مواجهه مخاطبان همراه و منتقدان نه چندان همراه با تازه ترین ساخته پدیده جوان سینمای ایران چیست؟

«لاتاری» چه دارد که محبوب «مهدویان» است؟!

«لاتاری» چه دارد که محبوب «مهدویان» است؟!
calendar یکشنبه 24 دي 1396 در 14:20
آینه نیوز: محمدحسین مهدویان در حالی از «لاتاری» به عنوان بهترین فیلمش یاد می کند که بسیاری از مخاطبان همراه و منتقدان نه چندان همراه آماده هستند تا ببینند یکی از پدیده های سال های اخیر سینمای ایران با فیلمی متفاوت و اجتماعی چه مسیری را طی می کند.

سرویس سینمای ایران آینه نیوز: محمدحسین مهدویان در حالی از «لاتاری» به عنوان بهترین فیلمش یاد می کند که بسیاری از مخاطبان همراه و منتقدان نه چندان همراه آماده هستند تا ببینند یکی از پدیده های سال های اخیر سینمای ایران با فیلمی متفاوت و اجتماعی چه مسیری را طی می کند.

به گزارش آینه نیوز، این برای نخستین بار است که «مهدویان» به طور جدی فیلمی در گونه ی غیر جنگی را می سازد و انتخاب سوژه ای متفاوت در سینمای اجتماعی و حواشی رخ داده پیرامون کسب مجوز برای «لاتاری»، تازه ترین ساخته کارگردان «ماجرای نیمروز» را متفاوت می سازد. «مهدویان» که این روزها ترجیح می دهد از طریق روزنامه ای اخبار مربوط به فیلم تازه اش را منتشر کند که خبرنگار و مصاحبه گر این نشریه، مسئول روابط عمومی «لاتاری» است! از امیدواری برای جلب آرای مردمی یاد می کند؛ اتفاقی که در دوره پیشین جشنواره به دست آورد؛ همان زمانی که با لبخندی پُرمعنی و رو به تماشاگران مستقر در طبقه بالا پله های رفتن برای کسب سیمرغ «بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران» را طی کرد.

به گزارش آینه نیوز، برخی از نقدهای نرم رخ داده توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیرامون مستند «ترور سرچشمه» موجب می شود تا مرزبندی مشخصی میان این گروه فکری با «مهدویان»ی که از او به عنوان یک حاتمی کیای جدید در سینمای دفاع مقدس یاد می کردند، به وجود بیاید؛ همان گروهی که تنها تمایل دارند فیلمسازان مطابق نگاه و آرای آن ها به سراغ سوژه ها و چگونگی پرداخت شان برود! حالا جشنواره سی و ششم فیلم فجر جایی برای بروز «مهدویان»ی است که با «لاتاری» ادعا می کند فیلم محبوب خود را ساخته است. گرایشی که شاید چندان به مذاق برخی خوش نیاید اما فیلمسازان در نهایت راه خود را می روند و نمی توان حق سرقفلی فکری هیچ هنرمندی را برای همیشه به نام خود ثبت کرد!

«مهدویان»ی که بعد از عدم راه یابی برخی از عوامل فیلم «ماجرای نیمروز» به لیست نامزدهای سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، با یادداشت تند و نامناسبی به جشنواره فیلم فجر تاخته بود، در تازه ترین گفت و گویش با روزنامه «صبح نو» گفت: «از فیلم اولم یعنی ایستاده در غبار تا به امروز، مهم‌ ترین هدف و بیشترین تمایلم، راضی شدن تماشاگران است؛ یعنی مخاطبانی که به سالن سینما می‌آیند از دیدن فیلم لذت ببرند. درباره «لاتاری» هم تمام امیدم همین است. صادقانه می‌ گویم که اصلاً انگیزه‌ ام از حضور در جشنواره، بررسی مواجهه مخاطبان با فیلم است. نخستین برخورد جدی تماشاگران با فیلم، در جشنواره فجر است و واکنش آنها و امتیازی که به فیلم می‌دهند برایم بسیار مهم است.»

اما بنا به نگاه «مهدویان» و با توجه به حواشی رخ داده برای پخش سریال «ایستاده در غبار» که برخلاف خواست فیلمساز و براساس تدوینِ مورد نظر «سازمان اوج» روی آنتن رفت و موجب برخی نامه نگاری های متقابل میان مسئول روابط عمومی این سازمان و فیلمساز جوان شد، حالا تازه ترین ساخته «مهدویان» یک تفاوت اساسی دارد: «لاتاری یک ویژگی منحصر‌به‌ فرد داشت و آن این است که تولید این فیلم از طرف جایی به من پیشنهاد نشده بود؛ همین مورد، لاتاری را برایم متمایز می‌ کند. در دو کار قبلی‌ ام، از‌ بین گزینه‌ هایی که برای فیلمسازی‌ام وجود داشت؛ چه‌ پیشنهادات خودم و چه دیگران، نهایتاً دو فیلمی که امکان ساختشان بهتر فراهم بود، ساخته شدند.»

پیش از این و در زمان اخذ مجوز برای «لاتاری» در یادداشتی کوتاه در «آینه نیوز» عنوان کردیم که این فیلم در جشنواره سی و ششم فیلم فجر به نمایش درمی آید و اظهار امیدواری کردیم که همراه با «هت تریک» مهدویان جوان باشد و همچنان هم چنین نظر و امیدی برقرار است.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5456/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو