نگاهی به مهم ترین آثار و قابل توجه ترین سینماگران حاضر در «شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین»

فیلم هایی جنون آمیز و نام هایی وسوسه برانگیز

فیلم هایی جنون آمیز و نام هایی وسوسه برانگیز
calendar یکشنبه 29 بهمن 1396 در 10:12
آینه نیوز: در حالی که از پنج شنبه هفته پیش، «شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین» با حضور سینماگران شناخته شده و مشتاقان سینما و با انیمیشنی از فیلمسازی شاخص چون «وس اندرسون» آغاز شده است، حضور و شناسایی برخی از سینماگران جوان و ناشناخته در این رویداد قابل توجه می باشد. مطلب پیش روی نگاهی متفاوت و اجمالی درباره فیلمسازان خلاق اما پنهان مانده در نزد مخاطبان سینمایی کشورمان دارد که امسال با آثاری جدید در برلین 2018 حاضر هستند.

سرویس سینمای جهان «آینه نیوز»- مرتضی اسماعیل دوست: در حالی که از پنج شنبه هفته پیش، «شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین» با حضور سینماگران شناخته شده و مشتاقان سینما و با انیمیشنی از فیلمسازی شاخص چون «وس اندرسون» آغاز شده است، حضور و شناسایی برخی از سینماگران جوان و ناشناخته در این رویداد قابل توجه می باشد. مطلب پیش روی نگاهی متفاوت و اجمالی درباره فیلمسازان خلاق اما پنهان مانده در نزد مخاطبان سینمایی کشورمان دارد که امسال با آثاری جدید در برلین 2018 حاضر هستند.

به گزارش آینه نیوز، «جزیره سگ‌ ها» فیلم افتتاحیه جشنواره شصت و هشتم برلین، به دلیل اعتبار و جایگاه «وس اندرسون» انقدر شناخته شده است که نیاز به توضیح اضافه نداشته باشد. در بخش رقابتی برای تصاحب خرس طلای این دوره، فیلمسازان شناخته شده دیگری چون «گاس ون سنت» حضور دارند؛ «نگران نباش، او پیاده خیلی دور نخواهد شد» تازه ترین ساخته ی صاحب نخل طلای کن است که از ساندنس راهی برلین شده و شاید عزیمت دوباره برای سینماگر خوشفکری باشد که سال ها است از دوران اوجش فاصله گرفته است. همچنین انتظار می رود که فیلم «Unsane»؛ آخرین ساخته ی استیون سودربرگ که البته در خارج از بخش رقابتی حضور دارد، همراه با استقبال قابل توجهی در برلین امسال باشد.

برلینی ها باید امسال هم صبر پیشه کنند تا به تماشای تازه ترین ساخته ی «لاو دیاز»؛ فیلمساز نامتعارف فیلیپینی بنشینند که در بخش رقابتی برلین 2018، اولین نمایش جهانی فیلم «فصل شیطان» را پشت سر خواهد گذاشت. «لاو دیاز» که در سال های اخیر به دلیل کسب جوایزی معتبر از فستیوال هایی چون ونیز در سینمای جهان شهره شد، معروف به ساخت آثاری کند و چند ساعته می باشد. برای نمونه 2 سال پیش فیلم انقلابی «لالایی برای راز غم ‌انگیز» در برلین از صبح آغاز و بعد از یک وقفه برای صرف نهار و استراحت تا شب به طول انجامید و حالا اگر فرض کنیم که چنین فیلمی در جشنواره ای داخلی همچون «بین الملل فجر» به نمایش درآید، مخاطبان چه بلایی بر سر فیلمساز بینوا درخواهند آورد! اما برلینی ها با خرس نقره‌ ای بخش جایزه آلفرد باور این فیلم را بدرقه کردند. «لاو دیاز» امیدوار است که خاطره شیرین کسب شیر طلای ونیز با فیلم حدودا 4 ساعته ی «زنی که رفت» در سال گذشته را امسال با خرس طلا برای «فصل شیطان» تکرار کند. «مالگوژاتا شوموفسکا»؛ کارگردان لهستانی که پیشتر در همین برلین با فیلم دیدنی «بدن» جزو پدیده ها محسوب شد و خرس نقره ای بخش کارگردانی را گرفت، امسال با فیلم «قیافه» در فستیوال برلین حاضر است و باید منتظر ماند و فیلم جدید را پس از چندی دید تا دریافت که ساخته جدید این فیلمساز نیز به لحاظ کیفیت بسان اثر قابل تامل پیشینش خواهد بود.

«بنوا ژاکو»؛ کارگردان فرانسوی که سال گذشته هم با فیلم قابل تحسین و بازسازی شده ی «خاطرات یک خدمتکار»-داستانی که پیشتر توسط لوئیس بونوئل ساخته شده بود- در فستیوال برلین حاضر بود، امسال با فیلم «ایوا» در شصت و هشتمین دوره و در بخش رقابتی شرکت کرده است و می تواند یکی از شانس های کسب جایزه باشد. از سویی مشتاقان به هنرنمایی همیشه قابل تحسینِ «ایزابل هوپر» به دلیل حضورش در این فیلم، می توانند پیگیر «ایوا» باشند.

اما یک فیلمساز خاص برای فیلم بین های جدی سینما در جشنواره ی در حال برگزاری «برلین» حاضر است و لازم به معرفی در این یادداشت می باشد. «الکسی گرمن جونیور»؛ فیلمساز جوانی که با ساخت فیلم «زیر ابرهای الکتریکی» نشان داد تنها به واسطه پدر فیلمساز و پدر بزرگ نویسنده ی «روس»ش نباید به او توجه کرد و بارقه هایی از خلاقیت در وی قابل دریافت است. امسال «گرمن جونیور» با فیلم «دولاتوف» در بخش اصلی فستیوال برلین رقابت می کند. آلمانی ها هم جدا از ریاست «تام تیکور»؛ فیلمساز شناخته شده شان در هیات داوران بخش رقابتی بین الملل، در بخش آثار مسابقه نیز نمایندگی دارند؛ از جمله «فیلیپ گرونینگ» که با مستند ارزنده «در سکوت سرشار» درهای تصویرش را به سوی صومعه و فرقه ای متفاوت گشوده بود و در شصت و هشتمین دوره با فیلم «نام برادرم رابرت است و او یک احمق است» به دنبال تصاحب خرس طلا است.

جدا از بخش رقابتی برلیناله، می توان ردیابی آثاری از فیلمسازان گمنام با رهیافتی شگفت انگیز را از «برلین» گرفت، همان گونه که با تماشای بسیاری از آثار دوره های پیشین و مثلا فیلم های جشنواره سال گذشته شاهد یک جنس متفاوت از سینمای مدرن بوده ایم. از این رو در شصت و هشتمین دوره برلین و در بخش های مختلفش باید در انتظار ظهور آثار جدیدی از فیلمسازان جوان و ناشناخته اما خلاق باشیم. مثلا در بخش قابل توجه ی «پانوراما»ی برلیناله که 47 فیلم شامل 20 فیلم در بخش «پانوراما دوکومنته» و 27 فیلم داستانی در بخش «پانوراما اسپشیال» حضور دارند، می توان نام هایی تازه جست اما به طور حتم سرشناس ترین کارگردان، «کیم کی-دوک»؛ فیلمساز تجربه گرایی است که در ایران هم برای سینمایی ها آشنا است و امسال با «انسان، فضا، زمان و انسان» در برلین حاضر است. زندگی و آثار عجیب فیلمساز معتبر کره ای و سوژه خاصی که برای فیلم تازه اش انتخاب کرده است، توجهات مخاطبان سینمای جهان را به سمتش معطوف می کند. عنوان گذاری فیلم یادآور اثر قابل تامل «بهار، تابستان، پاییز، زمستان...و بهار» است و از سویی یادآور فیلم «زمان» کیم کی-دوک خواهد بود. در همین بخش نخستین اکران جهانی تازه ترین فیلم «تیمور بکمامبتوف» با عنوان «پروفایل» خواهد بود؛ فیلمساز قزاقِ فعال در سینمای تجاری هالیوود که آخرین بار بازسازی ناموفقی از «بن هور» مشهور داشت.

به گزارش آینه نیوز، تازه ترین فیلم «کیوشی کوروساوا»، فیلمساز موفق ژانر وحشت با عنوان «بدیمن» در جشنواره امسالِ برلین نمایش داده می شود که اولین نمایش اروپایی اش می باشد. «کیوشی کوروساوا» در دوره پیش جشنواره بین الملل فجر با فیلم «مخوف» حضور داشت. «اورسولا مایر»؛ کارگردان سوئیسی نیز با تازه ترین فیلمش به نام «موج ‌های شوک-خاطرات ذهن من» در شصت و هشتمین دوره حاضر است. این فیلمساز نوظهور ارتباط تنگاتنگی با برلینی ها دارد و 2 سال پیش داور آثار فیلم اولی بود و 6 سال پیش با فیلم «خواهر»ش جایزه ویژه فستیوال برلین را تصاحب کرد؛ فیلم متفاوتی که نماینده سوئیس در اسکار آثار غیرانگلیسی زبان هم شده بود. حضور «ادریس البا»ی بریتانیایی که بیشتر به عنوان مجری و بازیگر شناخته می شود، با فیلمی تحت عنوان «یاردی» در بخش پانورامای امسالِ برلیناله هم جالب است.

 ایرانیان برای تعیین سرنوشت تازه ترین فیلم «مانی حقیقی» انقدر مشتاق هستند تا بیشترین توجه را در میان مدعیان کسب «خرس» به «خوک» داشته باشند؛ فیلمی که بعد از 2 تجربه کاملا متفاوت «اژدها وارد می شود» و «50 کیلو آلبالو» می تواند زاویه نگاه جنون زده فیلمساز ایرانی را نمایان کند؛ فیلمسازی که نشان داده برخلاف آثار معمول سینمای ایران علاقمند به گام نهادن در دل اتفاقات تازه و کاملا متمایز سینمایی است و به طور حتم «خوک» از این منظر می تواند تماشایی باشد و «مانی حقیقی» بعد از عدم کامیابی «اژدها» برای تصاحب «خرس» حالا با «خوک» به دنبال زورآزمایی دوباره در «برلین» است. سینمای ایران در بخش های دیگر نیز نمایندگانی دارد؛ «هجوم» که پیشتر در «آینه نیوز» و طی گفت و گویی مفصل با «شهرام مکری»(اینجا را ببینید) حسابی درباره اش بحث شد و نیز «درساژ» که یک فیلم تین ایجری است و ساختاری مدرن درباره یک زندگی در حومه شهر تهران دارد و «پویا بادکوبه» با اولین فیلمش نشان داد که ساختار سینمایی را می فهمد؛ فیلمی که درباره عدم ارتباط گیری «گلسا»؛ دختری نوجوان با خانواده و محیط سرد پیرامونش می باشد. فیلم قابل تامل و ارزنده مکری در بخش پانوراما و فیلم «درساژ» به همراه «هندی هرمز» ساخته «عباس امینی» در بخش نسل نو حضور دارند. عباس امینی؛ کارگردان تجربه گرا 2 سال پیش با فیلم «والدراما» در همین بخش برلین حضور داشت؛ فیلمی درباره هجرت ناخواسته نوجوانی جنوبی به تهران که در گروه «هنر و تجربه» نیز اکران شد. چند فیلمساز ایرانی مقیم خارج از کشور نیز در شصت و هشتمین جشنواره برلین حاضر هستند؛ «آرش نصیری» با «شهر قصه ها» در بخش فیلم های کوتاه حاضر است و «بابک جلالی» هم با فیلم «سرزمین» در بخش پانورامای برلیناله حضور دارد.

به گزارش آینه نیوز، در بخش ویژه برلیناله 2018 فیلمساز کمتر شناخته شده اما نسبتا خلاقی همچون «ایزابل کوشت» حضور دارد که البته آثارش در ایران نسبت به اسمش شناخته شده تر است! برای نمونه از میان آثار معروفش می توان به فیلم هالیوودی «Elegy» با بازی بن کینگزلی و پنه لوپه کروز اشاره کرد. «کتابفروشی»؛ تازه ترین ساخته «ایزابل کوشت» پیشتر چند جوایز معتبر از «گویا»(اسکار اسپانیایی) و گوتنبرگ و البته «جایزه بهترین اقتباس سینمایی» در سال 2017 را از نمایشگاه معتبر کتاب فرانکفورت گرفته است. فیلمساز بارسلونیایی که مهم ترین آثارش به زبان انگلیسی است، در «کتابفروشی» به سراغ رمانی از «پنلوپه فیتز جرالد»؛ نویسنده بریتانیایی رفته است. در این بخش انتخاب فیلم «شاهزاده خوشحال» از «روپرت اورت»؛ بازیگر غیرمتعارف می تواند از آن انتخاب های شائبه برانگیز قلمداد شود. «اورت» در اولین فیلمش نگاهی کمیک به زندگی شاعری چون «اسکار وایلد» دارد و به جز کارگردانی ایفاگر نقش شاعر ایرلندی است.

 

شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین از سویی دیگر هم می تواند قابل پیگیری باشد؛ چرا که به آخرین سال های دوره مدیریتی «دیتر کاسلیک» می رسیم و از سویی جمعی از فیلمسازان شناخته شده همچون «فاتح آکین» که کشف همین فستیوال به حساب می آیند، خواستار پوست اندازی «برلین» بعد از اتمام دوران «کاسلیک» در سال 2020 شده اند. مدیری که که از سال 2001 جایگزین موریتز دهادلن شد و می توان گفت در تاریخ برپایی این فستیوال بسیار نقش آفرین بوده و شکلی متمایز به این رویداد سالیانه بخشیده است؛ از جمله افزایش حضور سلبریتی‌ ها که همراه با آورده اقتصادی مطلوبی برای آلمانی ها شده است. هر چند گرایشات غیرسینمایی این مدیر علاقمند به رفتارهای پوپولیستی؛ از برخی انتخاب های مشکوک برای اعطای جوایز تا اضافه کردن بخش هایی غیر سینمایی، اعتبار فستیوال برلین در سال های اخیر را کاهش داد و برخی فیلمسازان بزرگ را تا چند ماهی بعد از فوریه و آغاز جشنواره کن به انتظار نشاند! با این حال هنوز برلین به حساب دوره های باشکوهش و به بهانه کشف و شناخت از فیلمسازانی ناشناخته برای اهالی سینما در میان انواع فستیوال های نه چندان درجه یک، ویژه می باشد. حالا باید تا روز یکشنبه 6 اسفند (25 فوریه) صبر کرد تا با صاحبان امسال خرس های طلایی و نقره ای آشنا شویم.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5772/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو