گفت و گوی «آینه نیوز» با «آندریا نوشاد» کارگردان پرفورمنس «کتو»؛

مفاهیم از طریق زبان بدن خیلی بهتر از کلام می تواند به مخاطب منتقل شود

مفاهیم از طریق زبان بدن خیلی بهتر از کلام می تواند به مخاطب منتقل شود
calendar چهارشنبه 06 دي 1396 در 14:56
سرویس تئاتر آینه نیوز: هنر «پرفورمنس» با توجه به شکل متفاوت زبانی و چیدمان متمایز فرمی می تواند همراه با نقاط قابل تاملی از دانایی برای مخاطب باشد. شب گذشته پرفورمنس «کتو» به کارگردانی «آندریا نوشاد» آخرین اجرای خود را در «خانه نمایش دا» پشت سر گذاشت و به این بهانه گفت و گوی «آینه نیوز» با خانم نوشاد که سابقه اجرای آثار پرفورمنس تحت عناوین «خیالم کن تا خیالت شوم»، «تخیل خالی خیال» و «زمان به عقب برنگشته» را دارد، صورت یافت.

سرویس تئاتر آینه نیوز- مرتضی اسماعیل دوست: هنر «پرفورمنس» با توجه به شکل متفاوت زبانی و چیدمان متمایز فرمی می تواند همراه با نقاط قابل تاملی از دانایی برای مخاطب باشد. شب گذشته پرفورمنس «کتو» به کارگردانی «آندریا نوشاد» آخرین اجرای خود را در «خانه نمایش دا» پشت سر گذاشت و به این بهانه گفت و گوی «آینه نیوز» با خانم نوشاد که سابقه اجرای آثار پرفورمنس تحت عناوین «خیالم کن تا خیالت شوم»، «تخیل خالی خیال» و «زمان به عقب برنگشته» را دارد، صورت یافت.

به گزارش آینه نیوز، «کِتو» از افسانه ای در باور مردمان هند سربرآورده است؛ زمانی که آب حیات میان خدایان تقسیم می شد و اهریمنی با خوردن جرعه ای از آب حیات، نامیرایی را دوره کرد. هر چند به موجب این اتفاق، سرش از تن جدا گردید تا هر یک به راهی مجزا کشیده شوند. «تن» بدون «سر» همان «کتو» است و «سر» بدون «تن»، «راهو» می باشد که 2 گره قمری نشسته در احوال اهریمنی هستند که پیشتر سواربهانو نام داشت. کتو با دُمی اژدهایی، سوار بر هشت اسب روزگار در جست و جوی سرشت و سرنوشتی گریزپا در افسانه های هم کیش با مردمانی است که آئین هایی دنباله دار بر گردون زندگی استوار ساخته اند و این سوتر در قلب تهران، «تنهایی آدمی» که با انباشت «خلاء وجودی» چهره ای آشنا برای مردمان عصری است که از کمبود آغوش و عاطفه، زبان هایی ناشکفته دارند، تحت «پرفورمنس کتو» به روی صحنه رفت. از این رو انتخاب فرم «هنر اجرا» برای بیان حالات بیرونی از رفتاری درونی متناسب می نماید؛ فرمی مبتنی بر طراحی حرکت که با همراهی موسیقی «کتو»ی سعید صداقت مخاطب را به مواجهه ای رو در رو با خلاء وجودی خود دعوت کرد.

«آندریا نوشاد» که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با موضوع «انعکاس پرفورمنس آرت در تئاتر معاصر ایران» انتخاب کرده است، درباره فرم اجرایی «پرفورمنس» و نوع مواجهه مخاطب ایرانی با این شیوه متفاوت بیانی که متکی بر «زبان بدن» می باشد، به «آینه نیوز» گفت: «فکر می کنم مفاهیم از طریق زبان بدن خیلی بهتر از کلام می تواند به مخاطب منتقل شود و به نظرم «پرفورمنس» و «پرفورمنس آرت» خیلی بیشتر از تئاتر می تواند درمان کننده باشد. این نوع از اجرا به دلیل این که مبتنی بر زبان بدن می باشد، نیاز به فرصتی برای تفکر مخاطب دارد و بینندگان این اجرا سال ها با مفاهیم این نوع اجرا در ذهن خود درگیر می شوند.»

بازیگر و کارگردان پرفورمنس «کتو»، افزود: «ما گاهی یادمان می رود که اولین ارتباط میان آدم ها از طریق بدن به جای زبان شکل گرفت. البته در پرفورمنس «کتو» به دیالوگ هم توجه کردم و با نگاهی شاعرانه به سراغ مفهوم تنهایی انسان معاصر رفتم. به خاطر این که ما ایرانی ها عاشق شعر و شاعری و ادبیات هستیم و قصه هایی مثل شهرزاد داریم و من دوست داشتم مفهوم عمیق خلاء از طریق زبانی شاعرانه به مخاطب علاقمند منتقل شود.»

این کارگردان جوان که با اساتید شناخته شده تئاتر کشور همکاری داشته است، در پاسخ به این که دلیل انتخاب «کتو» و موضوع «خلاء وجودی آدمی» چه بوده است، عنوان کرد: «به نظرم آدم هایی که امروزه در تهران زندگی می کنند یک چیزهایی را در زندگی خود گم کرده اند. مهاجرت افراد مختلف که در پرفورمنس بعدی به شکل تمرکز یافته ای به آن خواهم پرداخت، مساله مهمی در این میان است. دلایل مختلفی درباره وجود خلاء در زندگی مردمان شهر می توان پیدا کرد و این مساله چند سالی است که من را درگیر خود کرده بود تا این که در یک سایت ستاره شناسی ثبت نام کردم و برای اولین بار با عنوان «کتو» آشنا شدم. بعد هم شروع به تحقیق درباره «کتو» کردم و سفری به هند انجام دادم و فهمیدم کسانی که بعد از تولد درگیر گره قمری کتو شوند، دچار یک خلاء بزرگ در زندگی خود خواهند شد و با وجود تلاشی که برای رفع خلاء در زندگی انجام می دهند، این معضل حل نمی شود. افرادی که دچار «کتو» می شوند، در ضمن این که مورد حمایت خانواده قرار می گیرند، آدم هایی شهودی هستند و در روابط عاطفی هم مشکل دارند.»

سفر در میان آشوب ها با همه جنون ها راهی برای یافتن هویت می شود و رسیدن به دروازه آگاهی و دریچه دانایی آرزویی است که همواره سوار بر اسب زمان است. «آندریا نوشاد» ضمن تاکید بر استقبال مخاطبان از نمایش «کتو» به «آینه نیوز» گفت: «من از ابتدا قصد اجرای اثری در زمینه سایکودرام را نداشتم اما نمایش «کتو» انقدر مورد توجه قرار گرفت که من هر شب در حال پاسخ دادن به سوالات آدم های مختلف بودم و مخاطبان از خلاء در وجود خود به من می گفتند. در آخرین شب اجرا هم اتفاق جالبی افتاد و خانمی حدودا 70 ساله وقتی در آغوش من قرار گرفت به شدت گریه می کرد. به نظرم پرفورمنس می تواند با افراد و سلایق مختلف ارتباط برقرار کند و در اجراهای «کتو» شاهد آن بودم.»
 

عکس های نمایش «کتو» توسط محسن کرمانی به ثبت درآمده است.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5328/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو