انتقادشدید منتقد با سابقه نسبت به اکران تازه ترین محصول موسسه ای که می تواند صاحب جایزه زرشک زرین باشد

«خالتور»ها عروسی و عزا نمی شناسند!

«خالتور»ها عروسی و عزا نمی شناسند!
calendar شنبه 27 آبان 1396 در 11:34
آینه نیوز: امیر پوریا؛ منتقد شناخته شده کشورمان به انتقاد از اکران فیلم کمدی و جلف «خالتور» در روزهای عزای عمومی در کشور پرداخت.

آینه نیوز: امیر پوریا؛ منتقد شناخته شده کشورمان به انتقاد از اکران فیلم کمدی و جلف «خالتور» در روزهای عزای عمومی در کشور پرداخت.

به گزارش آینه نیوز، این منتقد به صراحت و روشنی به نقد موسسه پویا فیلم پرداخت که سال ها است آثار سطحی، مبتذل و پیش پاافتاده را وارد جریان فکری سینمای ایران می کند و با اطمینان می توان گفت که پایین آمدن ذائقه مخاطب ایرانی در سال های اخیر محصول فعالیت های نازل «فرح بخش- علیخانی» در موسسه «پویا فیلم» است. آن ها این روزها با «خالتور» در سینما هستند؛ با همان ابتذال نهفته در همه شخصیت هایی که از «شارلاتان» تا «آس و پاس» می توان یافت و به قول «امیر پوریا»؛ «خالتورها» این بار نام فیلم خود را مبتنی بر صفتی گذاشته اند که در حوزه فرهنگ دارند!

در یادداشت «امیر پوریا» که در روزنامه اعتماد منتشر شده، آمده است:

«بابت زلزله پُرصدمه غرب کشور، سه شنبه ٢٣ آبان عزای عمومی اعلام شد: اما اکران عمومی فیلم «خالتور» همچنان ادامه یافت. فیلم، ساخته آرش معیریان، سازنده «شارلاتان» و «کالسکه»، «آس و پاس» و یک دوجین اثر مشعشع دیگر است: و محصول پویا فیلم که در صورت تداوم اجرای ایده علی معلم عزیز و فقید ما در دورانی که هیات رییسه انجمن منتقدان سینمایی بودیم، می توانست رکورددار دریافت نشان افتخاری «زرشک زرین» بدترین – بخوانید مبتذل ترین- فیلم های سال باشد. اما به گمانم برای دانستن اینکه اشاره تعحب آمیز جمله اول این یادداشت به چیست، خواننده روزنامه نیازی به اطلاع از این سوابق درخشان ندارد. چون این بار دیگر رفقا به سیم آخر زده اند و نام فیلم را بر صفتی منطبق کرده اند که به حق یا ناحق، می دانند پشت سرشان در محافل فرهنگی یا حتی نه چندان فرهنگی، به کار می رود و کارشان را به اختصار، توصیف می کند. تصورم این است که هر مخاطب این نوشته، بدون دیدن فیلم هم می تواند به واسطه همین اسم، تعجب حاصل از تداوم اکران فیلم در روز عزای عمومی را درک کند.
این روزها که در ایام پایانی ماه صفر به سر می بریم. اکران تمام فیلم ها و نمایش ها به همین دلیل تقویمی متوقف شده اند و طبعا این سنت همیشگی، بدون توجه به فضای غمبار یا شنگول فیلم های مختلف، شامل همه شده است. اما در روزی که عزا به عینیات جامعه خودمان مربوط می شد و همین نزدیکی ها، به داغ مردمان کُرد ایرانی برمی گشت، گویی عنوان «عزای عمومی» فقط در قالب یک عبارت و به شکلی کاملا صوری و تشریفاتی مطرح بود. از عزا در فضای عمومی جامعه، در توقف پخش برخی قطعات موسیقی و برنامه های روتین صدا و سیما و جایگزینی برنامه هایی دیگر و از جمله در توقف اکران فیلمی که به واقع لقب بی معنا و لس آنجلسی وار «شاد» بیش از ژانر متعالی «کمدی» برازنده آن است، هیچ نشانی نبود. این در حالی است که هر کس هر برشی از تصاویر «خالتور» را در مثلا در سردر سینما آزادی یا در ویدئووال های پشت گیشه پردیس های سینمایی دیگر می بیند، چشمش به تصویری جز بشکن و بالابنداز آدم های فیلم نمی خورد. در این شرایط، شاید بی راه نبود که از سازندگان و صاحبان فیلم توقع همدردی می داشتیم: اما شیخ اجل فقط برای زمانه خود نسروده بود که «مرا به خیر تو امید نیست: شر مرسان» به همه اعصار اشاره داشت.»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4857/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو