نقد و بررسی فیلم سینمایی «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی

فیلمساز جوانی که می خواهد دنباله روی «پناهی» باشد!

فیلمساز جوانی که می خواهد دنباله روی «پناهی» باشد!
calendar چهارشنبه 02 آبان 1397 در 17:16
ناصر قناعتی: سهیل بیرقی با ساخت دو فیلم زنانه نشان داد که تمایل به نمایش زندگی قشر زنان جامعه دارد،

ناصر قناعتی: سهیل بیرقی با ساخت دو فیلم زنانه نشان داد که تمایل به نمایش زندگی قشر زنان جامعه دارد، اما آیا فیلم های «من» و «عرق سرد» که شخصیت اصلی خود را به زنان اختصاص داده اند، تصویری واقعی از زنان جامعه ایرانی را نشان می دهد و آیا زن ایرانی با تماشای 2 فیلم اول بیرقی می تواند خود را در آن ببیند؟ حداقل عدم استقبال مناسب از فیلم در حال اکران «عرق سرد» در این روزها چنین مساله ای را نشان نداده و نیاز جامعه زنان ایران با تمایل و مسیر فیلمساز جوان همراه نبوده است. حالا می ماند دورخیز کارگردان جوان برای نمایش فیلم ضعیفش در آنسوی مرزها تا شاید بتواند برای خود توشه ای بردارد! موردی که به تازگی اعلام شده که قرار است انجام شود و تصویر سیاست زده، سیاه و دروغین «عرق سرد» در خارج از کشور به نمایش درآید تا شاید دستیار سابق کاهانی به خاطر دروغ پردازی هایش بتواند دل داوران فستیوال های خارجی و شاید کن و برلین را برده و جوایزی را از آن خود کند و همان راهی را برود که امثال جعفرپناهی پیمود، پس «سهیل بیرقی» تازه ترین مسافر این مسیر تاریک خواهد بود.

اما «عرق سرد» چیست که این چنین زشت و کریه نشان می دهد و از زمان نمایشش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با واکنش منفی مخاطبان مواجه شد؟ فیلم به ظاهر از یک داستان واقعی برداشت شده که در زمان خود کمی در رسانه ها سرو صدا کرد. داستان اختلاف زناشویی میان «نیلوفر اردلان» کاپیتان تیمملی فوتسال بانوان ایران و مجری سرشناسی که همچنان در شبکه ورزش فعالیت می کند و آقای مجری هنگام یکی از سفرهای برون مرزی خانم فوتسالیست مانع از خروج وی از کشور می شود و از حق قانونی خود مبنی بر عدم اجازه خروج زن بدون اذن شوهر استفاده می کند. اما فیلمساز جوان «عرق سرد» به جای پایبندی به همان قصه واقعی، کل داستان را به نفع فستیوال های خارجی شخم می زند و پایانی دروغین به نفع خود مصادره می کند و در اینجا برخلاف واقعیت که بازیکن تیم ملی با کمک مقاماتموفق به خروج از کشور می شود، افروز اردستانی (باران کوثری)به دلیل قوانین تبعیض آمیز در کشور نمی تواند در مسابقات شرکت کند! کاش سهیل بیرقی همانند هومن سیدی قضیه برداشتاز زندگی واقعی شخصیت ها را انکار می کرد و همانگونه که «سیدی» گفته بود که فیلم «خشم و هیاهو» را براساس زندگی «شهلا جاهد و ناصر محمدخانی» نساخته است، او هم بگوید «عرق سرد» اثری متوهم از خودش بوده و نسبتی با واقعیت ندارد اما دستیار سابق کاهانی همانند استادش علاقمند به هیاهو بوده و لذا به دستبرد واقعیت دست زده و از این طریق تا می توانسته علیه قوانین کشور و حاکمیت موضع گرفته است. فیلمساز در واقع پشت زنان قایم شده و تا می توانسته از طریق لوث کردن اتفاقات علیه مسائل شرعی، حجاب زنان، قوانین حاکمیتی و مسائل اخلاقی و عرفی بیانیه صادر کرده است، آن هم با تصویری چرک، ضعیف و نماهای اشتباه و سکانس های بی هویتی که به نفع سیاسی بازی کارگردان سرهم بندی شده است.  

«عرق سرد» برخلاف ادعایش انقدر در شخصیت پردازی ها و بازی ها و پرداخت فیلمنامه عقب مانده است که نه تنها درصدد احیای قوانین کهنه نیست بلکه در ابتدا باید فکری به حال فیلمنامه فرسوده و تصاویبر کهنه خود می کرد تا قوانین شرعی و عرفی جامعه! فیلم حتی در مسائل بدیهی حقوقی هم اشتباهات فاحش دارد و فیلمساز بدون استفاده از مشاور حقوقی و در واقع بدون نیاز به واقعیت نمایی تنها می خواسته از طریق تصاویر، پروژه سیاه نمایی خود را دنبال کند و سوار بر شعارها و تحریکاحساسات زنانه راه خود را به پیش ببرد.

شخصیت «افروز» با بازی ضعیف و پیش پااقتاده «باران کوثری» انقدر بد نوشته و اجرا شده که هیچ حسی را برنمی انگیزاند و اگر احساس تماشاگر- در اینجا زنان- با فیلم همراه نباشد اصولا راهی برای همذات پنداری باز نمی شود. شخصیت دوم فیلم با بازی امیر جدیدی، «یاسر» نام دارد که همان مجری ضد زنی است که فیلمساز به جای انسان از او یک هیولا ساخته و تا می توانسته هر جور رفتارهای زشت و غیرانسانی را به او نسبت داده و در نهایت از یک دیوانه و عقده ای و کینه ای، او را به مرحله هوسرانی برده است! شخصیتی سرگردان که رفتارهایش به هیچ وجه منطق دراماتیزه ندارد و نیت کارگردان این بوده که بگوید مجریان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، آدم هایی ریاکار و دورو در پشت و جلوی دوربیتن هستند و در واقع جلوی مردم نقاب به صورت می زنند.

نگاه فمینیستی «عرق سرد» و دوربین زاویه دار و نگاه یکسویه فیلمنامه به همین جا ختم نمی شود و مساله تعجب برانگیز که چرایی صدور مجوز برای فیلم را ایجاد می کند، بُعد نمایش همجنس بازانه فیلم است که واقعا این پرسش را موجب می شود که آیا شورای صدور مجوز سازمان سینمایی متوجه تمایلات پنهان و آشکار افروز(باران کوثری) و دوستش مسیح (هدی زین‌العابدین) در فیلم نشده است؟ واقعا دست مسئولان سینمایی درد نکند که بعد از فیلم های چرک و سیاه و فمینیستی حالا دیگر دارند فیلم های همجنسگرا را هم وارد تولیدات می کنند و به راحتی چشم روی این نوع فیلم های شنیع و تهوع آور می بندند. این چه نوع سینمایی است که در یک مملکت اسلامی اقدام به صدور و اجازه اکران فیلمی می دهد که در لایه های زیرینش، تمایلات جنسی دو زن وجود دارد؟! رابطه افروز و دوستش در فیلم چیست و چرا «مسیح» از سفر به خارح سرباز می زند تا کنار «افروز» باشد؟ آن ها در آن خانه تنها چه می کنند و فیلمساز چه تعمدی داشته که به شکل زیرپوستی آن ها را همخانه کند، آن هم زنی که هنوز از شوهرش جدا نشده است.

برگردیم به دیگر شخصیت های فیلم «عرق سرد» که یکی دیگر پانته‌ آ (با بازی لیلی رشیدیوکیل افروز است که عملا می خواهد علیه قوانیت اسلامی و شرعی و حقوقی مملکت به پا خیزد و با نگاهی خشک و رفتاری کودکانه به ظاهر ناجی زنان ایرانی باشد. یکی دیگر از زنان فیلم که فیلمنامه نویس و فیلمساز ساخته است،زنی است چادری با ظاهر اسلامی که سرپرست تیم و معاون فوتبال ایران است (با بازی سحر دولتشاهی) و کارگردان تا توانسته کینه هایش را علیه زنان محجبه نشان داده و تا می توانسته از این زن مذهبی آدمی دروغین ساخته و او را ریاکار و عقده ای نشان داده است! این همه دشمنی کارگردان جوان با عقاید دینی مردمان مملکتش و قوانین اسلامی و ایرانی واقعا تعجب دارد و از مازوخیسم مرد فیلم که نماینده مردان ایرانی نشان داده تا رفتار فمنیستی کاراکتر افروز و رفتارهای عجیبی که دارد و در سکانسی با مرد‌ها فوتبال بازی می ‌کند! و نمایش تلخ از زندگی سرپرست محجبه تیم که بر سر راه اقدامات افروز قرار می‌گیرد و او را سرکش می‌ داند و نمایش زیرپوستی اروتیسم که درلابه لای فیلم جریان دارد و نقد حجاب دخترهای فوتبالیست و مسائلی از این دست در یک فیلم 90 دقیقه ای تنها از عهدهفیلمسازی برمی آید که از حالا برای آینده اش نفشه کشیده تا همان راهی را برود که امثال جعفر پناهی رفته اند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/7356/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو