به پیشواز «نودمین جایزه اسکار»؛

آیا باز هم روشنای توجه اسکار به سمت تیره پوستان خواهد بود؟

آیا باز هم روشنای توجه اسکار به سمت تیره پوستان خواهد بود؟
calendar یکشنبه 06 اسفند 1396 در 15:56
آینه نیوز: در حالی که بعد از انتخاب برگزیده های های جشنواره شصت و هشتم برلین به مهم ترین اتفاق سینمایی یعنی برگزاری جشن سالانه اسکار نزدیک می شویم، پیش بینی صاحبان نودمین اسکار با توجه به ترکیب امسال نامزدها و موفقیت های برخی فیلم ها و عوامل در فصل جوایز نمی تواند چندان دشوار باشد...

سرویس سینمای جهان «آینه نیوز»- مرتضی اسماعیل دوست: در حالی که بعد از انتخاب برگزیده های های جشنواره شصت و هشتم برلین به مهم ترین اتفاق سینمایی یعنی برگزاری جشن سالانه اسکار نزدیک می شویم، پیش بینی صاحبان نودمین اسکار با توجه به ترکیب امسال نامزدها و موفقیت های برخی فیلم ها و عوامل در فصل جوایز نمی تواند چندان دشوار باشد؛ ترکیبی از موفقیت های حاصل شده در جشن ها و جشنواره های سالانه، موضوعات حساسیت برانگیز و اتفاقات پیرامونی که می تواند برخی را صاحب اسکار کرده و برخی از بهترین های سال سینمایی را از دست یابی به آن محروم نماید.

به گزارش آینه نیوز، در حالی که به تاریخ 4 مارس نزدیک می شویم، باید از حالا مهم ترین مجسمه های اسکار را در دست عوامل فیلم های «شکل آب»، «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» و «برو بیرون» یافت. هر چند تازه ترین ساخته «نولان» هم می تواند در بخش های فنی به همراه فیلم قابل توجه ی بصری «بلیدرانر 2049» صاحب بیشترین شانس برای تصاحب جوایز اسکار باشد. همچنین در بخش فیلم های غیرانگلیسی زبان اسکار 2018 باید بیشترین شانس را به فیلم سوئدی و خوش ساخت «The Square» داد که دیگر سایه فیلم گلدن گلوبی «In the Fade» را هم در میان رقبای اسکار نمی بیند و دیگر نامزدهای این بخش و حتی فیلم «بی عشق» زویاگینتسف بعد از فیلم نخل طلاییِ «مربع» از شانس های برابر برای رقابت برخوردار هستند.

به گزارش آینه نیوز، امسال برای انتخاب بهترین بازیگران نقش های اصلی زن و مرد هم اگر چه همانند همیشه رقابتی سخت میان بازیگران خلاق سینمای جهان وجود دارد و با وجود این که در میان نامزدها غول های بازیگری یعنی دنیل دی لوییس و دنزل واشنگتن و مریل استریپ حضور دارند، باید شانس نخست اسکار بازیگری مرد را برای ایفای نقش خاص وینستون چرچیل در فیلم «Darkest Hour» برای «گری اولدمن» متصور شد و در بخش بازیگران نقش اصلی زن اگر تنها ملاک قضاوت، هنر بازیگری باشد انتخابی به غیر از «فرانسیس مک دورمند» برای فیلم شگفت انگیز «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» می تواند غیرمنصفانه باشد.

در شاخه کارگردانی، رقابتی نفس گیر حکمفرما خواهد بود و در حالی که «نولان» و آثارش همیشه در راستای شوق و سلیقه اسکاری ها قرار داشته است، رقابت اصلی را باید میان «گیرمو دل تورو» و «جوردن پیل» جوان دانست، در حالی که «پل توماس اندرسون» امیدوار است بالاخره توجه اسکاری ها را به خود بدوزد اما اگر به روند اتفاقات سینمایی سال 2017 رجوع کنیم، کفه ترازو به سمت «گیرمو دل تورو» خواهد بود. در بخش کارگردانی، عدم نامزدی «مارتین مک دونا»ی خلاق و گزیده کار هم از آن انتخاب های سوال برانگیز آکادمی است.

در بخش جایزه «بهترین فیلم» اگر چه رقابت اصلی میان «شکل آب» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» خواهد بود اما نمی توان از ماهیت و ویژگی های خاصی که فیلم «Get Out» برای کسب اسکار دارد غافل شد؛ انتخابی که می تواند ادامه ای از توجه ی سال گذشته سیاستگذاران اسکار به تیره پوستان باشد و «برو بیرون» را هم همانند «مهتاب» در شب جوایزِ اسکار مهتابی کند. در این بخش انتخاب فیلم هنری تر «Lady Bird» در دوردست ترین شانس برای کسب مجسمه اسکار خواهد بود.

در میان انیمیشن ها، « Coco» بیشترین بخت را خواهد داشت و در بخش «فیلمنامه اقتباسی» باید شانس بیشتر را برای «Mudbound» در نظر گرفت. مضامین و سرنخ های مورد پسند اسکاری ها همچون جنگ جهانی و نژادپرستی و حقوق مدنی در این فیلم مشهود است و از سویی فیلمی است که پشت صحنه لازم برای توجه را دارد و اقبال منتقدان را هم پیشتر داشته است. در رتبه بعدی شانس اسکار در این بخش باید فیلمنامه «مرا با نام خودت صدا کن» را در نظر گرفت. هر چند اگر تنها نگاه سینمایی در این ارزیابی حاکم باشد نباید از «لوگان» به سادگی گذشت. برای اسکار «فیلمنامه اورجینال»، «Get Out»(برو بیرون) بیشترین بخت را دارد؛ هر چند رقابت 2 فیلم مهم سال 2017 یعنی «شکل آب» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» باز هم برقرار است.

در نقش بازیگران نقش مکمل و در قسمت زنانه باید رقابت را میان «الیسون جنی» برای فیلم « «I, Tonyaو «مری جی بیلگ» برای فیلم «Mudbound» در نظر گرفت. پیش بینی جایزه اسکار «نقش مکمل مرد» قدری دشوارتر است و شاید بتوان برنده را از میان بازیگران فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» یعنی «وودی هارلسون» و «سم راک ول» یافت.
حالا سینماگران و سینمادوستان جهان منتظر پایان رقابت های المپیک ‌زمستانی در کره جنوبی و شروع به کار جشنی هستند که با همه حواشی ها و برخی انتخاب های سوال برانگیزش حتی برای رسانه های مخالف خوان داخلی هم جذابیت هایی برای توجه و البته نقد دارد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5842/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو