انتقاد استاد پیشکسوت تئاتر کشور؛

فرهاد ناظرزاده کرمانی: بعضی ها گیشه پرست هستند

فرهاد ناظرزاده کرمانی: بعضی ها گیشه پرست هستند
calendar یکشنبه 19 آذر 1396 در 13:17
آینه نیوز: فرهاد ناظرزاده کرمانی گفت: بعضی‌ها فقط گیشه پرست‌ هستند و برای فروش سراغ چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پُر کند، می‌روند و به تئاتر وارد می‌کنند و دائم جمعیت را نشان می‌دهند. جمعیت چه ارزشی دارد! شما در خیابان یک دعوا راه بیاندازید چندین نفر جمع می‌شوند، بنابر این خود تئاتر مهم است و نه جمعیت.

آینه نیوز: فرهاد ناظرزاده کرمانی گفت: بعضی‌ها فقط گیشه پرست‌ هستند و برای فروش سراغ چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پُر کند، می‌روند و به تئاتر وارد می‌کنند و دائم جمعیت را نشان می‌دهند. جمعیت چه ارزشی دارد! شما در خیابان یک دعوا راه بیاندازید چندین نفر جمع می‌شوند، بنابر این خود تئاتر مهم است و نه جمعیت.

به گزارش ایسنا، پرفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی که شامگاه 18 آذر ماه در مراسم سالروز تولدش در تماشاخانه «ارغنون» سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه تاکنون دانشجویان زیادی داشته و آنها را مثل فرزند خود می‌داند، بیان کرد: من فرزندان دانشگاهی زیادی دارم و فکر نمی‌کنم هیچ پدری باشد که مثل من ۲ یا ۳ هزار فرزند داشته باشد.

این استاد که خود اصالتا اهل کرمان است، به طنز، نقل قولی از کرمانی‌ها داشت و گفت: کرمانی‌ها می‌گویند ۶۰(اشاره به سن ۶۰ سالگی) نشست، ۷۰ رفت بر باد، ۸۰ افتاد، ۹۰ نمردی، چه بد! حالا ما رسیده‌ایم به پرده اول این داستان و در واقع بعد از شصت سالگی دیگر کسی دوست ندارد سنش را بگوید.

او، داود نامور(از دانشجویانش و مدیر مجموعه ارغنون) را به عنوان یک کارآفرین تئاتری دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کردم که او در آینده می‌تواند کاری برای تئاتر کشور انجام دهد.

ناظرزاده در ادامه صحبت‌های خود به نقش برخی شخصیت در تاریخ  اشاره کرد و نمونه‌هایی از افراد شاخص کشور را مثال زد و یادآور شد: سالن تئاتر «مولوی»، یک سالن خوابیده بود و من به یکی از بچه‌های تئاتر گفتم که باید آن را سرپا کنید و این اتفاق هم افتاد، پرده دوم آقای نامور است که اکنون این فضا را به وجود آورده است و چند شخصیت دیگر مثل آقای شفیعی هم جز شخصیت‌های تاثیر گذار هستند.

او در نهایت گفت که چه خوب است تئاتری‌های کشور این داستان‌های تاریخی را به نمایش در بیاورند.

این استاد پیشکسوت ادامه داد: سیاستِ متولیان دولتی، کاهش تصدی‌گری در تئاتر است. اگر تئاتر بخواهد نهادینه شود ایده‌آل این است که حکومت حداقل نظارت و حداکثر حمایت را از آن بکند نه برعکس‌. در اینجاست که تئاتر رشد کرده، فاخر و پدیده فرهنگی می‌شود. در واقع باید از تاریخ درس آموخت.

فرهاد ناظرزاده کرمانی در بخش دیگری از سخنانش درباره لزوم نهادینه شدن تئاتر، سخن گفت و افزود : تئاتر باید از مردم، به وسیله مردم و برای مردم باشد تا بتواند رشد کند. اگر تئاتر در جامعه رشد نکند باید تعداد زندان‌ها را زیاد کنیم. تئاتر یکی از وسایل به حداقل رسانی آسیب‌ها و پیشگیری از جرائم است.

او اضافه کرد: سه چیز باید باهم جمع شوند تا هنر نمایش رشد کند. آموزش، پژوهش و آفرینش. اینها باید باشد تا سطح هنر نمایش بالا بیاید. در ایران فرهنگ فرودینه تئاتر را به وجود آورد و از سطح پایین جامعه شروع شد ولی در غرب نخبگان فرهنگی آن را به وجود آوردند. تئاتر در ایران فقط تفریح بود. در واقع تئاتر باید از مردم به وسیله مردم و برای مردم باشد تا بتواند رشد کند. باید مردمی باشد که حاضرشوند برای این هنر هزینه کنند. ما در ایران هنوز کسی را نداریم که وقتی از دنیا می‌رود پولش را به تئاتر اختصاص دهد. اگر تیاتر در جامعه رشد نکند باید تعداد زندانها را زیاد کنیم چون در اثر نبود هنر، آمار جرم بالا می‌رود پس بیایید پیشگیری کنیم. در واقع با آسیب شناسی دوکار می‌توان کرد یک: کاهش آسیب پذیری و دیگری پیشگیری. تئاتر یکی از وسایل به حداقل رسانی آسیب‌ها و پیشگیری‌ها است.

ناظرزاده کرمانی در پایان صحبت‌هایش گفت: بعضی‌ها فقط گیشه پرست‌ هستند و برای فروش سراغ چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پُر کند، می‌روند و به تئاتر وارد می‌کنند و دائم جمعیت را نشان می‌دهند. جمعیت چه ارزشی دارد شما در خیابان یک دعوا راه بیاندازید چندین نفر جمع می‌شوند! بنابر این خود تئاتر مهم است و نه جمعیت.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/5109/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو