«مهرداد کاظمی»؛ خواننده مطرح موسیقی دهه 60 از جریانات موسیقی در سال های دور می گوید؛

شهید بهشتی از علاقمندان موسیقی بود/ قطعه «ای ساربان» باعث حلال شدن موسیقی شد/ محمد اصفهانی در گروه کُر حسینیه ارشاد بود

شهید بهشتی از علاقمندان موسیقی بود/ قطعه «ای ساربان» باعث حلال شدن موسیقی شد/ محمد اصفهانی در گروه کُر حسینیه ارشاد بود
calendar سه شنبه 02 آبان 1396 در 13:51
آینه نیوز: «مهرداد کاظمی» از اولین خوانندگان رسمی پس از انقلاب اسلامی بود که با آثار انقلابی و مذهبی برای مخاطبان سال های دور موسیقی شناخته می شود. این خواننده سال ها است به دلیل بیماری از فعالیت رسمی دور مانده و 5 سال اخیر را برای مداوای بیماری سرطان خود در امریکا به سر برده است و به دلیل 2 بار کما رفتنش، هنوز پزشکان معالج اجازه پرواز به سوی ایران را به او نمی دهند.

آینه نیوز: «مهرداد کاظمی» از اولین خوانندگان رسمی پس از انقلاب اسلامی بود که با آثار انقلابی و مذهبی برای مخاطبان سال های دور موسیقی شناخته می شود. این خواننده سال ها است به دلیل بیماری از فعالیت رسمی  دور مانده و 5 سال اخیر را برای مداوای بیماری سرطان خود در امریکا به سر برده است و به دلیل 2 بار کما رفتنش، هنوز پزشکان معالج اجازه پرواز به سوی ایران را به او نمی دهند. مهرداد کاظمی در گفت و گو با ایلنا درباره اتفاقات موسیقی در آستانه و ابتدای انقلاب اسلامی و فعالیت خوانندگان به شکل زیر زمینی و مهاجرت شان سخن گفت.

بخشی از گفته های این خواننده موسیقی معطوف به فعالیت های پیش از انقلاب وی بوده که تاکنون مغفول مانده است. مهرداد کاظمی که پیش از انقلاب در بخش موسیقی وزارت فرهنگ و هنر فعالیت می‌ کرد درباره نحوه‌ تغییر شرایط موسیقی در سال 56 و 57 گفت: «من سال‌ ها مسئول بخش موسیقی اردوی دانشجویان در بابلسر بودم. در واقع اردویی که در رامسر با عنوان «اردوی امور تربیتی» برای دانش ‌آموزان وجود داشت به شکل مفصل ‌تری برای دانشجویان در بابلسر برگزار می‌ شد. هفته ‌ای حدود هزار دانش‌ آموز به اردوی رامسر آورده می ‌شدند؛ این اردو درواقع به دانش‌ آموزان دوره شش ساله دبیرستان در تمامی رشته ‌ها اختصاص داشت. اما اردوی بابلسر که برای دانشجویان برگزار می ‌شد توسط وزارت علوم، نخست وزیری و وزارت فرهنگ و هنر ترتیب داده شده بود و هفته‌ ای هزار دانشجوی خانم و هزار دانشجوی آقا به این اردو می ‌رفتند. در آنجا نیز مانند اردوی رامسر در طول روز کلاس‌های موسیقی و ورزشی و مسابقاتی در همین زمینه طی یک هفته برقرار بود. دانشجویان در طول این اردو هم تفریح می‌ کردند و هم مشارکت‌ ها و همکاری‌ های علمی و هنری شکل می ‌گرفت و هم آشنایی‌ هایی به وجود می‌ آمد که در بسیاری از موارد منتج به ازدواج می ‌شد.»

خواننده مطرح موسیقی ایران در دهه 60 که در مستند «بزم رزم» نیز حضور دارد، درباره جریان موسیقی در سال های منتهی به انقلاب و خوانندگان معترض در آن فضا، گفت: «تظاهرات‌ خیابانی که شروع شد استودیوهای ضبط موسیقی تعطیل شد و همه شروع به انجام فعالیت ‌های زیرزمینی کردند. یعنی یواشکی وارد استودیو می‌ شدند و در استودیو را می ‌بستند و مخفیانه کار می‌ کردند. کارهای روال عادی استودیوها تعطیل شده بود. گروه‌های چپی و همچنین گروه‌های اسلامی که گرایش‌های چپی داشتند یکسری از بچه‌های موسیقی را جذب کرده بودند که اینها سرودها و کاری مختلفی ضبط کرده بودند که بعدها با پیروزی انقلاب این کارها را به صورت نوار کاست بیرون دادند.»

مهرداد کاظمی افزود: « یکسری از بچه‌های مسلمان هم مثل زنده ‌یاد حسین صبحدل و حمید شاهنگیان وجود داشتند که اینها در حسینیه ارشاد فعالیت می ‌کردند و طرفدار انقلاب بودند. همین آقای محمد اصفهانی هم که آن زمان شاید حدود 12 سال سن داشت در گروه کر آقای صبحدل فعالیت می ‌کرد. مرحوم صبحدل که با اذانش شهرت دارد؛ موسیقی را به خوبی می ‌شناخت و به ردیف‌ های موسیقی دستگاهی آشنایی داشت و صدایش بسیار زیبا بود. ایشان با گروه‌های مذهبی در حسینیه ارشاد فعالیت می ‌کرد؛ یعنی هم قاری قرآن تربیت می ‌کرد هم خودش می‌ خواند و هم گروه‌ هایی به صورت گروه کر داشتند که کارهای عرفانی و سرودهای انقلابی اجرا می‌ کردند. در طول انقلاب همه این کارها را در آنجا ضبط می ‌کردند. یکی از همان کارها سرود «خمینی ای امام» بود که روز دوازدهم بهمن 1357 نیز همزمان با ورود امام برایشان آن را اجرا کردند؛ آقای اصفهانی در همان گروه کر هم حضور داشتند.»

مهرداد کاظمی درباره قطعاتی که باعث واکنش امام خمینی(ره) درباره موسیقی شد نیز گفت: «چیزی که باعث راهگشایی موسیقی بعد از انقلاب شد به آهنگی مربوط می ‌شود که توسط آقای محمدعلی راغب پس از ترور آیت ‌الله مطهری ساخته شد. آقای راغب پس از تروری که گروه فرقان انجام داد کاری را با استفاده از شعر حمید سبزواری با عنوان «ای مجاهد شهید مطهر» ساخت که محمد گلریز آن را خواند. با این اجرا به یکباره دیدها به موسیقی تغییر کرد و راه موسیقی باز شد.»

وی در ادامه افزود: «حاج ‌سید احمد خمینی خودش به بنده گفت که وقتی امام (ره) این کار را گوش کردند بسیار لذت بردند و گفتند باید در این فرم موسیقی ‌های خوبی ساخته بشود. این زمانی بود که من حاج سیداحمد خمینی را با شهید بهشتی و چند نفر دیگر در وزارت فرهنگ و هنر دیدم. در برخی برنامه‌هایی که داشتند من برای قرائت قرآن می‌ رفتم و ایشان از صدای من خوشش می‌ آمد. دفتر کار شهید بهشتی هم در وزارت فرهنگ و هنر مستقر بود و سمینارها و حتی جلسات حزب جمهوری اسلامی هم آنجا برگزار می ‌شد. ایشان هم از علاقمندان موسیقی بود. در چنین جلساتی معمولا من را که می‌دانستند خوب قرآن قرائت می‌ کنم؛ دعوت می‌کردند تا قرآن یا چند بیت شعر حافظ و یا آوازی اجرا کنم و جلسه رسمیت پیدا کند. خب معمولا دیالوگ ‌هایی پیش می‌آمد و از آنجا که دوست داشتم نظر آقایان را درباره موسیقی بدانم با آقایان وارد صحبت می‌شدم و نظرشان را می‌پرسیدم.»

در ادامه گفته های مهرداد کاظمی آمده است: «در همین گفتگوها در دو جا دیدم که امام (ره) حمایت بسیار زیادی از موسیقی کردند. یکی در زمان انتشار دو آهنگ «مطهری» و «الله اکبر، خمینی رهبر» بود و دیگری به بعدها مربوط می ‌شود که من آهنگ «ای ساربان» را خواندم. وقتی آهنگ «ای ساربان» را خواندم خود سیداحمد خمینی عین این جمله را به من گفت که «بابا روزی دو بار با این آهنگ شما اشک می‌ ریزد و گریه می ‌کند.» امام بعد از این قطعه بود که فتوا دادند و گفتند موسیقی در این فرم حلال است.»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4594/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو