ترانه سرای سیاسی مجوز انتشار گرفت

توصیف «کوهن» و «تارکوفسکی» با رمز و راز شاعرانگی

توصیف «کوهن» و «تارکوفسکی» با رمز و راز شاعرانگی
calendar یکشنبه 05 آذر 1396 در 17:19
سرویس کتاب و شعر «آینه نیوز»: آثاری جدید از شاعری سیاسی و پُرحاشیه مجوز قانونی انتشار در کشور گرفت و خیلی زود هم به چاپ بعدی رسید.

سرویس کتاب و شعر «آینه نیوز»: آثاری جدید از شاعری سیاسی و پُرحاشیه مجوز قانونی انتشار در کشور گرفت و خیلی زود هم به چاپ بعدی رسید.

به گزارش آینه نیوز، به تازگی کتاب های «گفتن برای زیبا شدن» و «لیوناردِ شهیار» از آثار «شهیار قنبری»؛ شاعر و ترانه سرای مطرح خارج نشین مجوز نشر گرفته و از سوی «نشر نگاه» در کتابفروشی های سطح شهر موجود است. «شهیار قنبری» که به همراه «ایرج جنتی عطایی» و «اردلان سرافراز»؛ مثلث ماندگار تاریخ ترانه سرایی ایران به شمار می آیند و بسیاری از ترانه های خاطره انگیز از قلم و تفکر آن ها و با صدای خوانندگان معروف به «لس آنجلسی» به یادگار مانده است، در حالی چنین مجوزی گرفت که بارها در اشعار و نوشته ها و سخنرانی هایش مواضع سیاسی علیه کشور گرفته است.

«شهیار قنبری» فرزند «حمید قنبری» است؛ بازیگر و دوبلوری که با چهره «جری لودیس»؛ صدا و حضورش برای دوستداران زنده می شود. «قنبری پدر» در دوران اوج اشتیاق بینندگان تلویزیون وطنی از آثار کمدی همان خاصیتی را داشت که صدای «محمدعلی زرندی» با چهره کمیک «نورمن ویزدوم» ایفا می کرد. «شهیار» اگر چه علاقه به گویندگی و دکلمه خوانی را از پدر به ارث برده اما راهی دیگر برگزید و راهی خانه ی ترانه شد. او که پیش از انقلاب نیز با ترانه نویسی «بوی گندم» راهی زندان شده بود، در سال های متمادی آثار و مطالبی سیاسی را بازگو کرده است.

به گزارش آینه نیوز، به تازگی 2 کتاب از «شهیار قنبری» با فرم نوشتاری متفاوتی به بازار آمده و نویسنده ی «گفتن برای نوشتن»، اثر منتشر شده اش را «شعری برای تماشا» عنوان نهاده و هر کدام را با نام «غزلنمایش» می شناسد و در ابتدای غزلنامه اش آورده است: «این دفتر «فیلم-شعر»های من است. فیلم هایی که با کلمه ساخته ام. بیست غزلنمایش است. به همراه تصویرهای به هم چسبیده. «کولاژهای» کار من. Collage در این تجربه ی تازه من و تو چیزی از دست نمی دهیم. در این سفر نو، قرار است زیباتر شویم. غزلنمایش ها را باید نفس کشید. دید. در این ضیافت تصویر و صدا، هر غزلنما می خواهد مثل سینما، بیست و چهار حقیقت در ثانیه باشد. همان گونه که «گودار» Godard شاعر سینما دوست می دارد.»

به گزارش آینه نیوز، در دیگر کتاب تازه منتشر شده از این شاعر و ترانه سرا که «لیوناردِ شهیار» نام گرفته است، می توان پیوند و اشتیاق سالیان دور «شهیار قنبری» نسبت به «لئونارد کوهن»؛ شاعر دردمند و خواننده ی همیشه زنده شعر و ترانه را یافت. از پانزده ساله گی ترانه سرای ایرانی و از هنگامه ی دیدار شکل گرفته با «کوهن» در لندنِ سال 1979 و طع خوش ترانه نویسی که آوازه خوان غایب بر جان شاعر افکند. همان «لیونارد»ی که نویسنده ی کتاب «لیوناردِ شهیار» درباره اش می نویسد: «مگر می شود او را خواند، او را شنید، او را فهمید و عاشق اش نشد؟ درگیرش نشد؟ خراب و آبادش نشد؟! مگر می شود؟!»

کتاب «لیونارد شهیار» هم عشق نامه است و هم مروری مختصر بر زندگینامه بلند بالای «کوهن» به زبان و رمز و راز شاعرانگی. اگر در این کتاب، «لیونارد کوهن» در صدر نگاه نویسنده برای هویت دادن به واژه ها است، در کتاب «گفتن برای زیبا شدن»-حداقل بخش مهمی از کتاب- مختص به زیبا ساختن واژه ها جهت توصیف فیلمسازِ مورد علاقه «شهیار» است؛ همان «آندره» ای که همچنان هزاران شیفته با وجود همه ی نقدهای خاموش نگاهان دارد و شاعر «گفتن برای زیبا شدن» نیز او را «آموزگارِ بزرگوار» خود می خواند. در این کتاب از نگاهی شاعرانه درباره «آندری تارکوفسکی» آمده است: «کسی ست که زبانی نو خلق کرده است. زبانی حقیقی برای بازگو کردن طبیعت فیلم. آن گونه که زندگی را چون انعکاسی شکار می کند. زندگی چونان رویا! شاهکاری چون استاکر Stalker آخرین فیلم روسی اوست که در «وطن» می سازد. فیلم که تمام می شود به او مژده می دهند که نگاتیوها در لابراتوار خراب شده اند! تارکوفسکی اما فیلم را دوباره می سازد. از نو! از نخستین نما!...»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4977/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو