مهم ترین اتفاقات «حوزه تجسمی» در سال 96

از جنجال تا حراج

از جنجال تا حراج
calendar یکشنبه 27 اسفند 1396 در 11:15
آینه نیوز: هنرهای تجسمی یکی از مهم ترین ارکان هنری ایران بوده و هست و همواره شاهد هنرنمایی بزرگان رشته ها و گونه های مختلف هنری آن بوده‌ ایم. نگاهی به رویدادهای مهم «هنرهای تجسمی» در سال 96 می تواند فرصتی باشد تا با کوله باری پربارتر از تجربیات و درس های عبرتی که از تاریخ گرفته ایم قدم به آینده گذاریم و تصمیماتی سنجیده تر بگیریم.

آینه نیوز: هنرهای تجسمی یکی از مهم ترین ارکان هنری ایران بوده و هست و همواره شاهد هنرنمایی بزرگان رشته ها و گونه های مختلف هنری آن بوده‌ ایم. نگاهی به رویدادهای مهم «هنرهای تجسمی» در سال 96 می تواند فرصتی باشد تا با کوله باری پربارتر از تجربیات و درس های عبرتی که از تاریخ گرفته ایم قدم به آینده گذاریم و تصمیماتی سنجیده تر بگیریم.

به گزارش خبرآنلاین، سال 96 برای هنرهای تجسمی اتفاقات پرحاشیه کم نداشت و سروصدای زیادی به پا کرد که گاهی هم مسئله ساز و بحرانی شد. در ادامه نگاهی می اندازیم به بااهمیت ترین اتفاقاتی که سال گذشته هنرهای تجسمی را درگیر خود کرد.

جنجالی که از سوی فرهنگستان هنر به پا شد

شاید بیراه نباشد که مهم ترین و جنجالی ترین اتفاق سال گذشته هنرهای تجسمی را مربوط به فرهنگستان هنر و علی معلم دامغانی رییس آن بدانیم. رویدادی که آنقدر وسعت پیدا کرد که منجر به نوشتن نامه به رییس جمهور هم شد، اما اینکه این ماجرا چطور شروع شد و جرقه آن چه زمانی خورد سوالی است که باید به آن پاسخ داد. اولین بار علی معلم در مقام ریاست فرهنگستان هنر پیامی را درباره 500 تابلوی نقاشی بزرگان هنر ایران که در خزانه فرهنگستان وجود داشت منتشر کرد، او در پیامش اعلام کرد: «بیش از ۵۰۰ تابلو از آثار نقاشان ایرانی که با تطمیع تأثیرگذاری در مدیران و بعضی از کارمندان به بهانه نمایشگاه و غیره، بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده است، در اختیار این نهاد فرهنگی است. شرکت "پارس آریان" به سرپرستی آقای امین تفرشی مدعی مالکیت آن است، که ادعاست و بایستی اثبات شود.» این پیام زمینه ساز واکنش شرکت پارس آریان متعلق به بانک پاسارگاد که به عنوان حامی هنرمندان و آثارشان فعالیت می کند شد که در بیانیه‌ای اعلام کرد که همگی دارای قراردادهای خرید و مدارک مفاصا حساب مالی و شناسنامه هنری معتبر هستند و در مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان هیچ‌گونه خدشه‌ای وجود ندارد. همچنین در این بیانیه آمده بود که این شرکت در صدد تخلیه آثار از فرهنگستان پس از پایان مدت اجاره بوده است با مخالفت علی معلم روبه رو شده اند.

پس از آن نوبت به هنرمندان صاحب آثار از جمله آیدین آغداشلو رسید که تاکید کرد با سفارش بانک آثارش را تکمیل کرده و مبلغی که در قرارداد ذکر شده بود را دریافت کرده است. همچنین پرویز تناولی هم اعلام کرد مجسمه دیوار پرسپولیس خود را به بانک فروخته است. چالش اصلی زمانی بود که حجت امانی سرپرست پیشین موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر که در پی این اتفاق‌ها از سِمت خود برکنار شده بود اعلام کرد که این قرارداد پیش از حضور او در فرهنگستان بسته شده و علی معلم به مدت هفت سال آن را تمدید کرده و برای نمایش آثار هم حق الاجاره می گرفته است. نامی همچنین تایید کرد که معلم به سبب ارزش آثار درخواست افزایش اجاره از 300 میلیون به یک میلیارد را کرده است که با مخالفت بانک روبه رو شده بود. این سخنان با واکنش معلم روبه رو شد و او در نامه ای پاسخ آغداشلو را با به کار بردن واژه‌هایی ناصحیح داد. او همچنین مدتی بعد از الفاظ نادرستی خطاب به هنرمندانی چون پرویز تناولی و حسین پاکدل استفاده کرد.

هنرمندان تجسمی هم پس از این برخوردها در نامه ای به رییس جمهور خواهان رسیدگی به این اوضاع شدند. با این حال این جنجال به سرانجام درستی نرسید زیرا که از نظر عده ای بیشتر دعوایی حقوقی بوده است تا هنری و بحث میان فرهنگستان و بانک پاسارگاد در دادگاه باید حل شود.

شایعه‌ ای که به حراج تهران نسبت داده شد

دومین رویداد مهمی که سال 96 در حوزه هنرهای تجسمی رخ داد به هفتمین حراج تهران مربوط می شد و جرقه آن زمانی خورد که برای چندمین بار نقاشی از سهراب سپهری به عنوان گران ترین اثر فروخته شد. اما مدتی نگذشت که بار دیگر شایعه ای مبنی بر جعلی بودن تابلوی بی نامی که به اسم سپهری فروخته شد پخش شد. این مسئله با واکنش علی مرادخانی معاون هنری وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد، او که در حراج تهران حضور داشت این ادعا را نادرست دانست و اعلام کرد که متخصصان این حوزه می توانند با بررسی اثر نظر کارشناسان حراج تهران را تایید یا تکذیب کنند. علیرضا سمیع آذر برگزارکننده حراج های تهران هم با تکذیب این ادعا، تاکید کرد که اثر سپهری هزار درصد اصیل است و تمامی کارشناسان صحت آن را تایید کرده اند. او همچنین اعلام کرد که مشکلی برای بازدید افراد از اثر وجود ندارد.

خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر به میراث فرهنگی

تازه ترین رخداد مهم هنرهای تجسمی که در ماه های اخیر بسیار مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت ادعایی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به سازمان میراث فرهنگی بود. ادعایی که منجر به اعتراض گسترده هنرمندان و بیانیه هفت انجمن از هنرمندان تجسمی شد، اعتراض هنرمندان به خاطر نبود ارتباط میان کارکرد موزه هنرهای معاصر با سازمان میراث فرهنگی و صلاحیت نداشتن این سازمان برای نگهداری از میراث موزه هنرهای معاصر بود. علی‌ محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر تهران پس از انتشار اخبار واگذاری این موزه به سازمان میراث فرهنگی را موجب زوال هنر ایران دانست و خواسته هنرمندان را درست و به جا دانست.

همچنین سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از دهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر با تکذیب این ادعا مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرد. با این حال، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در اسفند ماه ضمن پاسخ به این شایعه و رد آن اعلام کرد که موزه هنرهای معاصر تهران باید تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. او همچنین در پاسخ به شایعه ورود این سازمان به مقوله حراج های آثار هنری اعلام کرد که هرگز ورود نمی‌ کنند.

نگاهی به برنامه ها و رویدادهای تجسمی در سال 96

مهم ترین رویداد مسلما دهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر بود که این بار با تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از پیش آمدن حواشی مانند سال گذشته برگزار شد و به کار خود پایان داد. همچنین پس از شش سال دوسالانه مجسمه سازی تهران در موزه هنرهای معاصر آغاز به کار کرد که از مهم ترین مناسبت های سال 96 به شمار می آید.  همچنین نشست سرپرست موزه هنرهای معاصر برای توضیح درباره وضعیت گنجینه موزه و لغو سفر به برلین و رم از مهم ترین اتفاقاتی بود که در ابتدای سال رخ داد.

برگزاری هشتمین حراج تهران با فروش اثری از منیر فرمانفرماییان به عنوان گران ترین اثر دیگر رویداد مهم سال به شمار می آمد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/6038/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو