گفت و گوی اختصاصی آینه نیوز با امرالله احمدجو یکی از نویسندگان سریال «سلمان فارسی»

داود میرباقری به کاری که می کند ایمان دارد/ با «سلمان» زندگی می کنم

داود میرباقری به کاری که می کند ایمان دارد/ با «سلمان» زندگی می کنم
calendar یکشنبه 13 آبان 1397 در 13:32
امرالله احمدجو را با سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» به یاد داریم که هنوز موسیقی اش در گوش مان است. گفت و گوی اختصاصی «آینه نیوز» به مناسبت همکاری این نویسنده توانا با سریال «سلمان فارسی» شکل گرفت که در مرحله پیش تولید قرار دارد.

ناصر قناعتی: امرالله احمدجو را با سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» به یاد داریم که هنوز موسیقی اش در گوش مان است. کارگردان «تفنگ سرپر» و آثار ماندگار تلویزیونی در سال های اخیر بدون جنجال و هیاهو در اصفهان زندگی می کند و در همه این سال ها با آثارش در یاد مخاطبان مانده است. گفت و گوی اختصاصی «آینه نیوز» به مناسبت همکاری این نویسنده توانا با سریال «سلمان فارسی» شکل گرفت که در ادامه می آید.

 

شما در پروژه عظیم و مهم «سلمان فارسی» به آقای میرباقری در زمینه نوشتن فیلمنامه کمک می کنید. درباره نحوه این همکاری بگویید.

من فقط بخش دیالوگ نویسی سریال «سلمان فارسی» را به عهده دارم و امیدوارم که بتوانم براساس سلیقه و خواست آقای میرباقری گفتگوها را به خوبی بنویسم و به سهم خودم در ساخت این فیلم عظیم و ارزشمند دینی و تاریخی کمک کنم. قرار شد که براساس درخواست آقای میرباقری، 3 نفر از نویسندگان با سلیقه و نگاه متفاوت دیالوگ ها را بنویسند و در نهایت ایشان از میان آن ها و براساس دریافت خود به یک دیالوگ مشخص برسد. ما نویسندگان از کار یکدیگر اطلاع نداریم و براساس روش نگارش خود گفتگوها را می نویسیم و در نهایت صاحب اثر تعیین کننده نهایی خواهد بود.

از نظر شما این نوع شیوه فیلمنامه نویسی که در دنیا هم مرسوم است، در ایران جواب می دهد؟

همه چیز بستگی به روحیه کار جمعی و نوع رابطه کارگردان با نویسندگان دارد. من بیش از 30 سال است که آقای داود میرباقری را می شناسم و ایشان همیشه روحیه همکاری متقابل و شنیدن نظرات دیگران را دارد و همیشه هم در کارش سختکوش است. گاهی این سختکوشی به حد وسواس می رسد و البته این نوع وسواس خیلی خوب است و نشانه ای از اهمیت دادن یک هنرمند به کارش می باشد.

با توجه به سال ها آشنایی تان، لطفا درباره ویژگی های اخلاقی و کاری آقای داود میرباقری برایمان بگویید.

 داود میرباقری خیلی راحت از نظرات و تجربیات دیگران استفاده می کند و مثل خیلی های دیگر دچار غرور و خودپسندی نیست. خیلی ها خود را مولف می دانند و فکر می کنند به تنهایی قادر هستند که همه کارهای ساخت یک فیلم مثل فیلمنامه نویسی و کارگردانی را به تنهایی انجام دهند. این تصور اشتباهی است. البته فردیت در همه هنرها از جمله سینما نقش محوری را دارد و هنرمند باید صاحب نگاه و جهان بینی خاصی باشد اما باید این را هم بدانند که سینما یک کار جمعی است و وقتی یک اثر موفق تولید می شود که همه عوامل دست به دست هم بدهند و با مشارکت یکدیگر کار را به سرمنزل برسانند. کمک گرفتن از دیگران اخلاق خیلی خوبی است که در خیلی ها وجود ندارد.

این نکته که آقای میرباقری اعتقاد به کار گروهی دارند خیلی باارزش است. درست است؟

آقای میرباقری علاوه بر تبحر در کارگردانی، در زمینه فیلمنامه نویسی هم آدم کاربلد و متبحری است. چرا که کارش را با نمایشنامه نویسی آغاز کرد که بنیانش بر دیالوگ است و داود میرباقری خیلی خوب می تواند گفت و گوها را بنویسد، با این حال اعتقاد به کار گروهی دارد و اگر نظر و نوشته ای مورد توجه اش قرار بگیرد، واهمه ای ندارد که از آن استفاده کند. دقت ایشان برای نگارش فیلمنامه خیلی اهمیت دارد و نشان می دهد که سرچشمه یک اثر خوب، وجود یک فیلمنامه قوی است.

قبلا هم تجربه همکاری با آقای میرباقری را داشتید؟

من اولین بار است که در زمینه نوشتن دیالوگ با ایشان همکاری می کنم اما فکر می کنم قبلا مرحوم حسین پناهی و برادرش و دوستان دیگر به ایشان کمک می کردند. این بار فرصت مغتنمی برای من پیش آمد تا به نوعی دِینم را به آقای میرباقری ادا کنم.

دوستی تان از چه زمانی و چگونه شروع شد؟

سال ها پیش که من هنوز در ارومیه بودم، فیلمنامه ای به نام «تفنگ سرپر» نوشتم و برای گروه فیلم و سریال تلویزیون فرستادم. آن زمان آقای بهروز افخمی در شبکه یک این مسئولیت را داشتند. اعضای شورای تصویب فیلمنامه من را پسندیدند و به آن جا احضار شدم. یکی از اعضای آن شورا که بعدا دوست خیلی صمیمی من شد همین داود میرباقری بود که می دیدم بیشتر از دیگران فضای فیلمنامه ام و روستایش را می پذیرد. به شوخی با او صحبت کردم و با هم دوست دشدیم. ما همدیگر را پیدا کرده بودیم و در این سال ها همیشه با هم در ارتباط بودیم و هستیم. از آن جا که حرفش خیلی برای دیگران حجت بود، خیلی هم به من کمک کرد و زحمات زیادی کشید.

طرح سریال «سلمان فارسی» از چه زمانی مطرح شد و در تفکر آقای میرباقری چه شخصیت و چه سریالی تصویر شده است؟

از همان زمان درباره سلمان فارسی با من حرف می زد و برایش مهم بود. خیلی جاها درباره سلمان صحبت می کرد اما من فکر می کردم که این شخصیت انقدر زندگی پُرفراز و نشیب ندارد که به اندازه یک سریال بخواهد قابلیت داستانی شدن داشته باشد. به میرباقری می گفتم در نهایت به حد یک فیلم سینمایی برسد اما او به کاری که می کند ایمان دارد و سر حرفش ماند و پروژه سلمان را به پیش برد. وقتی چندی پیش من را برای همکاری دعوت کرد و فیلمنامه را به من نشان داد، دیدم که واقعا حرف با او است و انقدر صحنه ها زیبا نوشته شده که من مشتاقانه آماده همکاری شدم. فیلمنامه میرباقری بدون دیالوگ و به طور کامل نوشته شده بود و به نظرم جزو بهترین کارهای او است و اگر همه چیز به خوبی پیش برود، تبدیل به یکی از مهم ترین آثار تصویری ما می شود. این کار انقدر زیبا است که دیگر برای من تبدیل به یک اتفاق شخصی شده و دیگر کار ندارم که شرایط تولید این سریال چه می شود و انقدر دلنشین نوشته شده که دیگر جزئی از زندگی من شده و با آن زندگی می کنم.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/7402/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو