تصویر ستاره‌ ها در تبلیغ محصولات چقدر می ارزد؟

اهالی فوتبال در بازار تبلیغات گوی رقابت را از سینمایی ها ربودند

اهالی فوتبال در بازار تبلیغات گوی رقابت را از سینمایی ها ربودند
calendar شنبه 28 بهمن 1396 در 16:32
آینه نیوز: روزی تصویرشان در تبلیغ محصولات ممنوع بود و برخی «تبلیغات» را دور از مرتبه «قهرمان» می دانستند اما از رضا زاده تا کودک مهناز افشار پیوند تبلیغات همچنان برقرار است و این روزها «گلزار» در تبلیغات تلویزیونی هر کاری برای رسیدن به سبد بازار انجام می دهد و برادران «خسروی» با تبلیغ آبمیوه بیشتر از فضای کنسرت، پشت شیشه سوپرمارکت های شهر به چشم می خورند. اما در رقابت میان ورزشکاران پُرطرفدار با استارهای سینما کدام یک بیشتر در بازار رقابت کاسب هستند؟!

آینه نیوز: روزی تصویرشان در تبلیغ محصولات ممنوع بود و برخی «تبلیغات» را دور از مرتبه «قهرمان» می دانستند اما از رضا زاده تا کودک مهناز افشار پیوند تبلیغات همچنان برقرار است و این روزها «گلزار» در تبلیغات تلویزیونی هر کاری برای رسیدن به سبد بازار انجام می دهد و برادران «خسروی» با تبلیغ آبمیوه بیشتر از فضای کنسرت، پشت شیشه سوپرمارکت های شهر به چشم می خورند. اما در رقابت میان ورزشکاران پُرطرفدار با استارهای سینما کدام یک بیشتر در بازار رقابت کاسب هستند؟!

به گزارش آینه نیوز، در حالی که از چهره های نه چندان مطرح تا استارهای سینما در حال انجام قرارداد برای استفاده از تصویر و اعتبارشان در انواع تبلیغات محصولات تولیدی اعم از محصولات خوراکی تا لوازم آرایشی و پُر زرق و برق هستند، در آن سوی میدان اهالی پُرطرفدار ورزش در حال فعالیت شدیدتری هستند و با توجه به این که تعداد طرفداران فوتبال بسیار بیشتر از تماشاگران سینما است، میدان رقابت در دست ورزشکاران قرار گرفته است. موشک اسبق هامبورگی با «دوغ» عکس یادگاری گرفته و هافبک قلدر و گلزن تیم رویایی 98 به سراغ «خمیر دندان» رفته است! در غیاب هرکول هایی چون «رضا زاده» و با توجه به موفقیت های چند سال اخیر فوتبالیست های ملی و به خصوص در گرماگرم «جام جهانی فوتبال» تنور اقتصادی آن ها این روزها گرم تر از همیشه شده است، به خصوص این که 2 سالی است دولت روحانی مجوز بازگشت دوباره ستاره ها را روی بیلبوردها صادر کرده است.

روزنامه سازندگی درباره دستمزد ستاره های قدیم و جدید فوتبال از قبال تبلیغات تجاری نوشت: «قبلا تنها جواد نکونام برای روغن موتوری به نام کاپیتان، مجوزی موقت از رسانه ملی و ارشاد گرفته شده بود. قراردادی که برای یک سال رقمی حدود 500 میلیون تومان برای کاپیتان وقت تیم ملی داشت و به نوعی سد شکن بود چون بعد از آن رضا گلزار و علی دایی با تصویب و ابلاغ مصوبه جدید، خیلی سریع روی بیلبوردها رفتند. ابتدا قرار بود تنها تبلیغات برای محصولات ایرانی آزاد باشد اما خیلی زود، آزادی برای کالاهای خارجی که نمایندگی داخلی داشتند هم اعمال شد و حالا تقریبا خیلی ها قراردادهای تبلیغاتی دارند یا در پروژه محبوب این روزها در علم تبلیغات یعنی «تبلیغات اثرگذار» سهمی داشته اند. حالا از کارلوس کی روش تا کریم باقری ،علی دایی، عابدزاده ، کیمیا علیزاده ، بهرام رادان ، رضا یزدانی ، سیروان و زانیار خسروی تا رضا گلزار را در تبلیغات تلویزیونی یا روی بیلبورد ها هستند و ارقامی که می گیرند ، کم هزینه مناسبی برای گذران زندگی شان شده است. گاه این قراردادها نجومی است مثل قرارداد کی روش اما به صرفه است برای شرکتی که قرارداد را بسته و گاه ارقامی ناچیز است برای برندهای کوچک و دارای مخاطب خاص.

اما بی شک گرانترین قرارداد تبلیغاتی میان یک ستاره و یک صاحب تبلیغ بین سرمربی تیم ملی و بانک سامان بسته شده. قراردادی که به نظر نمی رسد مدتش یک سال هم به طول بیانجامد اما کاملا هدفمند و برای بازه جام جهانی طراحی شده است. این بانک که پیشتر درست در سال ورود تیم ملی والیبال به لیگ جهانی قراردادی 15 میلیارد تومانی را با ستارگان والیبال داشت و حسابی دیده شد ، سال قبل به سراغ یک کوهنورد رفت و با رقمی نچندان بالا ، از عظیم قیچی ساز حمایت کرد و حالا در سال جام جهانی با کمپین «مربی باش» کی روش را بیش از آنکه به بازی های لیگ برود ، به همایش های استانی اش می برد. در تبلیغات تلویزیونی وادارش کرده بعد از 6 سال چند جمله ای را فارسی بگوید و اقلا در سال پایانی قراردادش کمی فارسی حرف زدن را نشان علاقمندانش بدهد. اگرچه مومنی مدیر روابط عمومی بانک سامان حاضر به گفت و گو با سازندگی نشد اما درباره این قرارداد ، اهالی فوتبال اخبار موثقی دارند. می گویند این تفاهم دو جانبه از رستوران لئون پایه گذاری شده است. برنارد عزرائیلیان که سابقه کار تبلیغاتی طولانی در دهه 70 با برندهای سرشناس صوتی و تصویری داشته است ، کارلوس کی روش را با بانک سامان مرتبط می کند. قراردادی که رقمش گفته شده حدود یک میلیون دلار است. این کمپین برای بانک سامان خیلی ارزان تر از تیم والیبال است اما به شدت دیده شده. نکته جالب اما این است که مهدی تاج هم بعد از دیدن بیلبوردهای کی روش در خیابان ها تازه در جریان قرارداد قرار گرفته اما او به سازندگی در این باره می گوید:«این قرارداد کاملا قانونی است و این اجازه را در بندهای توافقش با ما داشته و تخلفی انجام نداده است.» این قرارداد این روزها به سوژه منتقدان کی روش بدل شده است.

نزدیک ترین قرارداد بین ورزشی ها به کی روش را با فاصله ای چشمگیر،علی دایی دارد. او برای جدیدترین قراردادش که قرارداد با یک تاکسی اینترنتی است را به مبلغ 2 میلیارد تومان در سال بسته است. دایی از قدیم گرانترین ستاره فوتبال ایران بوده. او به دلیل دایره بزرگ رفقای تجاری اش همیشه گرانترین قراردادها را می بسته است. مثلا برای فعالیت و همکاری در هر یک از مجتمع های تجاری معروف تهران ، به او یک واحد می دهند تا نامش کنار آن مجموعه باشد. فعالیت های اقتصادی اش از بازار طلا در فرشته ، بولوار ارتش یا کریم خان تا رستوران داری در تجریش ، همه بر اساس توافق های اینچنینی بوده اند.

همین حالا ستاره های دیگری از ورزشی ها در تبلیغات هستند. مثلا کریم باقری خمیردندان بنسر را تبلیغ می کرد ، بی آنکه اثری از دندان هایش در تبلیغات باشد. او غیر از بیلبوردها در تبلیغات تلویزیونی این محصول هم حضور داشته . رقم قرارداد کریم را حدود 400 میلیون تخمین می زنند. احمدرضا عابدزاده هم دو تبلیغ مجزا در این مدت داشته که هر کدام شان رقم هایی حدود 300 میلیون برایش عایدی داشته اند.

علیرضا جهانبخش سفیر کلییر شده و قرار است به جای تبلیغات کریس رونالدو ، در زمان جام جهانی کلیپ های او از رسانه ملی پخش شود. این قرارداد رقمی 500 میلیونی دارد. فرمول تبلیغات مهدی مهدوی کیا و مهدی رحمتی با شرکت میهن هم به صورت فروش درصدی و رقم ثابت است که احتمالا به همین حدود 500 میلیون تومان در سال می رسد. این قرارداد اما یک توافق سه ساله است. از بین ورزشی ها شاید کمترین دریافتی را بهداد سلیمی و کیمیا علیزاده داشته اند که رقم قراردادهای شان حدود 100 میلیون تومان تخمین زده شده است.

مهدی مهدوی کیا یکی از سلبریتی هایی است که چند ماهی است تصاویرش را روی بیلبوردها در سطح شهر می بینیم. او که از ستارگان تیم ملی نوستالژیک جام جهانی 1998 فرانسه است این روزها به خاطر راه اندازی آکادمی فوتبال کیا و موفقیت های شاگردانش در عرصه های بین المللی مورد توجه است. این بازیکن پیشکسوت فوتبال درباره تبلیغات در دنیا و ممنوعیت چندساله آن در ایران می گوید: «بحث تبلیغات از طرف سلبریتی ها مخصوصا فوتبالیست ها در دنیا یک امر طبیعی است که در همه جای دنیا روند خیلی خوبی را داشته متاسفانه در کشور ما چندین دهه بود که این اتفاق نیفتاده بود و این راه برای بازیکنان فوتبال مخصوصا بسته شده بود و شرکت های خوب و معتبر هم از این مساله محروم بودند و نمی توانستند تبلیغات انجام دهند. مثل بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما می افتد این هم برخلاف اتفاقاتی که در دنیا در حال انجام است و باعث تعجب بود که چرا این مورد در کشور ما ممنوعیت داشت و این حق را از سلبریتی ها و مخصوصا فوتبالیست ها گرفته بودند.»

اما کاپیتان کیای معروف چه معیاری برای انتخاب و قبول پیشنهادات تبلیغاتی دارد. او دراین باره می گوید:«اول اصالت آن محصول خیلی مهم است. من درباره کاری که خودم انجام داده بودم شرکت میهن یکی از شرکت هایی است که سالهاست در ایران فعالیت دارد و کارنامه اش مشخص است. آقای پایداری شخصی است که از صفر شروع کرده. اصالت محصول خیلی مهم است که شما چه محصولی را تبلیغ می کنید. بالاخره فقط عدد و رقم و پول نیست. مردم باید به شما اعتماد کنند و محصولی که معرفی می کنید واقعا دارای کیفیت باشد و بعدها مشکلی برایش به وجود نیاید. این قرارداد دو ساله است و امیدوارم ادامه دار هم باشد چون اتفاقی که در کنار این کار رخ می دهد خیلی مهم است.»

مهدوی کیا در ادامه درباره اتفاقاتی که در کنار قرارداد با این شرکت برایش رخ می دهد می گوید:‌ «همانطور که می دانید من حدود سه سال است که آکادمی کیا را به وجود آورده ام و با توجه به اینکه تمام هزینه ها برای بچه ها به صورت رایگان است و بچه ها بیشتر از قشر محروم، از شهرستان ها و جاهای دورافتاده هستند، در هر صورت من باید هزینه های آکادمی را بدهم و یکی از دلایلی که این شرکت را انتخاب کردم این بود که خود جناب پایداری به کمک کردن به این بچه ها علاقمند بودند و خیلی برای من مهم بود که بتوانم امکانات بیشتری را در اختیار این بچه ها قرار بدهم و هر کاری هم می کنم در همین راستاست. اتفاق مهم دیگری هم که رخ داده چون بیشتر بچه ها از شهرستان و جاهای دورافتاده می آیند و شاید خانواده هایشان برای همراهی با آنها کارشان را از دست می دهند، شرکت میهن یک کار خیلی خوب انجام داده که خانواده های آنها می توانند در اولویت کار کردن در شرکت میهن قرار بگیرند و با توجه به مدارک و تحصیلاتی که دارند کاری را شروع کنند. این هم یک کار خیلی خوبی بوده که توانستیم با شرکت میهن به توافق برسیم و جا دارد که بابت آن تشکر کنم.»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5764/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو