آنان که جا ماندند و آنان که همچنان «فجر»ی می شوند

از «درساژ» تا «گرگ بازی» با طعم متفاوت سینما

از «درساژ» تا «گرگ بازی» با طعم متفاوت سینما
calendar شنبه 28 بهمن 1396 در 11:57
آینه نیوز: تماشای چند فیلم جامانده از جشنواره سی و ششم فجر که عمدتا مرتبط با فیلمسازان اولی بود، به تمامی نمایانگر این نگاه گردید که بسیاری از پدیده هایی که می توانستند با «فجر» خود را به سینمای ایران معرفی کنند، با حذف بخش «نگاه نو» و کاهش توجه به فیلمسازان جوان اولی به فرصتی از دست رفته تبدیل شدند؛ مجالی ناگشوده هم برای سینماگران نوظهور و هم برای سینمای ایران تا بتواند نشان دهد همچنان در جمع بزرگان، جوانانی دارد جویای سینما و سرشار از طعم فیلم و آفریننده لحظاتی که می تواند پیوندی میان سینمای ایرانی و سینمای مدرن باشد.

آینه نیوز- مرتضی اسماعیل دوست: تماشای چند فیلم جامانده از جشنواره سی و ششم فجر که عمدتا مرتبط با فیلمسازان اولی بود، به تمامی نمایانگر این نگاه گردید که بسیاری از پدیده هایی که می توانستند با «فجر» خود را به سینمای ایران معرفی کنند، با حذف بخش «نگاه نو» و کاهش توجه به فیلمسازان جوان اولی به فرصتی از دست رفته تبدیل شدند؛ مجالی ناگشوده هم برای سینماگران نوظهور و هم برای سینمای ایران تا بتواند نشان دهد همچنان در جمع بزرگان، جوانانی دارد جویای سینما و سرشار از طعم فیلم و آفریننده لحظاتی که می تواند پیوندی میان سینمای ایرانی و سینمای مدرن باشد.

به گزارش آینه نیوز، فرصت تماشای چند فیلم پذیرفته نشده از سوی هیات انتخاب جشنواره اخیر فجر که با همت سینماتک خانه هنرمندان فراهم شد و مشتاقانی به خود دید، گویای این نکته گردید که جشنواره فجر همچنان علاقمند به پیگیری فضایی محافظه کارانه از انتخاب فیلم ها تا اعطای سیمرغ ها است و هر چقدر تکذیب متولیان در پشت ابرهای مصنوعی مانع از تابش آفتاب حقیقت شود، باز نمی توان ماهیت جشنواره ای را که بیش از سینما می خواهد بیانیه صادر کند را از یاد برد. معضلی که تنها مرتبط با دوره اخیر و دبیر فعلی و هیات انتخاب و داوران سی و ششمین دوره نمی باشد و چارچوب زنگ زده این رویداد چنان ناکارآمد است که هر سینماگر دیگری هم از درگاهش عبور کند، ناچار به طی کردن مسیری بی گام و رفتاری برآمده از فسیل زده گی است.

آمار هر دوره از جشنواره فیلم فجر، موید این نکته می باشد که باید بسیاری از پدیده های سینمایی را در جایی به جز خروجی فجر پیدا کرد، از آن ها که پشت خط ماندند و فیلم هایی که مسافر جشنواره های خارجی گردیدند تا شاید افتخار کشف خود را از آنِ مدیران فستیوال های برون مرزی بیابند و به راستی در جهانی که نمی توان تصویر را در پستوی بی توجهی پنهان ساخت و هنر را به زنجیر توقیف درآورد، فیلم قابل و فیلمساز خلاق از هر کجا سایه حضورش را نمایان می سازد، حال با تصویر مجسمه های رنگین فستیوال ها باشد یا در میان هجوم آثار پشت خط مانده در اکران سینمایی. و سال گذشته حداقل 2 فیلم «آپاندیس» و «زرد»؛ یکی در ساحل امن مونترال و دیگری روی خط اکران چنین کردند و سال پیش روی نیز باید در انتظار فیلم ها و فیلمسازانی بنشینیم که نگاهی نو دارند، حتی اگر چنین بخشی را در مهم ترین جشنواره ملی نداشته باشند. در واقع تماشای فیلم های جوانان فیلمسازی که از توجه «فجر» بازماندند، حداقل گویای یک نکته بارز گردید که جنس آثار نسل نوی سینمای ایران بیش از پیش از جنس سینمای امروز جهان است؛ سینمایی که شاید به پسند ریش سفیدان در نیاید و خلاصه به نماهای لانگ شات و قصه گوییِ سه پرده ای نگردد، اما از جنس همین زندگی پُرتلاطم امروزی و رویاهای پیچیده اش می باشد و باید در همین فضا مورد قضاوت قرار گیرد.

به گزارش آینه نیوز، فیلم «درساژ»؛ اولین ساخته پویا بادکوبه که این روزها میهمان شصت و هشتمین فستیوال برلین است، هر چند دچار حفره هایی در فیلمنامه می باشد اما می تواند جهانی را که به دنبال توصیفش بوده را به درستی و بدون لکنت بیان کند. پویا بادکوبه برای نمایش جهان تنهای شخصیت خود به اندازه حرف می زند و فیلم «درساژ» با در اختیار داشتن ساختاری منسجم، همچون بسیاری از فیلم های دیگر اضافه ندارد. «درساژ» که ادامه مسیر نویسندگی «حامد رجبی» است را می توان ورژن دخترانه ی فیلم «فصل باران‌ های موسمی» دانست و این بار جهان فاصله مند دختری نوجوان با سیمای خشک و خشن فضای پیرامون دست مایه اثری سینمایی شده است.

«گرگ بازی» اولین ساخته سینمایی عباس نظام دوست اگر چه با بهره مندی از بازیگران مطرح چشم به اکران دارد، اما وجه رادیکالی اثر چنان است که باید از منظری تجربی به آن نگریست و فضای بازیگوشانه «نظام دوست» و جسارتش در ساخت بازنمایی واقعیت و دست مایه قراردادن یک بازی برای عزیمت به فضای معمایی و سرک کشیدن به چهره ی در نقاب مانده آدمیان، اگر چه در فضای امروز سینمای ایران نمی تواند چندان مشتریانی به خود ببیند اما قابل تامل و با وجود نواقصی، قابل تحسین است. از این رو که فیلمساز به وجه «شکل گرایی» نیز در توصیف نمایه نمایشی خود توجه کرده است.

در حالی که هنوز دیواری از تردید میان به داوری کشیدن آثار مستند نزد برجسته ترین اهالی سینمای ایران وجود دارد، هر دو سوی «مستندگرایان» و «فیلمسازان داستانی» با تکیه به «ادراک معلق واقعیت در سینما» به دنبال ارائه جهانی از وانموده ها هستند و تمایل به آثاری فلسفی-ذهنی در بازی خیال با واقعیت وارد بسیاری از تولیدات سینمایی شده است. «گرگ بازی» نیز اگر چه با گام هایی لنگان اما در مسیر «آگاهی و خودآگاهی» در زمینه پدیدارشناسی روح هگل حرکت می کند.

«یک کیلو و بیست و یک گرم»؛ اولین فیلم بلند سینمایی رحیم طوفان که حداقل در عنوان پیرو اثر ماندگار «اینیاریتو» است، روایتی از 3 زندگی به هم پیوسته می باشد که البته برجسته ترین وجه اش مرتبط با زنی خانه دار و همسردوست بوده که تلاش برای حفظ زندگی و نجات همسرش دارد. هر چند نقطه ثقل روایت بر دوش این بخش سوار گردیده اما چنان توجه نویسنده را به خود مشغول کرده که از 2 ضلع دیگر ماجرا غافل مانده است و در پایان نیز چند سکانس اضافی، خارج از مسیر فیلم به «یک کیلو و بیست و یک گرم» الصاق می شود. با این همه باید به توانایی های فیلمساز جوان در برخی از سکانس ها اشاره کرد و قدرت قصه گویی نویسنده را مورد توجه قرار داد.

«در وجه حامل» ساخته بهمن کامیار که تهیه کنندگی چند فیلم از جمله «سد معبر» را به عهده داشت و بیشتر از همه ی جامانده های جوان در روزهای اخیر سرو صدا به پا کرد، نکته تازه و دندان گیری ندارد و یک داستان اخلاقی را به شکلی گسسته روایت می کند اما با همین حال و روزش نسبت به برخی از آثار جشنواره اخیر فجر سرپاتر است. در واقع اگر چه هر جشنواره و هیات انتخاب و داورانش ملاک هایی برای درجه دهی به فیلم ها دارند، اما زنجیره برخی اتفاقات در چند دوره متوالی «فجر» و به خصوص هراس مدیران سینمایی و متولیان این جشنواره از بازی گرفتنِ آثاری جسورانه مساله ای فراتر از هر دوره و هر سیمرغی است.

پیدا است که هر رسانه و هر رویدادی اگر در جهان شناور امروز بخواهد همچنان دست به عصا راه برود، در نهایت زمین خواهد خورد و این مسیر نیاز به پاهایی پُرتوان دارد و «جشنواره فجر» نیز در مسیر چهل سالگی که فصلی مهم در هر شناسنامه ای است، باید از ژنده پوشی درآمده و لباسی تازه و همراستا با سینمای متفاوت امروز به تن کند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5756/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو