پیشنهاد همکاری کارگردان زن اسکاری به آهنگساز آثار فرهادی؛

باز هم «ترامپ» کار را خراب کرد

باز هم «ترامپ» کار را خراب کرد
calendar چهارشنبه 08 آذر 1396 در 10:31
آینه نیوز: «ستار اورکی»؛ سازنده موسیقی متن فیلم های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» که در آثار مختلفی از سینما و تلویزیون ایران نیز همکاری کرده است، عنوان داشت که از طرف «کاترین بیگلو»؛ کارگردان سرشناس آمریکایی که برنده جایزه اسکار می باشد، پیشنهاد همکاری داشته است.

آینه نیوز: «ستار اورکی»؛ سازنده موسیقی متن فیلم های »جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» که در آثار مختلفی از سینما و تلویزیون ایران نیز همکاری کرده است، عنوان داشت که از طرف «کاترین بیگلو»؛ کارگردان سرشناس آمریکایی که برنده جایزه اسکار می باشد، پیشنهاد همکاری داشته است.

آهنگساز جنوبی موسیقی ایران که با اساتیدی چون جواد معروفی و بابک بیات تلمذ کرده است، در گفت و گو با سایت موسیقی ما درباره چنین پیشنهاد جالب توجهی گفت: «خانمی با بنده تماس گرفت و گفت از طرف کاترین بیگلو (همسر سابق جیمز کامرون) زنگ می‌ زنم؛ ما می‌ خواهیم فیلمی را شروع کنیم و می‌ خواستیم از شما برای آهنگسازی آن دعوت کنیم. آقای فرهادی از این خبر خیلی خوشحال شد و گفت کاترین بیگلو یکی از کارگردان‌های خیلی خوب دنیا است. سعی کن این موقعیت را از دست ندهی.
 
کار من را در فیلم «جدایی نادر از سیمین» را شنیده بودند و خوششان آمده بود. تمام کارهایمان را انجام دادیم و آنها به سرعت برای من دعوتنامه فرستادند که به آمریکا بروم و شروع به کار کنم. اما مصادف شد با فرمان ترامپ برای جلوگیری از حضور ایرانی‌ ها در آمریکا و من هم از این سفر جا ماندم. گفتم برای ضبط کار به کانادا یا دوبی می‌ آیم ولی آنها گفتند ما فقط می‌ توانیم این کار را با ارکستری در کمپانی «آراکس» در هالیوود ضبط کنیم و هیچ راه دیگری وجود ندارد. گفت ما یک ماهی صبر می‌کنیم تا فرمان ترامپ لغو شود. خانم کاترین به خاطر من 45 روز صبر کرد اما اتفاقی نیفتاد و در نهایت هم با فرد دیگری کار کردند.»

ستار اورکی رجوعی به حافظه خود برای یادآوری همکاری با فرهادی می کند و در این باره می گوید: «من آخرین نفری بودم که به پروژه «جدایی نادر از سیمین» پیوستم. اصغر فرهادی می‌ خواست تیتراژ پایانی فیلم را آهنگ معروف لالایی «شب‌ بخیر کوچولو» انتخاب کند و حتی آن را روی فیلم هم گذاشت. ولی نظرش جلب نشد. من هم هیچ آشنایی با اصغر فرهادی نداشتم. آقای محمدرضا دلپاک یک روز با من تماس گرفت و گفت می‌ توانی یک قطعه پیانوی آزاد و متفکرانه اجرا کنی؟ سکانس پایانی آن فیلم را دیدم ولی نمی‌ دانستم که کارگردان این فیلم کیست. این کار را برای دل خودم و ارتباطی که با سکانس پایانی برقرار کردم انجام دادم. حتی وقت‌ شان هم خیلی کم بود و فکر می‌ کنم دو روز به جشنواره فجر مانده بود. نیمه‌ های شب با مصباح قمصری تماس گرفتم و گفتم که می‌ خواهم یک قطعه پیانو ضبط کنم. خلاصه آن را ضبط کردم و به صورت تلفنی برای آقای دلپاک پخش کردم که خیلی خوشش آمد. آن را روی فیلم گذاشتند که کار خوبی هم از آب درآمد و چند ادیت کوچک هم روی آن انجام دادیم. یک‌ دفعه دیدم اصغر فرهادی وارد اتاق صداگذاری شد و آقای دلپاک، من را به او معرفی کرد. گیج شدم و با خودم گفتم آقای فرهادی اینجا چه کار می‌ کند؟«!
 
آهنگساز فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین» ادامه می دهد: «فقط می‌ خواستم یک قطعه برای دل خودم بنوازم که حاصلش آن قطعه شد. فرهادی آن را شنید و خوشش آمد. این مسئله آن‌ قدر برایشان مهم بود که پریسا بخت‌ آور، پیمان معادی، شهاب حسینی و تمام عوامل فیلم را دعوت کردند و در حضور آقای دلپاک آن را شنیدند تا بین قطعه لالایی و این قطعه رأی‌ گیری کنند که تقریباً همگی رأی به قطعه من دادند. بعدها هم این قطعه، هم در مراسم «گلدن گلوب» پخش شد و هم در مراسم اسکار اجرا شد. همیشه آقای فرهادی در بخشی از خاطراتش می‌ گوید بهترین جایزه‌ ای که دریافت کردم این بود که وقتی فیلم ما را برنده اعلام کردند و زمانی‌ که می‌خواستم به سمت استیج بروم، دیدم صدای موسیقی ما باشکوه‌ تر است و یک ارکستر بزرگ زهی در طبقه بالا مشغول اجرای آن قطعه هستند. قبل از مراسم، با ما تماس گرفته بودند و درخواست ارسال پارتیتور این قطعه را داشتند و ما نمی‌ دانستیم علت آن چیست! بعد متوجه شدیم که «جیمز هورنر» این قطعه را رهبری کرده است.

اولین همکاری «ستار اورکی» برای «اصغر فرهادی» انقدر دلچسب و همراه با اتفاقی خوب بود که این فیلمساز جهانی که نشان داده چندان موافق استفاده از موسیقی متن پُرطمطراق در آثارش نیست، برای «فروشنده» باز به سراغ «ستار» برود. «اورکی» در این باره می گوید: «به فیلم «فروشنده» رسیدیم، می‌ گفت یک قطعه دیگر مثل قطعه موسیقی فیلم «جدایی» بساز. اما نمی‌ شد چون آن فیلم (جدایی... ) دارای تشخّص و کاراکتری است که هر چقدر تلاش کنیم، شبیه آن ساخته نمی‌ شود. خیلی از موسیقی‌ ها را می‌توان به هم نزدیک کرد، ولی با این موسیقی نمی‌ توان این‌ گونه برخورد کرد.»

 

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4998/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو