گزارش «آینه نیوز» از ناکارآمدی مدیران «دفتر موسیقی وزارت ارشاد» و دلایل سردی «سی و سومین جشنواره موسیقی فجر»

دوباره اون آهنگو بزن سَم!

دوباره اون آهنگو بزن سَم!
calendar چهارشنبه 27 دي 1396 در 11:26
آینه نیوز: برخلاف سیاست به کار رفته توسط تیم برگزارکننده سی و سومین جشنواره موسیقی فجر مبنی بر سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی های «دفتر موسیقی وزارت ارشاد»، اخبار و تصاویر حکایت از برگزاری اتفاقاتی ناخوشایند در مدیریت حوزه موسیقی دارد و از طرفی بازگوکننده جشنواره ای سرد، خنثی، محفلی و بی بازده تحت عنوان جعلی «موسیقی فجر» است. در واقع «دفتر موسیقی وزارت ارشاد» از جمله مراکزی است که به دلیل دوربودن از تیررس رسانه های مختلف و به دلیل محدودیت در پرداخت اخبار حوزه موسیقی کمتر دچار ترکش های نقادانه قرار گرفته و «آینه نیوز» براساس رسالت آگاهی بخش و به دور از هرگونه وابستگی هایی که دامن برخی رسانه ها را گرفته و آن ها را دچار انفعال و سکوت کرده است، به شکل جدی اتفاقات این حوزه را رصد کرده و به نقد جریان های نامناسبی که از طریق زد و بند و مسائل پشت پرده ایجاد می شود، خواهد پرداخت.

سرویس موسیقی آینه نیوز: با وجود همه تمهیدات به کار رفته توسط حمیدرضا نوربخش؛ رئیس جشنواره موسیقی فجر که در گذشته مورد حمایت یک خبرگزاری معروف هم قرار داشت و علیرغم تلاش مهدی وجدانی، مسئول روابط عمومی معاونت هنری که به دلیل برخی حمایت های پشت پرده ایضا عنوان رهبری ارکستر را در دوش ناتوانش دید، باز هم صداهای متعدد اعتراضی از گوشه و کنار رسانه های بیدار بلند است. در واقع برخلاف سیاست به کار رفته توسط تیم برگزارکننده سی و سومین جشنواره موسیقی فجر مبنی بر سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی های «دفتر موسیقی وزارت ارشاد»، اخبار و تصاویر حکایت از برگزاری اتفاقاتی ناخوشایند در مدیریت حوزه موسیقی دارد و از طرفی بازگوکننده جشنواره ای سرد، خنثی، محفلی و بی بازده تحت عنوان جعلی «موسیقی فجر» است.

به گزارش آینه نیوز، «دفتر موسیقی وزارت ارشاد» از جمله مراکزی است که به دلیل دوربودن از تیررس رسانه های مختلف و به دلیل محدودیت در پرداخت اخبار حوزه موسیقی کمتر دچار ترکش های نقادانه قرار گرفته و «آینه نیوز» براساس رسالت آگاهی بخش و به دور از هرگونه وابستگی هایی که دامن برخی رسانه ها را گرفته و آن ها را دچار انفعال و سکوت کرده است، به شکل جدی اتفاقات این حوزه را رصد کرده و به نقد جریان های نامناسبی که از طریق زد و بند و مسائل پشت پرده ایجاد می شود، خواهد پرداخت.

به گزارش آینه نیوز، دعوت از چند خواننده نیم بند و تازه کار «موسیقی پاپ» و اهدای چند سانس اجرا به چنین خوانندگان نوظهور تنها در راستای برپایی یک شوی فریبنده از سوی دست اندرکاران جشنواره موسیقی برای نمایان سازی صوری جشنواره ای گرم بود اما این روزها سالن های جشنواره حکایت از سرمای کامل دارد! مسئول اصلی جشنواره ناتوانی برگزارکنندگان و تیم اطلاع رسانی را به گردن محدودیت چند روزه در فضای مجازی می اندازد و در برنامه زنده تلویزیونی رفع تکلیف می کند و رسانه های حامی یا خواب زده بدون هرگونه تحلیلی به انتشار اخبار روابط عمومی برنامه می پردارند؛ اما واقعیت چیز دیگری است و تنها با یک بار مراجعه به ساختمان سوت و کور «دفتر موسیقی وزارت ارشاد» می توان حال و هوای «موسیقی کشور» و اداره کنندگانش را دانست. عملکرد نامناسب و فقدان مدیریت در حوزه موسیقی تنها مختص به چند روز از برپایی «جشن واره»ی دورهمی مدیران نیست، بلکه هدایت جریان موسیقی کشور به سمت لجام گسیختگی، رهاورد حضور مدیران ناکارآمد در عرصه موسیقی می باشد.

درباره کیفیت اجراها و توان برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر خارج از هرگونه نگاه سیاسی می توان رسانه های چپ و راست را زیر و رو کرد و به این نتیجه رسید که فضای موسیقی کشور و چگونگی برگزاری جشنواره موسیقی فجر برای سال های آتی نیازمند یک آئین نامه مدون و حساب شده است و این رویداد بی ثمر تنها با تحولی اساسی و یک خانه تکانی جسورانه و روی کار آمدن تیم متفاوت مدیریتی اندکی رنگ امید نزد اهالی موسیقی خواهد گرفت.

در همین راستا، روزنامه اعتماد در صفحه فرهنگی امروزش با انتخاب تیتر «جشنواره‌ ای برای هیچ‌ کس»، از کاستی های فراوان نگاه مدیریتی در برپایی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به روال معمول سال های پیش نوشت. جشنواره ای که به روزهای انتهایی سی و سومین دوره اش می رسد اما به جز خود مدیران و چند هوادار رسانه ای کمتر کسی از اتفاقات مثبت رخ داده در این رویداد سخن می گوید و مشخص نیست جشنواره ای که با پول بیت المال و برای اهدافی خاص راه اندازی شده است، براساس رویه ی محفلی بودن چرا باید برگزار شود؟

به گزارش آینه نیوز، وقتی در میان اساتید گرانقدر و استخوان خردکرده موسیقی ناگهان براساس اتفاقات پشت پرده، آهنگسازی جوان با وجود انتشار 2 آلبوم نه چندان مطرح کرسی رهبری ارکستر می گیرد و در عین حال مسئول روابط عمومی معاونت هنری و روابط عمومی جشنواره موسیقی می شود، نتیجه اش جز افتضاح این روزهای برگزاری جشنواره نخواهد بود که مثلا اجرایی بدون هرگونه اطلاع رسانی به مخاطبان ناگهان لغو شود، بلیت ها به دوستان آشنا و عدم علاقمند به موسیقی منتقل شده و در نهایت تبدیل به سالن های بی تماشاگر گردد و مهم تر از همه به اسم جشنواره ای بین المللی گروه هایی دعوت شوند که هیچ اعتباری در جغرافیای هنری جهان موسیقی ندارند.

به گزارش آینه نیوز، امسال جشنواره تئاتر فجر برخلاف ادعای اولیه ی دبیرش بی دلیل اقدام به بزرگ کردن و به عبارتی بهتر پُرهیاهو کردن جشنواره کرده است و در سمت مقابل، تلاش برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر، فرار از دیدرس رسانه های آگاه بود و از این رو ترجیح دادند تا سالن های نیمه خالی جشنواره تنها برای مدیران و رفقای خوب بنوازند و چشم ها و گوش هایی بیدار در سالن نباشد تا مبادا به نقد عملکرد عالیجنابان کوته اندیش پرداخته شود! در بین جشنواره های امسال «فجر»، باز هم باید آفرین گفت به تصمیم دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر که به شکل هوشمندانه ای اقدام به کوچک سازی جشنواره و تعطیلی بخش های فرعی مثل «چشم انداز» کرد؛ اگر چه سابقه نشان داده که این تصمیم خیلی زود و در دوره های آتی دوباره به حالت قبل و ماقبل باز می گردد و هیچ ثباتی برای هیچ کدام از جشنواره های «فجر» نباید انتظار داشت!

اما در بخشی از مطلب روزنامه اعتماد درباره سالن های خالی «جشنواره سی و سوم موسیقی فجر» آمده است: «با توجه به آنچه این روزها در جریان است و بر مبنای مشاهدات میدانی و عینی خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ های مختلف، اکثر کنسرت‌ هایی که احتمال می‌ رفت مخاطبان زیادی داشته باشند، با سالن‌ های خالی و تماشاگران کم روبه‌ رو شده ‌اند. این موضوع نه تنها به چند کنسرت محدود نمی‌ شود،  بلکه عجیب‌ تر آنکه اجراهایی که در سایت بلیت فروشی، مُهر «sold out» هم خورده‌ اند با صندلی ‌های خالی برگزار شدند. از جمله این اجراها می‌ توان به کنسرت «ارکستر نیلپر» در تالار رودکی، ارکستر «چکاوک» در تالار وحدت، ارکستر «نوبانگ مهر» در تالار وحدت، کنسرت «میشاییل کار» در فرهنگسرای نیاوران، تریو «وایلد استرینگز» در فرهنگسرای نیاوران، تریو «اگشیکلن» در تالار رودکی و کنسرت «اردوان کامکار» در تالار وحدت اشاره کرد. هر چند هنوز پیدا نیست اعلام «sold out» این کنسرت‌ ها از سوی سایت بلیت‌ فروشی انجام گرفته یا ستاد جشنواره، اما به نظر می‌ رسد این ترفند برای سرپوش گذاشتن بر ضعف اطلاع‌ رسانی و تبلیغات رسانه‌ ای باشد. ضمن اینکه می‌ توان این گمان را هم در نظر گرفت که ستاد جشنواره با این شیوه قصد دارد خود را از ارائه آمار دقیق بلیت‌ های فروخته شده مبرا سازد.». از سویی انتخاب سالن همایش ایرانیان برای این دوره از جشنواره و ناهمخوانی اش با اجرای کنسرت ابهاماتی باقی می گذارد.

فقدان برنامه ریزی نزد برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر به نحوی است که اعتبار چند موزیسین شناخته شده را هم زیرسوال برده و فریاد خاموش بسیاری را به دنبال داشته است: «یکی از کنسرت ‌هایی که در سایت بلیت‌ فروشی جشنواره «سولد اوت» اعلام شد ولی با صندلی‌های خالی مواجه بود، اجرای «ارکستر چکاوک» به رهبری رضا شایسته در اولین روز از جشنواره بود. رضا شایسته در گفتگو با «اعتماد» درباره اینکه چه تعداد از بلیت‌ های کنسرت ‌شان به عنوان مهمان در اختیار آنها قرار گرفته است، گفت: «در اجرای جشنواره‌ای هیچ چیز دست شما نیست، مثلا خود من اگر قرار باشد کنسرت مستقل داشته باشم، هیچ وقت ساعت ١٨:٣٠ یک روز وسط هفته را برای کنسرت انتخاب نمی‌ کنم!»

نوربخش در حالی به عنوان رئیس جشنواره برگزیده شد و تن به همکاری با افراد گزینش شده ی معاونت اسبق هنری ارشاد داد که در گذشته درباره مدیریتش در برگزاری جشن خانه موسیقی حرف و حدیث هایی بود. بی سروسامانی «حوزه موسیقی» و گسست در ارتباطات میان حوزه ای نتیجه ای جز ابتذال در آثار تولیدی و عرضه شده باقی نگذاشته و دفتر موسیقی وزارت ارشاد با همکاری برنامه های موسیقی محور تلویزیون و نفوذ چند تهیه کننده جوان در رسانه ملی، اقدام به رونمایی از صداهای خام و خوانندگانی ناکارآمد و در نهایت به زیر صفر بردن ذائقه مخاطبان کرده است. خوانندگانی ناشناخته که با کمک مدیر برنامه هایی بانفوذ بدون وجود هرگونه عقبه هنری تبدیل به برند از طریق تلویزیون می شوند و با همراهی دفتر موسیقی ارشاد در حال ثبت رکورد گینس مبنی بر «تعداد اجراهای زنده» هستند؛ اجراهایی که البته ظاهری زنده دارند و در واقع لب زنی است و در آن ها انواع صداهای فالش با هیاهوی موزیک گم می شود!

نکته جالب درباره برگزاری جشنواره موسیقی فجر، اتفاقاتی است که در بخش «موسیقی پاپ سی و سومین جشنواره موسیقی فجر» روی داد. براساس گزارش نظرخواهی خبرآنلاین، کاربران و مخاطبان موسیقی کیفیت بخش پاپ جشنواره امسال موسیقی فجر را بسیار پایین و همراه با انتقادات بسیار دانستند. چنان که تعدادی از کاربران در این نظرخواهی بیان کردند که تعداد زیادی از خواننده‌ های پاپ جشنواره موسیقی فجر و سبک کاری ‌شان را نمی‌ شناسند و برای همین رغبتی به نشستن پای اجراهای آنان ندارند و به جز عده ای محدود، تعداد زیادی از مخاطبان به فروش نرفتن بلیت‌های اجراهای موسیقی در جشنواره فجر امسال را «کیفیت پایین خواننده ‌ها» دانستند. عده‌ای از مخاطبان هم اساسا مخالف وجود بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر هستند و معتقدند این بخش، اعتبار جشنواره را زیر سوال می ‌برد. حالا بهتر می توان پی برد که چرا سال ها است رابطه خوانندگان ریشه داری چون «سیدعلیرضا عصار» با جشنواره موسیقی فجر و نیز مدیوم تلویزیون قطع شده است.

رجوع به نظرات چند کاربر می تواند نتیجه ای روشن تر از ناکارآمدی برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر را هویدا سازد. برای نمونه کاربری که نامش را ذکر نکرده است، نوشته: «سال گذشته اشوان هم تو جشنواره اجرا داشت. الان کوش؟ محو شد. سرنوشتی جز این در انتظار خواننده هایی که یه شبه ره صد ساله رو میرن نیست.» یکی دیگر از کاربران هم نظرش را این‌ طور بیان کرده است: «خواننده‌ ای که یه دونه آلبوم هم منتشر نکرده تا به حال، با چه توجیهی به جشنواره دعوت می‌ شه؟» کاربر دیگری هم نوشته است: «عجیبه واقعا انتخاب و چینش خواننده‌ های بخش پاپ امسال جشنواره فاجعه بود، به نظرم برای همین هم بود که بلیت‌ ها فروش نرفت.»

به گزارش آینه نیوز، حفره های بسیاری که در لابه لای نگاه نازل مدیریتی موسیقی وجود دارد و عدم کارآمدی جشنواره موسیقی فجر که هر ساله تنها برای طیفی خاص و محدود و بدون هرگونه تاثیرگذاری در شکل نگاه هنرمندان جوان موسیقی یا جهت بخشی تولیدات موسیقی کشور برپا می شود، نکته ای است که در میان انواع اخبار حاشیه ای سینما و زیر سایه ی فعالیت کانال های مدعی استقلال که روابط عمومی فیلم های سخیف هستند، گم شده است و «حوزه موسیقی» همانند «حوزه تجسمی» از جمله مراکزی است که نیازمند گزارشات و یادداشت هایی تحلیلی و فراتر از اخبار روابط عمومی این مراکز است!

به گزارش آینه نیوز، در حالی به آخرین روزهای «سی و سومین جشنواره موسیقی فجر» می رسیم که از سویی با انفعال همیشگی رسانه هایی مواجه ایم که تنها دنبال اخبار چهره های معروف هستند یا دانش و اطلاعی در حوزه موسیقی برای نقادی ندارند و اگر هم نقدکی کنند به جایی نمی رسد و البته هرساله سهم عمده ای از بلیت های جشنواره هم به همین رسانه های خواب زده و ناآگاه می رسد و از سویی بسیاری از رسانه ها را می بینیم که به دلیل رویکرد کاملا سیاسی و مشمئزکننده ای که دارند، از طرفی به یک جمله مجری برنامه «90» با نگاهی سیاسی می تازند اما توان این را ندارند که به نقد اتفاقات مهم و رویدادهای اساسی حوزه «فرهنگ و هنر» با نگاهی عادلانه و بیطرف بپردازند. اتفاقاتی همچون «سی و سومین جشنواره موسیقی فجر» که در گوشه و کنار این شهر در حال نواختن است اما صدایش را هیچ مخاطب حقیقی نمی شنود!

 

* عنوان تیتر برگرفته از نام نمایشنامه ای به قلم «وودی آلن» است.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5502/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو