به آقای حیدریان نمی تواند مرتبط باشد و بخشی از مدیریت معیوبی است که در سالهای اخیر سینمای ایران به خود گرفته است. سینمایی که دیگر هیچ ارزشی برای فرهنگی بودن محصولش ندارد و از همه روشها و حقه ها استفاده می کند تا پول بیشتری به جیب بزند. انواع داستان های پیش از انقلاب توسط فیلمفارسی سازها دوباره بازسازی می شود و فقط نام بازیگرانش تغییر می کند. لوکیشن ها از کاباره به صحنه های خارجی و فیلمبرداری در خارج از کشور می رسد و مردان جای زنان را در رقاصی می گیرند. این سینمای خالی از هرگونه حس فرهنگی حالا چند سالی است به دست بساز و بفروش ها افتاده تا در کمترین زمان ممکن و با کمترین سرمایه گذاری بخواهند پول پارو کنند.

اگر این محصولات سالهای اخیر را بررسی کنیم خواهیم فهمید که کمدی بودن و شادکردن دل مردم بهانه ای شده توسط افراد سودجو تا از این دکان برای خود کاسبی کنند و در نهایت هم ادای همراهی با مردم بگیرند. فیلم هایی که آبروی سینمای کمدی را هم برده اند و دست به لودگی می زنند و یا سراغ مسائل ممنوعه اخلاقی می روند تا بعضی را بخندانند اما تاسف دارد نمایش و مجوز انواع شوخی های جنسی و اشارات غیرمستقیم مسائل اروتیک که با لحنی زننده آبروی خانواده ها را نشانه گرفته اند. بعد هم می گویند چرا همه افراد سینما نمی روند. مگر می توان با این اوضاع نامناسب اخلاقی خانواده های متدین را به سینما هدایت کرد. چند فیلم ارزشی و خالص و پاک هم که تولید می شود، با هزار بدبختی به اکران می رسد و پشت مافیای اکران قربانی می شود و میان این همه فیلمهای ریزو درشت گم می شود. شرایط طوری شده که دیگر خیلی از کارگردانهای شناخته شده و قدیمی هم از اوضاع خسته شده و سراغ ساخت فیلم های کمدی را می گیرند، آن هم کمدی هایی که از اسم و خلاصه داستان و چند عکس از آنها می توان فهمید که چه چیزی خواهند شد.

اگر کیفیت نازل فیلم های کمدی در حال اکران را ببینیم حال و روز امروز سینمای ایران دستمان می آید. فیلم هایی مثل «لس آنجلس-تهران»، «خانم یایا»، «لازانیا»، «وای آمپول» و چند فیلم کمدی و اجتماعی سطحی در حال اکران است و انقدر آش شان شور شده که صدای کمدی بازها را درآورده و در فضای مجازی علیه بازیگران و سازندگان این فیلمها شکایت می نویسند و از پولی که خرج کردند ناراضی هستند. کم کم فضای سینمای کمدی به دهه 80 نزدیک می شود که انقدر فیلمهای بی سرو ته و مبتذل کمدی تولید میشد که دیگر بازار جواب نداد و فروش فیلمها انقدر پایین آمد که کلا تولید این فیلمها کم شد و حتی مدتی بی رونق شد. مسلما خیلی زود سینمای کمدی ایران در دهه 90 هم به همین وضعیت می رسد و نشانه های اعتراضش بلند شده است. «لس آنجلس-تهران» و «خانم یایا» با وجودی که جزو میلیاردی ها شدند اما خریدارانش شاکی هستند و این دلزدگی در آثار دیگر فیلمسازانشان تاثیر خواهد گذاشت و مخاطب متوجه می شود که باید با آگاهی بیشتر فیلمش را در آینده انتخاب کند و فریب اسمهایی مثل رضا عطاران و حمید فرخ نژاد و پرویز پرستویی را نخورد. سینمای ایران هم نشان داده که هیچ وقت به بازیگر خاصی وفادار نمانده و خیلی از ستاره های دیروز تلویزیون و سینما در ژانر کمدی دیگر هیچ مشتری ندارند. نامهایی مثل جواد رضویان، رضا شفیعی جم و علی صادقی انقدر فیلمهای ضعیف و سطحی بازی کردند که دیگر حتی برای تماشاگران عام سینما جذابیت ندارند.

متاسفانه هنوز هم بعضی از کارگردانها تصویر درستی از مخاطب و گیشه ندارند و هنوز به فروش بالای «هزارپا» به عنوان نقشه ای برای موفقیت های آینده خود فکر می کنند اما آن فیلم و وضعیت فروشش می تواند یک استثنا باشد و می تواند مورد بررسی قرار بگیرد که چرا فروش بیشتری پیدا کرد و همین حالا فیلم دیگری با بازی رضا عطاران و با بازیگران معروفتر ناموفق شده است. اما باز هم خیلی از کارگردانها و حتی فیلمسازان باسابقه وسوسه شدند که فیلم کمدی بسازند. مثلا مهدی صباغ ‌زاده  بعد از شکست فیلم «خانه کاغذی» در حال ساخت فیلم کمدی «کلوب همسران» است و بعضی دیگر از کارگردانها هم همین خیال را دارند. اما شرایط نشان می دهد که تصور ساخت فیلم پرفروش با تمهیداتی مثل استفاده از چهره ها و فیلمبرداری در خارج از کشور و استفاده از هر نوع شوخی برای جذب مخاطب در بلندمدت جواب نمی دهد و سینمای ایران دیر یا زود باید از این وضعیت برگردد تا بیشتر از این به دره سقوط نکند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/7633/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو