خشونت ناگزیر یک انتقامجوی سیاه

نگاهی به بازسازی فیلم جنایی و ماندگار «آرزوی مرگ»

نگاهی به بازسازی فیلم جنایی و ماندگار «آرزوی مرگ»
calendar پنجشنبه 18 مرداد 1397 در 10:47
«آرزوی مرگ» فیلم کلاسیک سال ۱۹۷۴ مایکل وینر کارگردان معروف بریتانیایی که ۵ سال پیش درگذشت، شهر نیویورک را در شراطی نشان می داد که تا گلو غرق در فساد و تباهی بود و فاصله چندانی با اضمعلال نداشت.

آینه نیوز: «آرزوی مرگ» فیلم کلاسیک سال ۱۹۷۴ مایکل وینر کارگردان معروف بریتانیایی که ۵ سال پیش درگذشت، شهر نیویورک را در شراطی نشان می داد که تا گلو غرق در فساد و تباهی بود و فاصله چندانی با اضمعلال نداشت. ۴۴ سال بعد از آن تاریخ بازسازی آن فیلم توسط الی روت کارگردان ۴۶ ساله آمریکایی و براساس سناریویی از جو کارناهان تا حدی آن حال و هوا را حفظ می کند اما در اکثر قسمت ها و دقایق خود نشانگر چیزهایی متفاوت است و این جای افسوس دارد زیرا متاعی را پیش رو داریم که مشابه آن را در بسیاری از فیلم های روز جهان دیده و می بینیم و تکرار آن در قالب یک فیلم کلاسیک اشتیاقی را برنمی انگیزد. در فیلم اوری ژینال چارلز برانسون فقید در ستیز با تباهی ها کوشا و کارهایش با هدف بهسازی جامعه بود و در خیابان ها ناامن نیویورک جولان می داد اما در این نسخه ثانویه حس انتقام جویی شخص کاراکتر بروس ویلیس که جانشین چارلز برانسون شده، بر هر چیز دیگری می چربد و شاید تهیه کنندگان فیلم از یاد برده باشند که اغلب کارهای اخیر ویلیس برخلاف فیلم های ۲۰ سال نخست وی نگرفته و گیشه جالبی نداشته است.

انگیزه ویلیس برای کشتارهایی که در فیلم می بینیم، جبران مرگ همسر و فلج شدن دخترش در جریان ورود سارقان مسلح و پلید به خانه مسکونی وی است ولی همین مسئله به اضافه جایگاه اجتماعی ویلیس و پاره ای مسائل دیگر نقاط ویلیس و پاره ای مسائل دیگر نقاط تفاوت این ورسیون تازه با فیلم نخست است و همچنین انتقال اتفاقات از نیویورک به شیکاگو، دیگر تغییر صورت گرفته اما چون شیکاگو از دیرباز شهر گانگسترهای آمریکا بوده و معدن و مرکز تخلف، کسی از وجه اخیر ضروری نمی بیند. در چنین بلبشو و روال افسار گسیخته ای، کاراکتر بروس ویلیس که پل کرسی نام دارد، یک پزشک جراح موفق و حاذق است. حال آن که در فیلم اوری ژینال چارلز برانسون در قالب یک متخصص امکلاک و مستغلات که به عرصه قتل های وحشتناک کشیده می شود، لااقل به لحاظ ناهمخوانی شغلش با کردارش کمتر از ویلیس باورپذیر بود. سایر عوامل او، نشانه قدرت در فیلم نخست و حاکی از ناکامی و غیرعقلایی بودن برخی امور در فیلم دوم است.
جشن تولد بدخیم
هر چه هست، پل کرسی از شکوه توفیق خود و خانواده خویش در ملاحظات اجتماعی و شغلی لذت می برد. دختر او جوردن (با بازی کامیلا مورونه) به تازگی وارد دانشگاه معتبر NYU در ایالت نیویورک شده و همسرش لوسی (الیزابت شو) در آستانه دریافت مدرک PHD خود است. این همسر و دختر وفادار یک جشن تولد برای پل گرفته اند اما وی را با یک تلفن اضطراری به بیمارستان محل کارش فرا می خوانند تا جای همکاری را پر کند که به سبب موضوعی اضطراری ناچاراً شیفت خود را ترک گفته است. در نتیجه لوسی و جوردن مجبور می شوند که به جای رفتن به رستوران محبوب شان که محل گرفتن جشن تولد پدر بوده، به خانه بازگردند. آنها نمی دانند که سارقان خانه را تسخیر کرده و در حال جمع آوری اشیای باارزش هستند و طبعاً انتظار بازگشت سریع آنها را نداشته اند. در درگیری غیرقابل اجتنابی که بین مادر و دختر با گروه سارقان بیرحم پیش می آید، مادر در دم کشته می شود و دختر به حالت اغماء فرو می رود.
ابتدا عزاداری و سپس جستجو
پل کرسی بعد از مطلع شدن از موضوع همان عکس العملی را نشان می دهد که می شد پیش بینی کرد.
ویلیس مراسم لازم را برای همسر از دست رفته اش می گیرد و هر روز چند نوبت به بیمارستان محل بستری دخترش می رود تا از آخرین روند ترمیم و درمان او مطلع شود. او با دو افسر پلیس مأمور بررسی پرونده این ماجرا (با بازی دین نوریس و کیمبرلی الیز) هم دائماً سر و کله می زند. فیلم با نشان دادن رفتارهای تند و پرخاشگرانه برادر پل به نام فرانک (وینسنت دونوفریو) این سوال و شائبه را ایجاد می کند که آیا او به سبب بیکار بودن و داشتن قروض کلان مجری این جنایت در یکی از سارقان خانه پل نبوده است. همسو با این گمان منفی یکی از پلیس های مسئول پرونده به نام کارآگاه رینز (دین نوریس) به پل و وابستگان وی وعده می دهد که قدری صبر کنند زیرا فاصله کمی تا حل ماجرا دارد.


تنها راه موجود
ولی وقتی خبری از دستگیری سارقان و قاتلان نمی شود و الی روت نمایی را که نشانگر گفت و گوی تند پل کرسی با پدر همسر مقتولش است به نمایش می گذارد، بدیهی است که گرایش پل را به سوی خشونت و رسیدنش به این نتیجه را ببینیم که جواب خشونت را فقط باید با خشونتی شدیدتر دارد و چون آبی از این نیروی پلیسی کاهل گرم نمی شود، باید شخصاً دست به کار شد. در نمای بعدی و در راستای این طرز نگرش پل کرسی را در یک مغازه خریداری اسلحه گرم می بینیم و زمانی که از این طریق خواسته او تأمین نمی شود، در زمان درمان یک گانگستر در بیمارستان محل کارش، بدست آوردن سلاح با کمک و مشارکت این تبهکار امکان پذیر می شود.
ورود به کارزار
کرسی بعد از قدری تمرین شلیک با این سلاح وارد کارزار می شود و به دنبال دردسر می گردد و وقتی به طور تصادفی شاهد یک ماجرای سرقت اتومبیل و تبعات آن می شود اسلحه خود را می کشد و سارقان را در کمال بیرحمی و خشونت می کشد و این به واقع تبدیل به یک تمرین مفید برای جنایت های اصلی ای می شود که او در مورد قاتلان همسرش در ذهن خود طراحی کرده است. ماجرا وقتی جالب تر می شود که یک رهگذر ناظر ماجرای قتل سارقان ماشین، از این رویداد با موبایل خود فیلمبرداری می کند و این فیلم را با وسعت روی شبکه های مجازی می فرستد و چون چهره پل در این تصاویر مشخص نیست در افواه از او یک سوپرمن مرموز و منفی ساخته می شود و رسانه های شهر و در پی آن مطبوعات کل کشور او را «انتقامجوی سیاه» می نامند.
یک به یک
از آن پس بینندگان به فلسفه هیچ یک از کارهای خشن پل شک نمی کنند و برعکس او را در زمان از میان برداشتن تبهکاران تشویق و برایش هورا می کشند و در نهایت پل به قاتلان همسر و فلج کنندگان دخترش می رسد و آنها را یک به یک شکار و معدوم می کند. الی روت در به تصویر کشیدن این خشونت عظیم بسیار صریح و بی واسطه عمل می کند و ماجرا به گونه ای تصویر می شود که انگار این پیگردهای تک نفره شخصی و از سر خونخواهی بهتر از تعقیب قانونی تخلف ها از طریق نیروی پلیس است. با این اوصاف فرقی نمی کند که کارآگاهان نیز به آرامی دریافته اند که انتقامجوی سیاه احتمالاً همان پل کرسی است زیرا فرصتی که الی روت در اختیار داشت تا با نشان دادن توحش و بی در و پیکر بودن مفرط آمریکای دوره دونالد ترامپ عمومیت لازم را به موضوع بدهد و دست این دولت دغل باز را بیش از پیش رو کند، با تمرکز فزون تر از حد روی یک ماجرای شخصی از دست می رود.
مشخصات فیلم
 عنوان: «آرزوی مرگ»
 محصول: کمپانی ترو گولدوین مدیر
 تهیه کننده: راجر برنبام
 سناریست: جو کارناهان
 کارگردان: الی روت
 مدیر فیلمبرداری: روگی یر استافرز
 تدوینگر: مارک گولد بلات
 موسیقی متن: لودویگ گورانسون
 طول مدت: ۱۰۶ دقیقه
 بازیگران اصلی: بروس ویلیس، الیزابت شو، کامیلا مورونه، وینسنت دونوفریو، دین نوریس و کیمبرلی الیز.
منبع: Film Digest

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/6937/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو