گرایشات روز افزون «تئاتر»ی ها به «گیشه»

«اسب»ی که می خواهد «خودرو» شود!

«اسب»ی که می خواهد «خودرو» شود!
calendar سه شنبه 28 آذر 1396 در 11:44
آینه نیوز: وضعیت امروز تئاتر بازاری در ایران به سمتی گرایش یافته است که تنها نام ها مورد توجه کارگردان ها و تهیه کننده های تئاتر می باشند و از این رو بسیاری از نابازیگران سینما و تلویزیون بدون وجود کوچک ترین استعداد در زمینه بازیگری راهی صحنه شده و فضای اسفناکی را رقم زده اند.

سرویس تئاتر آینه نیوز: وضعیت امروز تئاتر بازاری در ایران به سمتی گرایش یافته است که تنها نام ها مورد توجه کارگردان ها و تهیه کننده های تئاتر می باشند و از این رو بسیاری از نابازیگران سینما و تلویزیون بدون وجود کوچک ترین استعداد در زمینه بازیگری راهی صحنه شده و فضای اسفناکی را رقم زده اند.

به گزارش آینه نیوز، قرار است نمایشی با عنوان «قدم‌ زدن با اسب» به نویسندگی و کارگردانی مسعود شامحمدی از روز ششم دی ماه در تالار نوپای «شهرزاد» به روی صحنه برود که یک نام آشنا برای اهالی موسیقی اما بیگانه با فضای تئاتر دارد؛ «فرمان فتحعلیان» تازه ترین گزینه بیگانه با فضای تئاتر است که در مسیر تازه ی تئاتر کشور به همراه «نیکی مظفری» جایگزین بازیگران گمنامی می شود که سال گذشته همین نمایش را با همین کارگردان بازی کرده بودند. در واقع افراد پیگیر آثار نمایشی به یاد دارند که سال گذشته نمایش «قدم زدن با اسب» به نویسندگی و کارگردانی مسعود شامحمدی در سالن کوچک «ارغنون» به روی صحنه رفته بود؛ با بازی علی عسکری و پریا وزیری از بچه های تئاتر و حالا «اسبِ» کارگردان در هوای تازه ی «شهرزاد» می خواهد ژست «خودرو» به خود بگیرد و سراغ افرادی رفته است که یکی با همه حواشی اش یک اثر درخشان در حوزه موسیقی تولید نکرده و مهم ترین فعالیت های دیگری عکس گرفتن در کنار پدرِ بازیگر در مراسم های خصوصی بوده است! شامحمدی که سال ها پیش چند کار تلویزیونی انجام داده بود و در سال های اخیر کم کار بوده است، در «قدم زدن با اسب» به دنبال نمایش تنگنای مبارزات در فضای منجمد سیاسی می باشد؛ با حضور 2 شخصیت حبس شده در سلولی که معبری برای اعتراض آن ها باقی نگذاشته است، هر چند اجرای سال گذشته «قدم زدن با اسب» خالی از هرگونه ظرافت های متنی و نمایشی بوده است.

به گزارش آینه نیوز، گرایش بیش از حد اهالی تئاتر به «گیشه» و رقابت برای جذب مخاطب به هر نحو ممکن در حالی هر روز روندی افزایشی می یابد که بسیاری از قدیمی های تئاتر نسبت به این وضعیت اظهار نگرانی و اعلام اعتراض می کنند. برای نمونه در روزهای اخیر «رضا فیاضی» لب به انتقاد گشود و اعلام کرد که صحنه را امثال «سحر قریشی» پُر کرده اند! و این در حالی است که زمانی قرار بود «تئاتر» جایی برای افرادی باشد که رمز و رازی با هنر دارند و «خاک صحنه» راهی برای تربیت بازیگر به شمار می رفت اما امروزه انواع گرایشات خالتور مابانه، نگاهی سطحی در متن و اجرا و دلخوش کردن به سلبریتی ها، «صحنه» ای ژست را به همراه آورده است و یادآور مسیر رخ داده برای سینما و تلویزیون است که سازندگان بدون کوچکترین تمهیدی دلخوش به غردادن و ابرو نازک کردن بازیگران زن و مرد هستند.

در آینده همچون گذشته درباره تئاتر و فضای ناسالم و گرایشات گیشه ای کارگردان نماها خواهیم نوشت و آثار مختلف روی صحنه را در «آینه نیوز» به نقد درخواهیم آورد، همان گونه که از معدود نمایش های ارزنده حمایت خواهیم کرد چرا که اعتقاد داریم فلسفه تئاتر بر مبنای هنر فاخر به لحاظ فکر و اندیشه باید همچنان جاری باشد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5222/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو