«Dunkirk» چه ارتباطی به «سینمای جنگ» و چه نسبتی با فیلم «Gravity» دارد؟

آیا بر مبنای نگاه «گاردین» تنها دلیل توفیق فیلم «دانکرک»، را باید به پای شهرت «نولان» گذاشت؟!

آیا بر مبنای نگاه «گاردین» تنها دلیل توفیق فیلم «دانکرک»، را باید به پای شهرت «نولان» گذاشت؟!
calendar چهارشنبه 29 شهريور 1396 در 09:08
آینه نیوز: این روزها در کنار همه فیلم های ریز و درشت سینمای آمریکا و اروپا، تازه ترین فیلم کریستوفر نولان به دلایل شکل و ویژگی هایش و البته نامور بودن فیلمسازش از توجه و نگاه خاص اهالی فیلمدوست برخوردار شده است. اما آیا فیلم «دانکرک»(Dunkirk) را تنها به دلیل موضوع تاریخی اش که در ارتباط با رخدادی عظیم است، می توان در قالب «سینمای جنگ» تقسیم بندی کرد؟

آینه نیوز: این روزها در کنار همه فیلم های ریز و درشت سینمای آمریکا و اروپا، تازه ترین فیلم کریستوفر نولان به دلایل شکل و ویژگی هایش و البته نامور بودن فیلمسازش از توجه و نگاه خاص اهالی فیلمدوست برخوردار شده است. اما آیا فیلم «دانکرک»(Dunkirk) را تنها به دلیل موضوع تاریخی اش که در ارتباط با رخدادی عظیم است، می توان در قالب «سینمای جنگ» تقسیم بندی کرد؟ «هفت صبح» در این رابطه نوشت: «دانکرک در واقع به هیچ ‌عنوان یک فیلم جنگی نیست.» این کلام آخر منتقد سینماییِ گاردین است. او معتقد است به دلیل این‌ که فیلم صحنه‌ های خون ‌و خون‌ ریزی یا نزاع و درگیری را چندان به نمایش درنیاورده، در ژانر «فیلم جنگی» قرار نمی گیرد. او می‌گوید: «این فیلم درحقیقت قصه نجات است و در تمام بخش‌ های فیلم عنصر «تعلیق» در اولویت قرار گرفته ‌است.» البته این نکته‌ ای است که نولان نیز آن را پذیرفته و به آن معترف است. اما کاکس تا جایی در این نقد خود پیش می‌ رود که «دانکرک» را به فیلم «جاذبه» (Gravity) تشبیه می‌ کند؛ فیلمی که در آن یک فضانورد برای نجات خود از فضا تلاش می‌ کند و البته این منتقد معتقد است سربازها در فیلم دانکرک حتی به قدر آن فضانورد نیز برای نجات خود تلاش نمی‌ کنند، بلکه صرفا در انتظار منجی نشسته‌ اند، گویی خود را به دست سرنوشت سپرده‌ اند.

البته واقعیت این است که راویان حقیقیِ تاریخ از تخلیه دانکرک هم چیزی مشابه به همین تصویر نولان را گفته‌ اند. برای مثال سیگنالر آلفرد بالدوین که در سال 1940 در جریان تخلیه دانکرک حضور داشته، می‌ گوید: «مثل این بود که منتظر اتوبوس در خیابان ایستاده باشید. هیچ اصراری نبود و کسی به کسی فشار نمی‌ آورد.» به‌ هرحال این منتقد که معتقد است فیلم نولان حرفی یا چیزی برای گفتن نداشته، به لطف کمپانی برادران وارنر و شهرت دیرین نولان، به اثری هنری تبدیل شده که همه مردم دنیا برای تماشای آن سر و دست می شکنند.» اگر چه می توان به آخرین ساخته فیلمساز باهوش سینمای آمریکا نقدهایی روا داشت اما اگر بخواهیم نبوغ نولان و فضاسازی دانکرک را در حد نگاه نویسنده گاردین تنزل داده و همه چیز را به پای شهرت فیلمساز بنویسیم، دور از انصاف خواهد بود. حداقل آن هایی که نسخه باکیفیتی از فیلم «دانکرک» را دیده اند، جدا از ضعف ها مقهور فضای به نمایش درآمده در آن شده اند.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/4129/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو