نگاهی به «ارثی» فیلم ترسناک و پرفروش اخیر آری آستر

نگاهی به «ارثی» فیلم ترسناک و پرفروش اخیر آری آستر
calendar چهارشنبه 10 مرداد 1397 در 16:47
تماشای فیلم ترسناک و تازه و پر سود «ارثی» (یا «موروثی») کار سختی است زیرا آری آستر سناریست و کارگردان این فیلم است...

آینه نیوز: این اثر هنری سرشار از دلهره گرفتن از رویدادهایی ساخته است که برای خانواده خود او هم رخ داده بود و ابعاد آن گرفتاری ها به حدی زیاد بود که استر و اقوامش به این باور رسیدند که به گونه ای طلسم و بهتر بگوییم نفرین شده اند. اما اگر بخواهید خلاصه ای از قصه فیلم «ارثی» را بگوییم، این است که وقتی «بزرگ» یک خاندان جان می بازد، ناگهان یک سری اتفاقات مرموز و تلخ و ویران کننده برای سایر اعضای آن روی می دهد و آنها هر چه بیشتر جستجو می کنند، کمتر در می یابند که ریشه ماجراها در کجاست.

آری آستر که ۳۲ ساله و متولد شهر نیویورک آمریکا است و تمام کارهای قبلی اش فیلم های کوتاه بوده اند و فیلم فعلی اش اولین کار بلند اوست، در اواخر اولین ماه از تابستان ۲۰۱۸ می گوید: یکی از محسنات پرشمار ژانر هارور (وحشت) این است که می توانید یک ماجرای شخصی و آنچه را که متعلق به شما است و چارچوب این ژانر قرار دهید و از چنین فیلتری عبور بدهید و محصول این ماجرا هر چه باشد، نوعی اختراع و ابتکار از جانب شما تلقی خواهد شد. به واقع باید اعتراف کنم نیروی محرکه عظیمی که مرا به سمت این فیلم و ساخت آن کشید، وقایع زندگی خودم و تجربیات شخصی ام بود. در عین حال هیچ یک از کاراکترهای «ارثی» الگوبرداری مستقیم از روی شخصیت های مشابه در زندگی من نیستند و همین مسئله و خیال ها و تصوراتی که به فیلم ضمیمه شد، سبب گشت فیلم جدیدم یک زندگی مستقل و مختص خویش بیابد. البته شیاطین درون و بیرون بر این فیلم و آدمهای آن حکم می رانند و فقط من هستم که هنگام تماشای مجدد فیلم به این نتیجه بدیهی می رسیم که این فیلم پیش از هر کسی به من و آرمان هایم نزدیک است.
واقعیت دیگر این است که «ارثی» به سبب ماوراءالطبیعه بودن بال های پرواز بلندتری هم یافته و آستر با این سلاح اضافی توانسته به مرزهایی فراتر از ژانر ترسناک هم پا بگذارد.


من می دانستم چه باید بسازم
خانواده ای که در فیلم «Hereditary» می بینیم و گرداگرد یک هنرمند زنی به نام آنی (با بازی تونی کولت) و همسر روانشناس وی به نام استیون (گابریل برن) حرکت می کند، در اوایل فیلم با واقعه مرگ «بزرگ» خاندان خویش به تالمی عظیم فرو می رود و حتی قبل از بروز موارد و نشانه های ماوراءالطبیعه می توانیم سست شدن بنیادهای آن را به وضوح حس کنیم. هنر استر و همکارانش این است که حتی پیش از اوجگیری این مسائل منفی حس همراهی بینندگان و نظر مثبت آنها را نسبت به اعضای این خانواده موجب می شوند و استر در این باره اظهار می دارد: من «ارثی» را زمانی نوشتم که پیشینه نگارش سناریوی ۹ تا ۱۰ فیلم بلند دیگر را هم داشتم. در آن زمان ها بسیار کوشیده بودم سرمایه دارانی را بیابم که ساخت فیلم هایی را از روی این نوشته ها موجب شوند و البته آنها را نمی یافتم اما همان مسائل سبب شد سناریوی «ارثی» را به گونه ای بنویسم که سرمایه گذاران و استودیوها برای ساخت آن مشتاق تر شوند و آنقدر موضوع دور از ذهن و پروژه غیرقابل اجرایی به نظر نرسند که داستان های قبلی من به نظر رسیده بودند. اینها مرا واداشت از خودم بپرسم از ژانر ترسناک چه چیزی را می خواهم و کجاهای آن را باید ترمیم کنم و سهم افکار شخصی من در اینگونه فیلم ها چیست و به چه میزان می رسد و کدام یک از سنن فیلم چنان مهم اند که نمی توان از آنها عدول کرد.
به یاد کارهای کلاسیک
آری آستر اضافه می کند: این چنین بود که به یاد فیلم های ترسناک و دلهره آور و توأم با موضوعات مرموزی افتادم که در ایام خردسالی و نوجوانی دیده و از آنها تأثیر پذیرفته بودم.
به آرامی به یاد فیلم کلاسیک «بچه رزماری» و همچنین «حالا نگاه نکن» و «بی گناهان» افتادم که آخری کاری نه چندان مشهور اما بسیار خوب از جک کلیتون است. «کری» ساخته ۱۹۷۶ برایان دی پالما فیلمی بوده که مرا به واقع تکان داد و همه اینها به من این پیام را می رساندند که باید فیلمی بسازم که مردم را با افراد مطرح شده در فیلم و نوع تفکر آنها همسو سازد. ما باید فیلمی را می ساختیم که هم یک درام خانوادگی باشد و هم المان های ژانر هارور به شکل هوشمندانه ای در آن رعایت و اجرا شود، به گونه ای که بینندگان را پس نزند.
نسخه ای که باید کوتاه می شد
این چنین بود که زمانی طولانی صرف تنظیم و ترسیم خصوصیات خانواده گراهام شد که نام وصف کوتاه بزرگان آن را در سطور قبلی آوردیم و شامل یک پسر ۱۷ ساله به نام پیتر (الکس دولف) و دختری ناآرام و دچار پریشانی روحی به اسم چارلی (میلی شاپیرو) هم می شد. کار این دو نفر بسیار سخت بود زیرا باید در عین جوانی در قالب افراد توفان زده ای قرار می گرفتند که هم خودشان آرامش ندارند و هم آدمها و فضای دور و برشان سرشار از تزلزل و بیم و ناشناختگی است. وقتی اولین نسخه نهایی فیلم را در آوردم، دیدم به طول ۳ ساعت شده و طبعاً باید آن را کاهش می دادم، زیرا استودیوهای سازنده و توزیع کننده فیلم کاری بسیار کوتاهتر را می طلبیدند. افسوس من از این بابت فراوان است زیرا مجبور شدم بیش از ۲۰ صحنه را حذف کنم و همه آنها سکانس هایی بودند که معرفی هر چه بیشتر و بهتر کاراکترهای فیلم را موجب می شدند. در عین حال معترضم نسخه ای که اینک در سطح جهان بر اکران است، همان چیزی است که باید باشد و مردم و مدیران تولید فیلم می خواستند. این را هم بگویم که تمامی بازیگران فیلم نیز عالی عمل کردند زیرا از کوچکترین وسایل و امکانات، بیشترین دستاوردها را ساختند.
در مرکز ماجراها
تحت هر شرایطی کاراکتر آنی با بازی حرفه ای تونی کولت در مرکز اکثر تحولات قرار دارد و این روابط او با سایر اعضای خاندان است که فیلم براساس آن حرکت و منظور رسانی می کند. در میان ارتباط های او، رابطه او با مادر مرحومش نیز که فقط در برخی صحنه های معدود به شکلی بسیار اندک مقابل چشم ها قرار می گیرد، به تصویر کشیده می شود. کنکاش در احوالات و گذشته این خانواده و کشف های مرتبط با آن چیزی است که در نهایت موجب سقوط و ناکامی اعضای خانواده می شود ولی این کاراکتر تونی کولت است که کلیدی ترین وقایع را موجب می شود.
آستر در این باره می گوید: چیزی حدود ۶۰ برگ توضیح را درباره شخصیت آنی نوشتم و برای توصیف هر چه بیشتر آن به تونی کولت دادم و او هم خواند و آن را در وجودش نهادینه کرد. این امر و بخصوص ارتباط آنی با خانواده اش قلب فیلم را تشکیل می دهد و از هر چیزی مهمتر است زیرا آثار آن و خصوصیات مادر از دست رفته وی در جای جای فیلم حس می شوند و سایه ای بلند بر سایر آدمها و اتفاقات فیلم انداخته اند. این دنیای حقیقی اما آمیخته با وهم و هراس و چیزهای ناشناخته است.
مشخصات فیلم
 عنوان: «ارثی» (یا «موروثی»)
 محصول: کمپانی های پالم استار مدیا، فینچ اینترنشنال و A24
 تهیه کنندگان: کوین فریکز، لارس کنودسون و بادی پاتریک
 سناریست و کارگردان: آری آستر
 مدیر فیلمبرداری: پاول پوگور زلسکی
 تدوینگران: جنیفر لیم و لوسی ین جانستون
 موسیقی متن: کالین استستون
 طول مدت: ۱۲۷ دقیقه
 بازیگران: تونی کولت، الکس وولف، میلی شاپیرو، گابریل برن و آن داود.
منبع: Variety

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/6799/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو