همراه با سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر- نقدی بر نامه ی ستایش آمیز دبیر جشنواره به نمایش کارگردانی نورچشمی!

توجه ویژه به «روز عقیم» در جشنواره ای عقیم مانده!

توجه ویژه به «روز عقیم» در جشنواره ای عقیم مانده!
calendar شنبه 30 دي 1396 در 09:17
آینه نیوز: از روز پنج شنبه 28 دی ماه، سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش آثاری در تماشاخانه های مختلف تهران آغاز به کار کرد. «جشنواره تئاتر فجر» فرصتی مهم است برای بررسی وضعیت تئاتر در طی سال و رویکرد اتخاذ شده از سوی مسئولان هنرهای نمایشی و از این رو «آینه نیوز» به شکل جدی پیگیر جشنواره بوده و طی گزارشاتی به بررسی سطح کیفی آثار و شکل برگزاری مهم ترین رویداد تئاتری کشور خواهد پرداخت. اما انتشار یادداشتی ستایش آمیز از سوی «فرهاد مهندس پور»؛ دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی ابهامات بسیاری را برمی انگیزد و موجب تعجب بسیار می شود. چرا که معمول و عقلانی نمی باشد که مسئول اصلی برپایی رویدادی به شکلی خاص و به طور شفاهی یا کتبی از اثری حمایت کند...

سرویس تئاتر آینه نیوز: از روز پنج شنبه 28 دی ماه، سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش آثاری در تماشاخانه های مختلف تهران آغاز به کار کرد. این که تناسب عنوان جشنواره با وضعیت نمایش آثاری که پیش از این در طی سال روی صحنه رفته یا تقارن با روزهای جشنواره یافته است تا چه حد می تواند درست و منطقی باشد، مساله ای قابل ذکر است چرا که به جز چند اثر میهمان، عمده آثار به نمایش درآمده در هر دوره جشنواره را نمایش هایی دربرمی گیرد که برای اهالی پیگیر تئاتر اتفاقی تازه به شمار نمی آید و حال و هوای شهر به جز چند بیلبورد به تماشا درآمده و چند شکلک! چسبیده به زمین نمایانگر رویدادی خاص و خارج از حال و هوای معمول تئاتر نمی باشد.

به گزارش آینه نیوز، «جشنواره تئاتر فجر» فرصتی مهم است برای بررسی وضعیت تئاتر در طی سال و رویکرد اتخاذ شده از سوی مسئولان هنرهای نمایشی و از این رو «آینه نیوز» به شکل جدی پیگیر جشنواره بوده و طی گزارشاتی به بررسی سطح کیفی آثار و شکل برگزاری مهم ترین رویداد تئاتری کشور خواهد پرداخت. اما انتشار یادداشتی ستایش آمیز از سوی «فرهاد مهندس پور»؛ دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی ابهامات بسیاری را برمی انگیزد و موجب تعجب بسیار می شود. چرا که معمول و عقلانی نمی باشد که مسئول اصلی برپایی رویدادی به شکلی خاص و به طور شفاهی یا کتبی از اثری حمایت کند و یادداشتی تجلیل آمیز را از طریق روابط عمومی جشنواره به رسانه ها مخابره نماید تا آن ها نیز مانند همیشه به انتشار مطلب بپردازند.

به گزارش آینه نیوز، شائبه حمایت خاص دبیر جشنواره از یکی از آثار جشنواره وقتی پُررنگ می شود که پیشتر نیز «فرهاد مهندس پور» در قالب یادداشتی دلبرانه و همراه با تمنا و درخواستی که دور از شان دبیر یک رویداد مهم می باشد، از کارگردان نمایش «روز عقیم» به شکل ویژه درخواست کرده بود که نمایشش را در جشنواره اجرا کند و «حسین کیانی» که در ابتدا با نگارش یادداشتی از دخالت و تهدید نهادهای غیرفرهنگی سخن گفته بود و بعدا شروطی چون تکرار اجرای تماشاخانه باران و عدم تن دادن به چرخه بازبینی را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر پیش فرض قرار داده بود، منت بر سر اهالی تئاتر گذاشت و «روز عقیم» اش را به بخش رقابتی جشنواره آورد!

 به گزارش آینه نیوز، این مهم که دبیر جشنواره به حمایت از اهالی تئاتر بپردازد و از هنرمندان دلشکسته به نوعی حمایت کند، نیکو است و نیز درد دخالت انواع نهادهای غیرفرهنگی در مساله فرهنگ اتفاقی ناخوشایند و نکوهیده می باشد اما باید از دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر که در نشست خبری اش به اهمیت وجود هنرمندان تئاتر نسبت به آثار هنری اذعان داشت و انتخاب آثار بخش میهمان جشنواره را منوط به همین نوع نگاه دانست، این سوال را مطرح ساخت که این حمایت و توجه شامل همه اهالی تئاتر می شود یا تنها نورچشمی ها از این موهبت برخوردار هستند؟! آیا دعوت و انتخاب «روز عقیم» برای بخش مسابقه بین الملل جشنواره کفایت نمی کرد و نیاز بود فردی با تجربه و استادی برجسته چون «فرهاد مهندس پور» به شکل ویژه در ابتدای جشنواره ای که دبیری اش را به عهده دارد، از نمایش «روز عقیم» به عنوان اثری «دینی» با استعاره از «روز عقیم» و «آیه 55 سوره حج در قرآن کریم» یاد کند؟ آیا در روزهای آینده باید در انتظار یادداشت های دیگر دبیر جشنواره برای دیگر آثار نمایشی جشنواره باشیم و در غیر اینصورت برای هنرمندان تئاتر شرکت کننده در جشنواره این دلشکسته گی رخ نمی دهد که چرا مشابه یادداشت ستایش آمیز بر «روز عقیم»، برای آثار آن ها هم رخ نداده است؟ و آیا این شائبه ایجاد نمی شود که آن حمایت اولیه و خواهش دبیر از «حسین کیانی» برای حضور در جشنواره تا چنین یادداشت ستایش آمیز به مسیر قرار گرفتن «روز عقیم» در میان کاندیدا و در نهایت اهدای جایزه جشنواره تئاتر فجر منتهی شود؟!

به گزارش آینه نیوز، دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر در یادداشتی که بر نمایش «روز عقیم» نوشت، از «حسین کیانی» به عنوان «امید تئاتر ملی، تئاتر زندگی امروز و ایرانی امروز» یاد کرد و این که وی «یکی از نمایشنامه‌ نویسان امروز ایران است که به جریان تئاتر اجتماعی ایرانی اهتمام دارد». فرهاد مهندس پور در حالی نمایش طرب انگیز «روز عقیم» را تشبیه به روایتی «کهن» و «عبرت آموز» می کند و در کمال شگفتی آن را به «یوم العقیم» پیوند می دهد که هجوم رخ داده به قلعه نوی معروف و فراری دادن زنان بدکاره پیش از این در فیلمنامه «آینه‌های روبرو» توسط بهرام بیضایی به زیباترین شکل نمایان شده بود و همین امسال در «فیلم تئاتر آینه های روبرو» توسط محمد رحمانیان در تالار وحدت به اجرا درآمده بود و از سویی نسبت دادن نمایش «روز عقیم» به اثری قرآنی کاملا مغایر با آن چیزی است که در اجرای مردادماه این نمایش مشاهده شد و با دورهمی 3 زن و استعمال سیگار و مشروبات الکلی و رقص و چندین دیالوگ و حرکاتی همراه با هرزگی بود که می تواند متناسب با حال و روز کاراکترها و فضای نمایش باشد اما به طور حتم هیچ تناسبی با آیات قرآنی ندارد و نکته شگفت انگیز این جا است که شیفتگی به «روز عقیم کیانی» چنان بوده که دبیر جشنواره برخلاف آن چه تا به حال از او سراغ داشتیم، ناگهان نگاهی دینی پیدا کرد و در ایام جشنواره که باید تمام توجهاتش به برپایی رویدادی بی نقص باشد، سراغ آیات قرآنی رفت و نوشت: «واژه عقیم یک بار دیگر در آیه 41 از سوره الزاریات تکرار شده است که در آن به عاد فراخوانده شده که ریح العقیم بر آنان فرستاده خواهد شد.»

نکته جالب این جا است که «فرهاد مهندس پور» درست به بازنشر سخنان کارگردان «روز عقیم» در نشست خبری 6 ماه پیش «روز عقیم» می پردازد. در نشستی که «حسین کیانی» عنوان کرده بود که «روز عقیم» از عبارت قرآنی گرفته شده و در سوره حج به معنای روز قیامت است. این که چنین نشانه ای در قرآن وجود دارد، نکته ای مشخص و تائید شده می باشد اما نکته مجهول مانده، تناسب نمایش «روز عقیم» با چنین آیاتی است و رویه به کار رفته توسط بسیاری از اهالی سینما و تلویزیون و تئاتر و موسیقی را یادآوری می کند که برای سرپوش گذاشتن به انواع انحرافات آثار خود به سراغ سنجاق کردنشان به رویدادی ملی یا نشانه ای دینی می روند و شاید برای افرادی که تنها به نام ها و ظواهر دلخوش هستند و آثار را به دیده ندیده اند، همین اشارات کفایت کند! از سویی مشابه افرادی نازپرور چون «حسین کیانی» در تئاتر و شاخه های دیگری هنری زیاد هستند که هم بودجه می گیرند و هم مجوز و هر سال اثری را تولید و عرضه می کنند و از سویی چنان مظلومانه رفتار می کنند که انگار سال ها است حق شان خورده شده و همانند برخی دیگر از هنرمندان امکان فعالیت ندارند. در حالی که «حسین کیانی» سال گذشته نیز نمایش «تیاتر سعدی، تابستان سی و دو» را در جشنواره داشت و «روز عقیم» به نمایش درآمده در تماشاخانه باران سرشار از انواع دیالوگ ها و رفتارها و فضایی بود که شاید امکان بروزش برای افراد دیگر میسر نبود.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5513/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو