«محمد رحمانیان» برای پاسخ به نقدی اشتباهی نشست خبری برگزار کرد؛

«کیهان»، «ساعدی»، «شب‌های شعر گوته»، «پروین» و دوستان در خاطره ی «یه پیکان قراضه»

«کیهان»، «ساعدی»، «شب‌های شعر گوته»، «پروین» و دوستان در خاطره ی «یه پیکان قراضه»
calendar سه شنبه 21 آذر 1396 در 11:36
سرویس تئاتر آینه نیوز: این شب ها مجموعه تئاتر «شهرزاد» میزبان یکی دیگر از اجراهای نوستالژیک «محمد رحمانیان» است و آن ها که حال و هوای موزیکال «الیور توئیست» در تالار وحدت را تجربه کردند، با همان نگاه خاطره انگیز از موسیقی و داستان و این بار در قلب شهری تکه پاره شده همچون «تهران» می توانند رجوعی به خاطره کنند و جوانان نیز از «پیکان»ی بدانند که یک روز گل سرسبد خیابان های شهر بود.

سرویس تئاتر آینه نیوز: این شب ها مجموعه تئاتر «شهرزاد» میزبان یکی دیگر از اجراهای نوستالژیک «محمد رحمانیان» است و آن ها که حال و هوای موزیکال «الیور توئیست» در تالار وحدت را تجربه کردند، با همان نگاه خاطره انگیز از موسیقی و داستان و این بار در قلب شهری تکه پاره شده همچون «تهران» می توانند رجوعی به خاطره کنند و جوانان نیز از «پیکان»ی بدانند که یک روز گل سرسبد خیابان های شهر بود.

به گزارش آینه نیوز، کنسرت-نمایش «ترانه های قدیمی: پیکان جوانان» ادامه ای بر شیوه نمایش- موسیقی رحمانیان است که در طی سال های متمادی از سوی این نویسنده و کارگردان پُرحاشیه اجرا شده است. نمایشی که از بخش های به هم پیوسته ای تشکیل شده و هر کدام یادآور یکی از داستان های مرتبط با «پیکان» است و اگر چه کارگردان در بخش هایی به سراغ لودگی های سطحی و کنایه های سیاسی رفته است، اما در کل اجرای فوق مورد قبول مردم قرار گرفته و استقبال قابل توجهی از آن به عمل آمده است.

نکته جالب هنگامی است که روزنامه ای سیاسی اقدام به نگارش مطلبی انتقادی درباره تازه ترین نمایش «محمد رحمانیان» به هوای «هواخواهی از منافقین» کرد و دلیل خود را از چنین موضوعی، اجرای یکی از ترانه های قدیمی «مرضیه»؛ خواننده ای طرفدار منافقین دانست، در حالی که این نقد منتشر شده که در رسانه های دیگر هم مطابق معمول مورد استفاده قرار گرفت، نشانه ای از عدم اطلاع نویسند مطلب بوده و در شرایطی دیگر می تواند ناشی از عدم تماشای اثر و نگارش مطلب باشد! چرا که ترانه ی اجرا شده توسط «هانا کامکار» سال ها پیش توسط «پروین نوری وند» خوانده شده بود.  با این وجود «رحمانیان» بر مبنای رسم همیشگی اش به سراغ برپایی نشستی جمع و جور برای پاسخگویی رفت تا به این گونه نقدها پاسخی صورت دهد.

به گزارش آینه نیوز، مساله قابل توجه حذف بخشی مرتبط با روزنامه «کیهان» در اجرای اخیر «ترانه های قدیمی، پیکان جوانان» است. پرده ای که «غلامحسین ساعدی» با یک پیکان در حال عزیمت به «شب های شعر گوته» است و در این بین اشاراتی نقادانه به روزنامه «کیهان» صورت می دهد. هر چند «محمد رحمانیان» در نشست کوتاه و خلوت روز گذشته اش در «شهرزاد» اعلام کرد که مرادش «کیهان سال 54» بوده است. کارگردان «ترانه های قدیمی: پیکان جوانان» در نشست خبری دیروز گفت: ««من از زبان غلامحسین ساعدی، روزنامه کیهان سال ۱۳۵۴ را مبتذل خواندم. اما چرا؟ ساعدی در سال ۵۳ توسط ساواک دستگیر شد. شرط آزادی‌اش یک مصاحبه تلویزیونی و بیان اعترافاتی بود که از او خواسته بودند، اعترافاتی که در سال ۵۴ توسط روزنامه کیهان چاپ شد. می‌ گویند چرا در نمایشت به کیهان سال ۵۴ فحش می‌ دهی؟! من دوره‌ ای تاریخی را روایت می‌ کنم که در آن نویسنده بزرگ مملکت را جلوی دوربین نشاندند، از او اعتراف گرفتند، بعد همان اعتراف را تکه تکه کردند و برایش سوال نوشتند و در کیهان چاپ کردند. من اگر از قول ساعدی به روزنامه کیهان می‌ گویم مبتذل، به کیهان سال ۵۴ فحش داده‌ ام و باز هم می‌ دهم.» رحمانیان همچنین درباره اولین پرده نمایش خود که داستان دورهمی خانوادگی برای تماشای کارخانه «پپسی» توسط دختران یک خانواده است، گفت: «این کارخانه در دهه چهل دچار مسائل سیاسی و تولیداتش حرام اعلام شد. اعلامیه‌ ای هم که توسط افشین هاشمی در نقش صاحب سینما اسکار خوانده می‌ شود اعلامیه سیدکاظم شریعتمداری است در خصوص حرام اعلام کردن پپسی. در این اپیزود در کنار کارخانه پپسی و سرنوشت آن، تبدیل شدن سینما اسکار به حسینیه را هم می‌ بینیم، حسینیه و تکیه شانجانی‌ ها که هنوز هم در میدان رشدیه پابرجاست.»

به گزارش آینه نیوز، اگر چه اتکای نمایش «ترانه های قدیمی: پیکان جوانان» به ترانه خوانی های قدیمی همچون «فرنگیس» است، اما بخش جذاب ماجرا همین اجرای متفاوت این ترانه های نوستالژیک با تنظیم مجدد موسیقی و صدای خاص رضا یزدانی است که پس از هر اجرا همراه با تشویق گسترده مخاطبان همراه می شود. از جمله آخرین اجرایی که رضا یزدانی دارد و بازخوانی ترانه زیبای «پیکان» به ترانه سرایی «یغما گلرویی» و آهنگسازی «فرزین قره گزلو» است. ترانه ای که پیش از این در سال 1389 در آلبوم «ساعت 25 شب» منتشر شده بود. ترانه ای شنیدنی که با «یه پیکان قراضه کنارِ اتوبان داره خواب می بینه» آغاز می شود و در زمان انتشار به دلیل حساسیت موجود روی نام «یغما گلرویی» با یک اسم مستعار روی کاور آلبوم نشست!

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5133/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو