تهیه کننده ای که صداهای «گلزار» و «همایون» و «گلاب» و «حلاج» و... را برای یک «قاتل اهلی» به صف کرد!

آیا تهیه کننده «قاتل اهلی» یک «سانسورگر نامحسوس» است؟!

آیا تهیه کننده «قاتل اهلی» یک «سانسورگر نامحسوس» است؟!
calendar سه شنبه 07 آذر 1396 در 11:23
آینه نیوز: حکایت آن «قاتل اهلی» مرموز همچنان ادامه دارد و داستان کارگردانی که سال ها از وقت بازنشستگی اش گذشته و تهیه کننده ای که به هر صورت درصدد خودنمایی است، در فقدان «قاتل»ی آن هم از نوع «اهلی» اش در میان همه جدل ها نکته ای مغفول مانده برای اهل فن می باشد!

آینه نیوز: حکایت آن «قاتل اهلی» مرموز همچنان ادامه دارد و داستان کارگردانی که سال ها از وقت بازنشستگی اش گذشته و تهیه کننده ای که به هر صورت درصدد خودنمایی است، در فقدان «قاتل»ی آن هم از نوع «اهلی» اش در میان همه جدل ها نکته ای مغفول مانده برای اهل فن می باشد!

به گزارش آینه نیوز، در حالی که هر نسخه ای از «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی و یا «قاتل» مورد نظر «منصور لشکری قوچانی» هم اکران می شد، در اصلِ کاریکاتور بودن چنین قاتلی و یارانش تاثیری به جا نمی گذاشت، حالا «یغما گلرویی»؛ ترانه سرایی که بعد از چندی با «قاتل اهلی» دوباره فرصت همکاری مجدد با «کیمیایی» را پیدا کرده است، خبر از انواع خوانندگانی می دهد که توسط تهیه کننده پُرحاشیه «قاتل اهلی» به خط شدند، در حالی که تناسبی مان صدا و نحوه اجرای این خوانندگان وجود ندارد.

از «شهریار صیقلانی»؛ خواننده جوان راک که چند ماه پیش در گفت و گو با «آینه نیوز» عنوان کرد که قرار بر اجرا و بازی اش در تازه ترین فیلم کیمیایی بود تا انواع خوانندگانی که هر روز به نحوی نام شان در فضای رسانه ای مطرح می شود، راه درازی وجود دارد. در این ارتباط «یغما گلرویی»؛ ترانه سرای اجراهای متعدد فیلم «قاتل اهلی» در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا لیست تازه و متنوعی از خوانندگان مورد نظر «منصور لشکری قوچانی» را اعلام می کند. «ایشان چند ماه بعد با من تماس گرفتند و گفتند می‌ خواهند برای تبلیغ بیشتر فیلم آهنگ‌ ها را با صدای یک خواننده مطرح هم منتشر کنند. یعنی موضوع اصلا ربطی به عوض کردن صدای پولاد نداشت. جالب اینکه پیشنهاد اولیه ایشان «حامد همایون» و رضا گلزار بود! با مزه است. نه؟ فکر کنید «موسیقی فیلم مسعود کیمیایی با صدای حامد همایون» چه شود! در هر حال این پیشنهادشان از طرف من رد شد. بعدها «محسن چاوشی» را مطرح کردند که من پیشاپیش می‌دانستم  «چاوشی» این کار را نخواهد کرد و بعد اسم «رستاک حلاج» مطرح شد و آخر کار «امیر عباس گلاب». دیدم بعد از پست گلایه من از حذف نام عوامل موسیقی در تیتراژ همین آقای تهیه‌ کننده خبری را برای خبرگزاری‌ ها فرستاده‌ اند که «آیا معرفی امیرعباس گلاب به تهیه‌ کننده از جانب یغما گلرویی باعث این شده که او مغضوب کیمیایی قرار بگیرد؟» خبر هم ندارد که آن خبرنگارها خیلی‌ هاشان از دوستان من هستند و آن دروغی که برخی از قصد منتشر کردند را به همراه ویس برای من هم فورروارد کردند. دوباره دارند سعی می‌ کنند برخی با گل‌ آلود کردن آب ماجرا را از گردن خود باز کنند و اینطور نشان بدهند که من مغضوب آقای کیمیایی هستم و ایشان نام مرا حذف کرده‌ اند! اصلا شیوه آنها همین به جان هم انداختن عوامل بوده از ابتدای فیلم. من آقای گلاب را فقط به این عنوان که خواننده جوان پرطرفداری‌ است، می‌ شناختم و می‌ شناسم و هنوز آهنگی از او را درست نشنیده‌ ام که بخواهم به کسی معرفی‌ اش کنم. خواهش می‌ کنم این حرفم را به حساب غرور و منیت من نگذارید. من اغلب کارهایی که با ترانه‌ های خودم منتشر شده را هم یکبار بیشتر گوش نداده‌ ام چه برسد به کار دیگران. در کل زیاد این موسیقی –به خصوص موسیقی مجاز– را دنبال نمی‌ کنم.»

یغما گلرویی داستان را این گونه ادامه می دهد: «آقای تهیه‌ کننده یک روز آمدند دنبال من که برویم استودیو و به استودیویی رفتیم و من آقای گلاب را برای بار اول و آخر همانجا دیدم که آمده بودند کارها را بخوانند و عکسی هم به یادگار گرفتیم. به سبک خودشان هم اجرا می‌ کردند! و اصلا نیازی به حضور من برای ضبط قطعاتی که قرار بود فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشند، نبود و تا نیمه‌ ی یک کار را خوانده بودند که من از همه خداحافظی کردم و برگشتم و تمام کارها بدون وجود و نظارت من ضبط شده‌ اند آن هم به قصد پخش برای تبلیغ فیلم نه جایگزین صدای پولاد در فیلم شدن.»

این ترانه سرای باسابقه به گلایه از تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» مبنی بر حذف نامش از تیتراژ می پردازد و در این باره می گوید: «وقتی در کلیپی که نیازی به مجوز هیچ کسی ندارد، به شکل سر خود نام عوامل را حذف می‌ کنند و هیچ احترامی برای پدید آورنده قائل نیستند دیگر چه جای حرفی باقی می‌ ماند. باید با آن‌ ها مثل خودشان تا کرد. اگر ایشان را آزاد بگذارند بعید نیست فردا روزی آهنگ‌ ها را با صدای آقای دوربینی یا حسین فسنقری هم منتشر کنند. چون هدف که دیده شدن به هر قیمتی باشد وسیله را برایشان توجیه می‌ کند. تازه از آنجایی که وضعیت و مشکلات مالی این سال‌های مرا شنده بودند به من پیشنهاد ده میلیون تومانی دادند که اسمم را به عنوان کارگردان بخش موسیقی بیاورند که نپذیرفتم. الان که فکر می‌ کنم می‌ بینم آن هم نقشه بوده تا در صورت تن دادنم بعد تمام کاسه کوزه‌ ها را سر من بشکنند و شانس آوردم قبول نکردم.» این ترانه سرا از تنظیم شکایت علیه مسئول دفتر موسیقی ارشاد خبر می دهد: «من اتفاقا دارم شکایتی تنظیم می‌ کنم از همین رییس دفتر. در مجوزهای صادر و امضا شده از طرف ایشان فقط اسم خواننده هست. نه آهنگساز و نه ترانه‌ سرا اسمی ازشان نیست. می‌ دانید چرا؟ تا از بار نام‌ های ممنوعه شانه خالی کنند. من اگر قرار بود کارم به جایی برسد که بخواهم از زیر سبیل کسی بگذرم مثل ترانه‌ سرایان چندکاره و متملق؛ دیگر کاسبی می‌ کردم. آقای طالبی و دفتر موسیقی باید تکلیفشان را با این ماجرا روشن کنند. من مثل دیگران نیستم که با این چرخه نامیمون سانسور همراهی کنم و قبول کنم نامم را حذف کنند به قیمت اینکه ترانه‌ ام را مجوز بدهند. اگر ممنوعان دیگر؛ این بازی را به قیمت رونق کسب و کارشان دوست دارند؛ به خودشان مربوط است. این بازی مبتذل را بگذارید برای دوستان شعبده‌ بازی که هم آن طرف مشغولند و هم این طرف، مجاز هم هستند و کارگاه هم دارند تا خود و ترانه‌ های مونتاژی و همچنان پرغلطشان را مثل طاعون بین کارورزان نوپا و نگونبخت ترانه منتشر کنند. من از این قماش نیستم.» به نظر می رسد باز هم خطاب «یغما گلرویی» به «روزبه بمانی» و بازسازی همان جدل قدیمی باشد.

ترانه سرای «نقاب» ادامه می دهد: «آخر کلیپ منتشر شده در نت که به مجوز کسی احتیاج ندارد. اصلا من به کنار. آهنگساز و تنظیم‌ کننده این کارها اشکان دباغ و امیر دانایی هستند. آنها که مجازند و سالهاست دارند کار می‌ کنند. الان در فیلم خود آقای بهزاد عبدی، آهنگساز موسیقی متن فیلم هستند نه ترانه‌ ها. تازه مجوز آهنگ‌ ها هم به اسم ایشان صادر شده. اصلا ماجرا آش شله‌ قلمکاری‌ ست. همین الان دو تیتراز از فیلم را در دو سینمای مختلف با گوشی ضبط کردند و برای من فرستادند که با هم فرق دارند. یکجا اسم من هست و یکجا نیست. چنین چیزی تا حالا دیده، یا شنیده‌ اید؟ تا جایی که من می‌ دانم تمام این‌ها زیر سر تهیه‌ کننده‌ است چون تدوین کار دست اوست و تنها او می‌ تواند نسخه‌های مختلف داشته باشد. آخر تهیه‌ کننده یک تعریفی دارد. یک چهارچوبی دارد.»

یغما گلرویی در میان جدال میان تهیه کننده و کارگردان حق را به کارگردانی می دهد که حداقل کارنامه ای روشن در تاریخ سینمای ایران دارد. البته برخلاف نظر «یغما گلرویی»، منتقدان نه تنها توقع ساخت «قیصر»ی دوباره از «کیمیایی» ندارند بلکه توقع دارند از آن فضای خاک گرفته دور شده و فیلم درست امروزی بسازد. با این حال مهم ترین ترانه سرای بعد از انقلاب موسیقی ایران با صراحت می گوید: «آقای کیمیایی بیشتر از عمر تهیه‌ کننده؛ فیلم ساخته‌ اند. فیلم‌های این سالهایشان را عده‌ ای دوست دارند و عده‌ ای ندارند. این چه منطق معیوبی‌ است که همچنان توقع «قیصر»  ساختن از ایشان داشته باشیم؟ تهیه‌ کننده هم اگر فیلم‌ های این سال هایشان را دوست نداشتند چرا سرمایه‌ گذار فیلمشان شده که بعد بگوید از تدوین فیلم یک نسخه تهیه‌ کننده داشته باشد و یک نسخه کارگردان؟ حرف به این نامربوطی تا حالا شنیده‌اید؟ بدا به حال سینمایی که در آن هیچ‌کس جای خودش نیست. مثلا اختلاف آقای پرستویی و آقای کیمیایی قابل درک است چون هر دو در حرفه خود استخوان خورد کرده‌اند اما وقتی تهیه‌ کننده فقط به خاطر پولش به خود حق مداخله می‌ دهد دیگر باید فاتحه خیلی حرمت‌ ها را خواند. این هم لابد مثل «احمدی‌ نژاد» از عجایب هزاره سوم است که فیلمی نسخه تهیه‌ کننده هم داشته باشد! اصلا بعید نیست در روزگار پلیس‌ نامحسوس و گشت نامحسوس چیزی به عنوان «سانسورگر نامحسوس» هم در کسوت تهیه‌ کننده به فضای هنری ما راه پیدا کرده باشد...»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4984/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو