موزیسین ایرانی فیلم اسکاری «کودک خاموش» روح موسیقی در آثار فرهادی را تحسین کرد

فرهادی به شکلی از موسیقی استفاده می‌ کند که درس است

فرهادی به شکلی از موسیقی استفاده می‌ کند که درس است
calendar یکشنبه 20 اسفند 1396 در 09:38
آینه نیوز: «امیر کنجانی»؛ آهنگساز، رهبر ارکستر، وضعیت پرداز (Situation maker)و طراح پرفورمنس که هفته گذشته همراه با فیلم کوتاه «کودک خاموش» به افتخار کسب جایزه اسکار رسید، تحصیلات آهنگسازی خود را در کنسرواتوار ترینیتیِ‌ لندن و انستیتو کالیفرنیا در زمینه آهنگسازی معاصر ‌و پرفورمنس ادامه داده است و در سالِ 2011 برنده بورسیه مدرسه دارتینگتن شد.

آینه نیوز: «امیر کنجانی»؛ آهنگساز، رهبر ارکستر، وضعیت پرداز (Situation maker)و طراح پرفورمنس که هفته گذشته همراه با فیلم کوتاه «کودک خاموش» به افتخار کسب جایزه اسکار رسید، تحصیلات آهنگسازی خود را در کنسرواتوار ترینیتیِ‌ لندن و انستیتو کالیفرنیا در زمینه آهنگسازی معاصر ‌و پرفورمنس ادامه داده است و در سالِ 2011 برنده بورسیه مدرسه دارتینگتن شد.

به گزارش «موسیقی ما»، آهنگساز جوان و خلاق ایرانی که در آنسوی مرزها صاحب افتخارات و تجربیات ارزشمندی است، درباره ساخت موسیقی فیلم اسکاری «کودک خاموش»، گفت: «به ‌طور کلی کم موسیقی فیلم کار نمی ‌کنم و فعالیت در این زمینه اولویت اولم نبوده است؛ چون پیروی از خواسته‌ های کارگردانان بسیار سخت است و نیاز به یک از خودگذشتگی دارد که من در خودم سراغ ندارم.(خنده) قرار بود موسیقی این فیلم را یک آهنگسازی که پیش از این نامزد بفتا هم شده بود، بنویسد؛ اما کارگردان از طرحِ او خوشش نیامده بود و نوشتنِ این قطعه به من پیشنهاد شد. به من گفتند که یک روز وقت داری تا موسیقی یک دقیقه‌ ای تیتراژ را بسازی. تیتراژ  این فیلم مهم ‌ترین بخش فیلم است. چند ثانیه‌ اول را که دیدم؛ تم و فضای ارکستراسیون به ذهنم الهام شد، معمولا اینطور پیش نمی‌ آید؛ اما اینجا الهه وحی موسیقی‌ به دادم رسید (خنده) اصولا این الهه، به داد آهنگسازن ناتوان می‌ رسد! روی همان تم 24 ساعت نخوابیدم و کار کردم  و جواب داد. باید اضافه کنم، ما در دانشگاه، هر هفته باید برای «رقص مدرن و باله» موزیک می‌ نوشتیم و همان به من کمک کرده بود تا تکنیک و دستم تند شود.البته به نظر خودم هنوز خیلی‌ کند هستم به نسبت آهنگسازان خوب. استعداد خریدنی نیست؛ اما در عین حال تنها با استعداد هم نمی ‌شود یک شبه؛ یک دقیقه موسیقی را تحویل دهید و تمرین در این زمینه بسیار موثر است

اما نکته شگفت انگیز در میان صحبت های «امیر کنجانی»، توجه به موسیقی آثار فیلمسازی است که چندان تابع استفاده از «موسیقی متن» در فیلم هایش نیست.سازنده موسیقی فیلم «کودک خاموش» در پاسخ به این که کدامین فیلمساز ایرانی به درستی از «روح موسیقی» در آثارش استفاده می کند، عنوان کرد: « اگر نظرم را بگویم ، شوکه خواهید شد. در ایران اصغر فرهادی به شکلی از موسیقی استفاده می‌ کند که درس است. او در «چهارشنبه سوری» با طراحی صدای تقرقه‌ ها لحظه ‌به لحظه فضا را شکل داده است و این کار را در «درباره‌ الی» با صدای دریا انجام داده است، همان کاری که ما با لایت موتیف می ‌کنیم. من در کلاس‌ هایم به شاگردانم، توصیه می ‌کنم که پرولانگیشن  Prolongation اصغر فرهادی را جدی بگیرند. اجرای تداوم فضا، در اثر هنری (از سینما، موسیقی‌ تا پرفومنس) استادی می ‌خواهد. شاید جاهایی میرکریمی، مجیدی، ابراهیمیان و یکی‌ دو کارگردانی که گویا نمی‌ شود در ایران نامشان را برد(خنده) هم استفاده‌ ی بسیار درستی از موسیقی کرده اند؛ البته  این نظر را خاضعانه از طرف من بشنوید، بدون هیچ ادعایی و بیشتر شاید به بیان سلیقه بشود آن را تشبیه کنیم.»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5960/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو