معرفی کتابی جدید در حوزه سینما

«سینمای متعهد» از برادرانی اخلاق گرا

«سینمای متعهد» از برادرانی اخلاق گرا
calendar شنبه 27 آبان 1396 در 14:04
آینه نیوز: «سینمای متعهد»؛ عنوان است که نشر دیبایه روی جلد کتابی در بررسی سینمای برادران داردن گذاشته است. کتابی که به تازگی وارد بازار نشر کتاب شده و مطالعه اش برای علاقمندان به سینما، منتقدان و مخاطبان اهل مطالعه می تواند جالب باشد

سرویس کتاب آینه نیوز: «سینمای متعهد»؛ عنوان است که نشر دیبایه روی جلد کتابی در بررسی سینمای برادران داردن گذاشته است. کتابی که به تازگی وارد بازار نشر کتاب شده و مطالعه اش برای علاقمندان به سینما، منتقدان و مخاطبان اهل مطالعه می تواند جالب باشد

به گزارش آینه نیوز، در پیشانی کتاب و در فهرست مطالبی که آمده است، وجود منتقدان سرشناسی چون رابین وود، جاناتان روزنبام،  پیتر برادشاو و جرالد پری می تواند این انتظار را در مخاطب ایجاد کند که با تحلیلی جامع و ظریف از سینمای ژان پی یر و لوک داردن مواجه خواهد شد، اما مطالب گردآوری شده توسط برت کاردوللو این انتظار را فراهم نمی سازد و حجم بسیاری از مطالب را همچون روش به کار رفته نزد منتقدان ایرانی، تعریف خلاصه داستان دربرگرفته است و بخشی نیز به شکل زائد درباره شناسنامه و پیشینه 2 برادر قهار بلژیکی است. کتاب «سینمای متعهد» که اولین کتاب منتشره به زبان انگلیسی درباره برادران داردن در سال 2009 بوده است، در حالی به ترجمه فارسی و انتشار درآمد که چندی است کتاب های متعدد و متنوعی درباره فیلمسازان جریان ساز سینمای متاخر وارد بازار نشر کتاب شده و خارج از سطح کیفی آثار منتشره، گستره دسترسی و آشنایی مخاطبان با فیلمسازان مختلف قابل توجه است.

به گزارش آینه نیوز، کتاب «سینمای متعهد» دربرگیرنده مجموعه ای از مقالات و جستارها و مصاحبه ها درباره سینمای برادران داردن است و با توجه به این که از سال انتشار نسخه اصلی کتاب، 8 سال می گذرد، ناشر ایرانی با انتخاب مطالبی از 3 فیلم متاخر «داردن ها» با نام های «پسری با دوچرخه»، «دو روز یک شب» و «دختر ناشناخته» سعی کرد هر چند سراسیمه اما به عطش مخاطبان پاسخی دهد.

برادران داردن که یکی فلسفه خوانده و دیگری فارغ التحصیل رشته بازیگری است، در آثار خود بدون توجه به جهت گیری روشن سعی دارند با فاصله به سراغ سوژه ها بروند و با دوربینی نرم و نگاهی صبورانه از اتفاقاتی به ظاهر معمولی، روشنایی قابل تامل در نگاه مخاطب بسازند. نگاه تقلیل گرایانه ی داردن ها و مینی مالیسم موجود در فرم روایی آثار فیلمسازان خبره بلژیکی، به ظاهر ریتمی کند و روایتی آرام را موجب ساخته است که به حوصله هر تماشاگری نمی آید با این وجود مساله مهم در اجرای داردن ها بحث «حرکت» است و اصولا حرکت به منزله سیالی دوربین نبوده و تحرک بازیگران و تنوع میزانسن های داردن ها امر مهمی است. کاوش در زندگی برادان داردن و جهانی که از لنز دوربین ارائه می سازند، می تواند مخاطب را به لطافت نگاهشان نزدیک سازد. داردن ها در سال 2005 کتاب خاطره نگارانه خود با عنوان «در پسِ تصاویر ما» را منتشر ساختند تا بیشتر از جهان بی هیاهو اما پُر از درد و رنج خود بگویند.

در لا به لای یادداشت های کتاب «سینمای متعد» می توان قیاس میان «داردن ها» و برخی دیگر از فیلمسازان نزدیک به تفکر آن ها را یافت. هنگامی که مایک بارتلت؛ منتقد نشریه سینمایی نمای نزدیک با ارجح دانستن نگاه انسانی داردن ها در مقابل دیدگاه سطحی و زاهدانه «میشائیل هانکه»، از صمیمیت و ناب بودن نگاه برادران بلژیکی می نویسد. همین نویسنده در بخشی از یادداشت خود به سراغ کن لوچ و مایک لی رفته و باز هم آن ها را در قیاس با «داردن ها» بازنده نگاهی روشن می داند.

کتاب «سینمای متعهد» اگر چه اولین کتاب مرتبط با سینمای داردن ها به زبان فارسی است، اما کمتر توانسته تفسیر و تحلیلی آکادمیک را پیش روی علاقمندان قرار دهد و باید گفت بهترین بخش های کتاب مربوط به گفت و گوهای برادران داردن است که از خود و سینمایشان به شکل ساده ای سخن می گویند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4860/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو