سخن صریح «محمدرضا کاتب» نویسنده مطرح حوزه ادبیات درباره دلیل تلاش برخی برای فاصله میان مخاطبان با هنر و اندیشه

ترویج اثر عامه پسند یا تلاش برای رونق ابتذال؟!

ترویج اثر عامه پسند یا تلاش برای رونق ابتذال؟!
calendar دوشنبه 21 اسفند 1396 در 10:54
آینه نیوز: محمدرضا کاتب؛ نویسنده مطرح و گزیده کار حوزه داستان نویسی معتقد است که فشار و اصرار زیاد برخی برای ترویج ادبیات، سینما و تئاتر عامه پسند‌، جهتی مغایر با نیاز هنرمند و مخاطب برای سفر در مسیر تغییرات زمانه دارد و این تلاش را خواست هدفمند عده ای برای تهی کردن جامعه از مغز اندیشه و تحت عنوان جعلی «نیاز مخاطب به سرگرمی» می داند.

آینه نیوز: محمدرضا کاتب؛ نویسنده مطرح و گزیده کار حوزه داستان نویسی معتقد است که فشار و اصرار زیاد برخی برای ترویج ادبیات، سینما و تئاتر عامه پسند‌، جهتی مغایر با نیاز هنرمند و مخاطب برای سفر در مسیر تغییرات زمانه دارد و این تلاش را خواست هدفمند عده ای برای تهی کردن جامعه از مغز اندیشه و تحت عنوان جعلی «نیاز مخاطب به سرگرمی» می داند.

«کاتب» در بخشی از گفت و گویش با ایلنا، به درستی درباره پشت پرده هدف برخی افراد و رسانه ها برای تمایز بخشی میان مخاطبان عام و خاص اشاره کرد و گفت: «هر هنرمندی حتما به مخاطبش فکر می‌کند و برای ارتباط  بهتر با او دنبال راه کارهای بیشتر و بهتر می‌ گردد اما به نظر می‌ آید کسانی درصدد هستند با بهانه قرار دادن این مسئله روی این حرکت و روال عادی سوار شوند و تاثیر خاص خودشان را بگذارند و ادبیات و هنر را یکسره به‌سوی ابتذال و سطحی‌گرایی ببرند و شکل موجود صحنه‌ ی ادبیات و هنر را با هر وسیله‌ ای که شده؛ تغییر بدهند.»

نویسنده رمان «آفتاب‌ پرست نازنین» درباره دلیل غرض ورزی برخی از منتقدان آثار هنری و ادبی و نقدهای ناصوابی که ارائه می دهند، تصریح کرد: «گاهی دیده می‌ شود که این گروه نیت اصلی خود را زیر این مساله مخفی می‌ کنند که نگران لذت بردن یا لذت نبردن مخاطبین از فیلم ها و رمان‌ها و...هستند یا دل‌ نگران آن هستند که حتما مخاطبین با آثار ایرانی سرگرم بشوند و آثاری که صرفا قصه‌ گو نباشند و صرفا در جهت لذت‌ بخشی به مخاطب حرکت نکنند از دید آنها آثاری ضعیف و بی‌ ارزش هستند و باید حذف شوند تا جا برای آثار مطلوب‌ شان باشد. یعنی معیار ضعیف و قوی بودن آثار در چشم آنها این است که این آثار بتوانند مخاطب را جذب و سرگرم کنند. البته بیشتر مواقع آنها به طورمستقیم به این مسئله اشاره نمی‌ کنند و قصد و غرض خودشان را پشت حرف‌ ها و تئوری‌ های ادبی وهنری مخفی می‌ کنند اما دغدغه‌ ی آنها همین مسئله است و سودآوری و درآمدزایی هم برای این گروه صرفا بهانه و دست‌آویز است چون عملکردشان در گذشته به خوبی نشان می‌ دهد که برای این مسئله ارزشی قایل نیستند.»

سخنان «کاتب» در واقع اشاره به نقطه اشتراکی دارد که بسیاری از افراد درگیر با حوزه ادبیات و هنر و رسانه را با وجود افتراق ظاهری در زمینه اعتقادی، زیر لوای یک تیتر و نگاه جمع می کند و آن تمایل درونی به «ابتذال» است و برای همین موضوع می توان به سراغ سخن و تمایلات جهت دار بسیاری از رسانه های خبری و کانال های زرد مجازی رفت! چکیده کلام داستان نویس «هیس» چنین است: «آنها با پشتیبانی از داستان و فیلم و نمایش‌های عامه‌ پسند و سطحی به دنبال ترویج آثار بدون دغدغه و بدون اندیشه و سر به راه هستند. چون فکر می‌ کنند آدم‌های اندیشمند و اهل فکر برای جامعه ما مضر هستند. آنها با دانایی سر سازگاری ندارند چون تصور می‌ کنند اهل اندیشه برای آنها دردسر سازند و آثار نباید مخاطب را به اندیشه و تعمق وادارد و نباید یک اثر برای مخاطب سوال و مسئله ایجاد کند!»

این داستان نویس درباره مختصات محصولات تولیدی در ایران که با نشان تقلبی «هنر» عرضه می شود، توضیح داد: «یکی از نشانه‌ های آثار مبتذل این است که به مخاطب‌ شان می‌ گویند لازم نیست به چیزی  فکر کنی چون کسانی دیگر جای تو فکر می‌کنند و برایت تصمیم می‌ گیرند پس چرا  با سوال کردن وقتت را تلف  می‌ کنی. به جای سوال کردن سعی کن بپذیری و سرگرم باشی. به نظر می‌ آید مروجین ادبیات و هنر مبتذل و سطحی، تحت تاثیر افکار حاکم بر بلوک شرق در گذشته هستند و هنوز هنر و ادبیات را مانند قبل، سد و رقیب خود می‌ دانند. برای خارج کردن رقیب هم، دست به هر کاری می‌ زنند. ابتدا آثار را از درون خالی می‌ کنند و بعد آنها را با سرگرمی و افکار و جهانی سطحی‌، مبتذل و پوسیده پر می‌ کنند و بعد با هیاهو این آثار را به عنوان کارهایی شاخص به جامعه ارائه می‌ کنند.»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5977/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو