یادی از موسیقی خاطره انگیز «زیر گنبد کبود»(آقای حکایتی) + فیلم

«بهرام دهقانیار» و تولید اولین آلبوم پس از 30 سال فعالیت

«بهرام دهقانیار» و تولید اولین آلبوم پس از 30 سال فعالیت
calendar دوشنبه 21 اسفند 1396 در 09:31
آینه نیوز: 30 سال فعالیت و انتشار یک آلبوم، آن هم در جامعه ای که برخی با ادعای هنرمندی، صبح یک اثر بیرون می دهند و عصر در انتظار خروجیِ تولید تازه خود هستند و متاسفانه این آثار کهنه و بی بهره از هنر در دنیای موسیقی، گوش های بسیاری یافته است. «بهرام دهقانیار» اما اعتقاد داشت که برای انتشار اولین آلبوم رسمی اش باید از مرز 30 سال تجربه کاری گذر کند و در نهایت هفته گذشته، نخستین آلبومش را با نام «بشنو از نو» رونمایی کرد.

آینه نیوز: 30 سال فعالیت و انتشار یک آلبوم، آن هم در جامعه ای که برخی با ادعای هنرمندی، صبح یک اثر بیرون می دهند و عصر در انتظار خروجیِ تولید تازه خود هستند و متاسفانه این آثار کهنه و بی بهره از هنر در دنیای موسیقی، گوش های بسیاری یافته است. «بهرام دهقانیار» اما اعتقاد داشت که برای انتشار اولین آلبوم رسمی اش باید از مرز 30 سال تجربه کاری گذر کند و در نهایت هفته گذشته، نخستین آلبومش را با نام «بشنو از نو» رونمایی کرد.

سازنده موسیقی مجموعه های خاطره انگیزی همچون «خونه مادربزرگه»، «همسران»، «پدر سالار»، «خانه سبز» و «زیر گنبد کبود» که چند اثر محدود اما شاخص در حوزه موسیقی پاپ همانند «پرنده» با صدای مانی رهنما دارد، در گفت و گو با روزنامه اعتماد درباره دلایل سال ها دوری اش برای تولید آلبوم، گفت: «من یک وسواس کاری ویژه دارم که ترجیح داده‌ ام تا قالب شخصی خودم را در آهنگسازی پیدا نکرده‌ام به انتشار آلبوم فکر نکنم. مضاف براینکه در این دوران سفرهای خارج از کشور، تدریس مداوم شاگردان و کارهایی از این قبیل به من اجازه و فرصت انتشار آلبوم مستقل را نمی داد. اما در شرایط امروز به خصوص با این شیوه‌ ای که مُد شده و هر کس، هر کار متوسط رو به ضعیفی را تولید و بلافاصله منتشر می کند، من هم ترغیب شدم که کار کنم

دهقانیار که مدتی برای تحصیل در کنسرواتوار فرانکفورت از ایران دور بود، به درستی و برخلاف بسیاری دیگر از هنرمندان به تمایز میان تلاش برای تولید اثر هنری مستحکم با ارجاع منتقد به سلیقه ای بودن اثر پرداخت و گفت: «من ٣٠ سال ایستادم تا کاری که انجام می‌ دهم آن قدر دلیل و برهان پشتش باشد تا اگر کسی آن را نقد کرد جوابی درخور برایش داشته باشم. نباید جوابم احساسی باشد و بگویم چون دلم خواست این کار را کردم. آدم آکادمیک که این طور جواب نمی‌دهد. کسانی که مثل من فکر می‌ کنند، ممکن است تولید هنری کمتری داشته باشند اما اثری که به وجود می آورند فرهنگ موسیقی این مملکت را تحت تاثیر قرار می دهد. در غیر این صورت ساده است که یک روز در اوج باشی و روز دیگر از بین بروی. من معتقدم باید آلبومی تولید کرد که اگر یک اروپایی هم به عنوان یک کالای فرهنگی ایرانی آن را شنید، درکش کند.»

اما نکته جالب در گفته های «دهقانیار»، درباره چگونگی انتخابش به عنوان آهنگساز مجموعه خاطره برانگیز «زیر گنبد کبود»(آقای حکایتی) است که این نوازنده و آهنگساز شناخته شده، گفت: « من بهرام شاه محمدلو را زمانی که برای ضبط بخش کُر «خونه مادربزرگه» به استودیو ضبط ١١٠ تلویزیون آمده بود، دیدم و بارقه‌ های این کار از همانجا شکل گرفت. در آن دوران چون این موسیقی کاملا با سینتی‌ سایزر ساخته شده بود، به نظر همه بامزه می آمد. چون آن سیستم و استفاده از اصوات آن به نوبه خود در آن زمان مدرن و تازه بودند. من با بدبختی این سینتی سایزرها را به تلویزیون می‌ بردم چون کسی تا به حال آنها را ندیده بود و جلوی درب ایراد می گرفتند و می‌ ترسیدند بمب باشد! حقیقتا نمی توانم بگویم چرا این کارها گرفت چون همان زمان کارهای دیگری هم وجود داشت که شنیده می‌ شدند؛ کارهایی که مربوط به شرایط سیاسی- اجتماعی آن دوران بود.»

لازم به ذکر است توجه به موسیقی خاطره انگیز «زیر گنبد کبود» در تیتراژ فیلم تجربی و نوستالژیک «316» و توسط گروه های دیگر موسیقی صورت گرفت و بازآفرینی شد.

تیتراژ خاطره انگیز مجموعه «زیر گنبد کبود» که در انتهای دهه 60 و ابتدای دهه 70 از تلویزیون پخش می شد

 

 

 

 

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5974/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو