قصه ی شکل گیری یک «هامون» ماندگار از زبان تدوینگر فیلم

جوایز بخش های فنی جشنواره فیلم فجر تا چه حد تخصصی است؟!

جوایز بخش های فنی جشنواره فیلم فجر تا چه حد تخصصی است؟!
calendar دوشنبه 18 دي 1396 در 14:18
آینه نیوز: «هامون» جزو فیلم های کالت سینمای ایران است و هر داستانی پیرامونش حتی بعد از گذر از سال ها شنیدنی است. به گزارش آینه نیوز، اگر چه چند ماه پیش کتابی پیرامون نحوه ساخت فیلم «هامون» منتشر شد، اما صحبت های یکی از اعضای تیم «هامون» باز شنیدنی است، به خصوص وقتی حرف روز سینمای ایران یعنی «پذیرش فیلم های نیمه کاره» در جشنواره فجر در میان باشد.

آینه نیوز: «هامون» جزو فیلم های کالت سینمای ایران است و هر داستانی پیرامونش حتی بعد از گذر از سال ها شنیدنی است. به گزارش آینه نیوز، اگر چه چند ماه پیش کتابی پیرامون نحوه ساخت فیلم «هامون» منتشر شد، اما صحبت های یکی از اعضای تیم «هامون» باز شنیدنی است، به خصوص وقتی حرف روز سینمای ایران یعنی «پذیرش فیلم های نیمه کاره» در جشنواره فجر در میان باشد.

حسن حسندوست؛ تدوینگر قدیمی که مونتاژ فیلم «هامون» را به عهده داشت، خاطرات آن سال های رونق سینمای ایران و نحوه آماده سازی فیلم «هامون» را این گونه برای «خبرآنلاین» تعریف می کند: «تقریبا همه صحنه‌ها را تدوین کرده بودم اما صحنه‌هایی که در شمال رخ می‌داد (مربوط به افتتاحیه و بخش پایانی فیلم) هنوز فیلمبرداری نشده بود. هفتم یا هشتم بهمن ماه بود که گروه برای فیلمبرداری این دو سکانس به شمال کشور رفتند. جشنواره فجر در راه بود، اوضاع پیچیده شده بود و به نظر می‌ رسید که فیلم به جشنواره نمی‌ رسد. هر صحنه‌ ای که فیلمبرداری می‌شد به سرعت آن را تدوین می‌ کردم و به خاطر دارم که آن زمان درخواست دادم که برایم تختخواب بیاورند و در اتاق مونتاژ بمانم که سریع بخش‌های فیلمبرداری را تدوین کنم. اتاق مونتاژ در فارابی بود که مدیرعامل وقت فارابی و دبیر آن دوره جشنواره (آقای بهشتی) با این کار مخالف بودند و می‌ گفتند نمی‌ توان تختخواب به اتاق کار برد. در نهایت مدیر تولید و تهیه‌ کننده فیلم برای رسیدن «هامون» به جشنواره، توانستند مدیران را راضی کنند و بالاخره برایم در اتاق مونتاژ تخت سفری و پتو قرار دادند. شب‌ ها در همان اتاق مونتاژ می‌ خوابیدم تا کارها سریع‌ تر پیش برود. با توجه به این‌ که آقای مهرجویی برای تدوین فیلم بسیار حساس بود و بیشتر فیلم‌ هایش متکی بر تدوین پیش می‌ رفت، برای «هامون» هم این اتفاق رخ داد. »

حسندوست ادامه داد: «برای اینکه کار سریع‌تر پیش برود مهرجویی در اتاق مونتاژ مستقر شد و ما تمام مدت بر روی تدوین فیلم کار می‌ کردیم. همزمان با مونتاژ فیلم، موزیک و کارهای صداگذاری انجام می‌ شد. من هم خیلی سریع پرده‌ ها را آماده می‌ کردم به استودیو می‌ فرستادم تا مهرجویی و حسن زاهدی کار میکس را انجام دهند. با توجه به تمام این عجله‌ ها برای فیلمبرداری فیلم، تدوین، موسیقی و میکس، تا 20 بهمن‌ ماه هنوز فیلم آماده نبود. یادم است که اخطار آخر را به ما دادند و گفتند که اگر فیلم تا ساعت 12 شب روز 20 بهمن نرسد آن را از مسابقه خارج می‌ کنیم. کار سرعت بیشتری گرفت و پرده اول آماده شد و برای هیئت داوران فرستادیم. داوران تا صبح، 3 پرده را دیدند و گفتند ما می‌ن شینیم تا باقی فیلم را ببینیم! به حدی فیلم را دوست داشتند که می‌ خواستند نتیجه فیلم را ببینند. این‌ گونه بگویم که هیئت داوران هم با ما نخوابیدند. تا جایی که ما بیدار بودیم، آنها هم بیدار بودند!»

این تدوینگر باسابقه در پاسخ به این که تا چد حد جوایز بخش های فنی جشنواره فجر همراه با نگاهی تخصصی است، عنوان داشت: «اصولا به نظر من داوری  رشته‌ های تخصصی خیلی سخت است و متاسفانه جشنواره فجر خیلی توجه به این موضوع ندارد و هر سال همان روش را ادامه می‌ دهد. به نظر من قضاوت تخصصی را نمی‌ توان  با 7 یا 6 فرد داور که به مدت یک هفته 22 تا فیلم را می‌ بینند و در 16 رشته تخصصی راجع به آن تصمیم می‌ گیرند، انجام داد. به اعتقاد من این نظرات شخصی داوران می‌ شود و از حالت تخصصی خارج می‌ شود. ما نمی‌ توانیم رشته‌های تخصصی را اینگونه داوری کنیم. این در هیج جای جهان مرسوم نیست و این بدعتی است که جشنواره فیلم فجر گذاشته است. از این لحاظ می‌گویم این نوع داوری‌ ها اشتباه است.»

نکته جالب در میان سخنان «حسندوست» جایزه تدوینی است که برای «هامون» گرفت و برای «اجاره نشین ها» نگرفت! وی در این باره گفت: «راستش با این نگاه، جایزه‌ ای هم که برای فیلم «هامون» گرفتم، اصلا مطمئن نیستم که خیلی تخصصی باشد! هنوز با این قضیه مسئله دارم که چرا فیلم «اجاره نشین‌ها» در سال 65 کاندیدای دریافت جایزه بود اما جایزه نگرفت و با همین منطق، جایزه تدوین «هامون» هم برایم سوال‌ برانگیز است و می‌گویم نکند آنجا هم اتفاقی افتاده و کس دیگری شرایط بهتری داشته و باید جایزه را می‌ گرفته و این جایزه درست به من داده نشده...»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5405/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو