چگونه اتفاقات کاملا متمایز می تواند از طریق امواج ذهنی مساله دار در یک خط قرار بگیرد؟!

ستاد صیانت، قاچاق کالا، اکران فیلم خارجی و چند داستان دیگر

ستاد صیانت، قاچاق کالا، اکران فیلم خارجی و چند داستان دیگر
calendar چهارشنبه 24 آبان 1396 در 17:13
به گزارش آینه نیوز، خبر قاچاق هر فیلمی حتی به نازلی «نهنگ عنبر سلکشن رویا» رفتاری کاملا نکوهیده بوده و قابل نقد، بررسی و فریاد اعتراض از سوی همه اهالی درگیر با حوزه های تصویر و رسانه خواهد داشت، اما جان مایه خبر پیشین «آینه نیوز» مبنی بر نمایشی بودن عملیاتی ویژه همچون «امحای آثار» آن هم در یک روز و ساعاتی محدود و با حضور چهره هایی چون «بهرام رادان» و «پژمان بازغی» در این راستا بود که در برابر شدت بحران، اجرای عملیاتی مقطعی نمی تواند دردی از بیماری «قاچاق محصولات فرهنگی» را حل کند و این مبارزه به عزمی جزم تر و نگاهی واقع گرایانه تر و حمایت و همراهی حقیقی اهالی سینما و مدیران فرهنگی و هنری و البته نهادهای مرتبط و خارج از حوزه فرهنگ و هنر نیاز دارد

سرویس سینمایی آینه نیوز: پیش از این برای نخستین بار خبر مربوط به اشتباه صورت یافته در مراسم ویژه «امحای سی دی های قاچاق» توسط کمیته موسوم به «ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» با دبیری و هدایت فردی ناشناس چون «مهدی یزدانی» را در «آینه نیوز» منعکس ساختیم. خبری که همانند دیگر اخبار ارائه شده در رسانه های مختلف به شکلی دیگر مورد استفاده قرار گرفت. البته اشتباه رخ داده در برچسب زنی «فیلم های مبتذل» برای آثار فیلمسازانی معتبر بعدها تفسیرهای مختلفی از سوی عوامل و حامیان شرکت کننده در آن شوی خاص داشت و حتی منجر به تماس تلفنی یکی از فیلمسازان جهت اعتراض به تیتر و خبر منعکس شده توسط «آینه نیوز» شد! اعتراضاتی که در زمینه های مختلف و از سوی افراد و نهادهای دیگر بارها درباره اخبار و یادداشت های حقیقت جویانه «آینه نیوز» صورت یافته است اما حداقل در خصوص ماجرای «قاچاق فیلم» و ارتباطش با «عملیات امحا» می توان واقعیت عنوان شده را این روزها به شکلی مشاهده کرد.

به گزارش آینه نیوز، خبر قاچاق هر فیلمی حتی به نازلی «نهنگ عنبر سلکشن رویا» رفتاری کاملا نکوهیده بوده و قابل نقد، بررسی و فریاد اعتراض از سوی همه اهالی درگیر با حوزه های تصویر و رسانه خواهد داشت، اما جان مایه خبر پیشین «آینه نیوز» مبنی بر نمایشی بودن عملیاتی ویژه همچون «امحای آثار» آن هم در یک روز و ساعاتی محدود و با حضور چهره هایی چون «بهرام رادان» و «پژمان بازغی» در این راستا بود که در برابر شدت بحران، اجرای عملیاتی مقطعی نمی تواند دردی از بیماری «قاچاق محصولات فرهنگی» را حل کند و این مبارزه به عزمی جزم تر و نگاهی واقع گرایانه تر و حمایت و همراهی حقیقی اهالی سینما و مدیران فرهنگی و هنری و البته نهادهای مرتبط و خارج از حوزه فرهنگ و هنر نیاز دارد. متاسفانه قاچاق کالا در زمینه محصولات مختلف و به شکل یکپارچه و کاملا هماهنگ سال ها و بارها است که در کشورمان رونق دارد و ریشه کن سازی و یا حتی کاهش سیل رخ داده نیاز به اتفاقاتی فراتر از نمایش هایی دارد که چند سی دی امحا شده را به عنوان سند پیروزی خود رسانه ای کنیم و در نهایت نمایش خود را با عکس سلفی سربازِ هوادار با «بهرام رادان» به پایان برسانیم.

به گزارش آینه نیوز، ویروس عظیم «قاچاق» در زمینه های مختلف و به خصوص در حوزه فرهنگ نیاز به یک نگاه جامع تر و برخوردی قاطعانه تر دارد و اگر همدلی ها و همراهی ها برقرار شود، یافت سرمنشاء این بیماری و ریشه کن سازی اش چندان نمی تواند کار دشواری باشد و یا حداقل غیرممکن تصور گردد. بدیهی است صاحب هر اثر سینمایی برای محصول خود سرمایه گذاری مالی و فکری کرده و از این که محصول خود را به دلیل نبود امنیت به راحتی در چرخه ای غیرقانونی ببیند، برآشفته خواهد شد. حالا بگذریم که برخی ها از چنین حفره ای برای راه اندازی یک حقه بازی تبلیغاتی جهت کسب مجوز و عرضه زودتر و فروش بیشتر محصول خود استفاده می کنند و با فریاد «غیرقانونی» و مسیر «مظلوم نمایی» راهی برای کسب مجوز و عرضه زودتر از موعد محصول خود پیدا می کنند. بنا براین گزارش، اگر چه وجود و حتی تلاش نهادهایی چون «ستاد صیانت...» لازم و قابل ارزش است اما تجربه و وجود انواع شواهد نشان داده که اتفاقاتی مقطعی مانند «امحای تعدادی از سی دی های قاچاق» نمی تواند بیماری سخت «قاچاق» را ریشه کن سازد و تنها می تواند یک داروی مُسکن و یا شاید یک شوی تبلیغاتی برای عده ای باشد.

به گزارش آینه نیوز، مساله قابل توجه در این خصوص یادداشت منعکس شده در یکی از خبرگزاری ها است که اگر چه بخشی از نقد صورت یافته در راستای همین نوشته و درباره چاره جویی مناسب برای مبارزه با قاچاق کالا است و برای هر عقل سلیمی منطقی می نماید، اما جالب این جا است که موضوع تازه ترین قاچاق صورت یافته برای فیلمی ایرانی بهانه ای برای گام نهادن در مسیر منویات این رسانه شده و منجر به یادداشتی در راستای تلاش زنجیره ای رسانه هایی مشخص برای رو کردن طرح اکران فیلم های خارجی گردیده است. از این رو ترکیب مشرق و مغربِ اتفاقات منجر به ارائه یادداشتی شده که همچون کلافی سردرگم از قاچاق فیلمی ایرانی به ضرورت نمایش آثار خارجی در سینماهای ایران نظر دارد و نویسنده براساس یک دستور از پیش تعیین شده و در راستای یک پروژه رو به بن بست، با سوء استفاده از یک موقعیت ویژه به سراغ روکردن دوباره یک بازی باخته رفته است. این در حالی است که در نگاهی کاملا مشخص برای هر عقل سلیمی، اتفاق رخ داده برای دومین «نهنگ عنبر» ارتباطی به نمایش یا عدم نمایش آثار خارجی ندارد و بدیهی است که فیلم خسارت دیده ی سامان مقدم پیش از این شرایط اکران یافته و قاچاق فیلم های ایرانی و خارجی ارتباطی با عرضه غیرقانونی محصولات سینمایی ندارد و با وضعیت موجود و در هر حالتی امکان حیات در شریان خون آلوده اما هموار قاچاق وجود دارد.

 آن چه مشخص است تا عزمی واقعی و به دور از هرگونه نمایش رسانه ای، برای ریشه کن سازی مجرای قاچاق کالاها از طریق مختلف صورت نگیرد، نباید منتظر اتفاقی خاص در مسیر تاسف بار فعلی بود.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4845/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو